NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Svenskt teknikmonster slog 13 årigt Pikes Peak rekord.
PRESSRELEASE

Det var på lördagen den 21 juli 2007 som det 13 år gamla rekordet i prestigefyllda Pikes Peak International Hill Climb slogs. Racet, som också kallas "The race to the clouds", körs varje sommar i Colorado (USA) på den slingriga vägen till toppen som heter just Pikes Peak (4500 m.ö.h). Det nya rekordet, som skrevs till 10min01s på den ca 2 mil långa sträckan upp till toppen, slogs med hjälp av teknik utvecklad av företaget Unic AB i svenska Säffle.

Listan över legendariska bilförare som försökt tämja Pikes Peak är lång. Ari Vatanen, Walter Röhrl, Michelle Mouton, Rod Millen, Stig Blomqvist och Per Eklund är några av de världskända förare som varit där och utmanat den vackra men riskfyllda vägen till toppen. Farterna längs vägen upp går ofta långt över 200 km/h och skyddsräcken saknas längs vägens kanter trots näst intill lodräta sluttningar på många ställen.

Trots riskerna var det i år dags att slå det trettonåriga rekordet som hölls av Rod Millen. Nobuhiro "Monster" Tajima, känd som chef för Suzukis satsning i rally-VM, körde sin egenutvecklade bil Suzuki Sport XL7 till bergets topp på 10 minuter 1 sekund och 408 tusendelar. I bilen sitter ett fyrhjulsdriftssystem, som styr hur bilens fyrhjulsdrift ska fungera, utvecklat av Unic AB i Säffle. Systemet består av slutväxlar, differentialer av YAW-typ samt styrutrustning. YAW-differentialerna ger full kontroll över drivhjulens varvtal, vilket möjliggör stor kontroll trots den enormt höga motoreffekten på ca 1000 hk som Suzukis monsterbil har.

Tävlingen startade år 1916 som ett reklamprojekt för den nybyggda vägen upp till toppen och har sedan dess körts varje sommar och lockat otaliga turister och motorentusiaster som vill beskåda de monster som deltar. Den mest extrema bilklassen, "unlimited", har i princip inga restriktioner alls. Motor, transmission, aerodynamik, m.m. är helt fritt - vilket också är en utmaning. Den tunna luften på toppen gör att vingarna på bilarna måste vara enorma för att skapa det tryck mot marken som krävs för att däcken skall greppa. Många av förarna använder också syrgas för att orka köra bilen i den tunna luft som finns på toppen.

Man skulle kunna tro att allt är frid och fröjd när nu rekordet är slaget - men icke. För Nobuhiro "Monster" Tajima och hans svenska teknikleverantör Unic AB finns nu bara ett mål i sikte; att komma under den magiska 10-minutersgränsen. Detta är det mål man kommer att satsa på inför 2008 års "race to the clouds".


Världsrekordet i Pikes Peak - Bakgrund
Innovatören bakom tekniken som nu alltså slagit världsrekord i Pikes Peak heter Mats Karlsson, f.d. rallyförare från värmländska Säffle. Mats var med sitt företag Unic AB länge involverad i utvecklingen av aktiva differentialer för rally-VM, och drev testprojekt med bland annat Skodas och Suzukis VM-team. År 2004 beslöt dock Internationella Bilsportförbundet att förbjuda aktiva differentialer i rally-VM för att minska på teamens kostnader, varpå testprojekten avbröts. Nobuhiro "Monster" Tajima, som redan flera år tidigare tipsats om tekniken av Säffles egen chaufför på VM-nivå, Daniel Carlsson, beslöt då att använda tekniken i sitt eget projekt för att bemästra Pikes Peak - även det stöttat av Suzuki. Tack vare detta är nu såväl Suzuki som Unic AB alltså världsrekordinnehavare i Pikes Peak.


» Pressrelease från Unic AB.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2007-07-27 14:31






Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024.
© Fyrklöverns Sprintcup.Under våren såg Fyrklöverns Sprintcup dagens ljus, ett samarrangemang mellan Åmåls MK, Säffle MC, Dals MK och Bengtsfors MC som gick ihop och startade cupen bestående av fyra deltävlingar, en från respektive motorklubb.

Den 19:e oktober tog cupen målgång hos Bengtsfors MC som körde final, i lörda...

Publicerad: 2024-11-20 21:44


Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05.
© Hyundai Motorsport.Efter nattens shakedown drar Forum8 Rally Japan igång med ss1 under förmiddagen Svensk tid. Klockan 11:05 inleds Toyota Stadium SSS 1 som mäter 2,15km och bjuder publiken på show.

Följ starten på den spännande WRC finalen som väntas bjuda spänning in till mål i klasserna, många intressanta fighte...

Publicerad: 2024-11-20 20:30


Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025.
© Probite British Rally Championship.Land efter land presenterar sina nationella mästerskap, för ett par veckor sedan var det Brittiska Rally Mästerskapet som presenterade en säsong om sex deltävlingar från februari till oktober.

Deltävlingarna är nu adderade i vår kalender för 2025 där vi också matat in allt fler Svenska tävlingar ...

Publicerad: 2024-11-20 20:27


Shakedown, följ live med WebTV och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Första start på shakedown inför Forum8 Rally Japan rullar iväg 01:01 på torsdagsdygnet, sträckan sänds live första tiden och kan ses i vår WebTV & Video avdelning genom WRC Promotorns sändning. den som inte vill hålla sig vaken kan den också ses i efterhand på samma plats!

Resultaten går också li...

Publicerad: 2024-11-20 20:20


5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg.
© nim-fotos, Nico Meyer.Tittar vi i backspegeln på säsongen 2024 ser vi ännu en säsong utan en krasch för Calle Carlberg, det betyder alltså att senast Calle åkte av vägen var 5,5år sedan då han med sin Volvo 940 slog i en sten och krökte bakaxeln i Snapphanerallyt 2019.

Man kom i mål på sträckan och hade kunnat genomf...

Publicerad: 2024-11-20 19:50


Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Forum8 Rally Japan, den som vill se årets sista shakedown live från WRC serien får köra nattvak. Om några timmar, när klockan slår 01:01 drar Thierry Neuville iväg på sträckan Kuragaike Park som mäter 2,75km.

Första vändan genom sträckan går i VM tabellens ordning vilket ger två Hyundai i20 N Ral...

Publicerad: 2024-11-20 17:25


Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen.
© emotorsport.seVinterkollen - tre rallyn inför 2025 har öppnat anmälan, först ut Tierpsrundan den 11:e januari, veckan efter är det Finnskogsvalsen och så den 8:e februari, en nykomling i Dyngsvängen.

Tierp inleder med SuperCupen och Upplands DM där anmälan står på 16 ekipage, här inväntar nog många väderläget ...

Publicerad: 2024-11-19 21:39


Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det.
© emotorsport.seTill helgens körs Rally Show Santa Domenica med 130-talet tävlande, lördag förmiddag är det shakedown hos den Kroatien arrangören. Fram mot kvällen körs en 3,8km lång sträcka dubbelt innan det blir nattvila. Sträcka på 7,77km blir sträckan för söndagen då den körs tre gånger innan målgång.

Men ra...

Publicerad: 2024-11-19 20:33


Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan.
© Hyundai Motorsport.WRC final i Japan, Forum8 Rally Japan levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i klasserna. 44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i nationella klasser.

Nattrally för oss i Sverige.
Natten till torsdag körs shakedown och vid 11-tiden ...

Publicerad: 2024-11-19 20:27


Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2.
© emotorsport.sePlanen blir först och främst att åka de två första Rally-SM deltävlingarna i vinter samt i Rally Sweden Historic som går ihop med VM tävlingen.
- Det ska bli en riktigt rolig vinter och kul att få med Elina då samarbetet i bilen har utvecklats väldigt bra under de tävlingar vi åkte ihop under hö...

Publicerad: 2024-11-19 16:59


Tidigare nyheter:
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var.
ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status!
Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar.
Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj.
TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan.
Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen.
Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024.
McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines.
Motorsportsalongen 2024 med Rådström, Rally SM, 40-års jubileum och framtidstro på rally.
Blomqvist och Cederberg hyllade på MotorsportSalongen.
Isak och Theo prisade med stipendier av Svenska Rallyförarklubben 2024.
Rally1-bilar 2025, ingen eldrift, lättare och mindre restriktor.
Foto live från Motorsportsalongen 2024, öppnar klockan 10:00 på Nöjesfabriken.
Rådström och Rudi kör Yaris Rally2 i Rally SM 2025 för GK Door Team Sweden.
Croatia Rally tar plats i 2025 års EM serie.
Svenska RallyCup vinnaren Nattsson siktar på nya segrar, i Hyundai i20 R5.
Konst, rally & glögg den andra advent - varför inte låna ut bilen till kartläsaren?
Programmet för MotorsportSalongens scener, spännande gäster pratar motorsport.
Calle Carlberg, Rally är en lagsport!
Peugeot och Opel överlägsna i Rally4, har 75% av marknaden och växer med nytillskott.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 21-24/11


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.