PSA koncernen bekräftar att det blir Peugeot som får förse R2 klassen med en ny vinnarbil, på den gemensamma Franska motorsport avdelningen för Citroen, Peugeot, DS, Opel och Vauxhall arbetar man nu igenom reglementet för klassen, efter det ska bygget av nästa generation bil ta vid.
Sprida gruppens rallyverksamhet.
Basen blir en Peugeot bekräftar man, man vill sprida motorsportsatsningarna mellan företagen säger företagets ansvarige Francois Wales. Citroen har idag WRC satsning och en nyligen lanserad C3 R5 som redan sålt mer än beräknat, även varit på pallen i WRC2 deltävlingar trots att bilen nyligen gjorde premiär.
Siktar på ny vinnarbil.
Tillsammans med att Peugeot levererat en av de populäraste och mest vinnande bilarna på marknaden genom 208 R2 vill man fortsätta framgångssagan från de över 300 sålda bilarna man har idag.
Siktar på Junior VM.
Till säsongsstarten 2020 väntas teamet ha en ny bil klar, då baserad på en trecylindrig turbomotor under skalet på en ny Peugeot modell. Planen med lanseringen är bland annat att lägga anbud för en satsning på Junior VM klassen som idag drivs av M-Sport och Fordbilar.
Ingen ny Opel R2 på gång.
Någon vidare utveckling på Opel Adam R2 är inte aktuell, inte heller någon ny bil för klassen från Opel under den närmaste flerårsperioden - vår plan är att inte konkurrera med våra egna märken inom 2-3 år efter en tidigare lansering meddelade Wales under veckan.
Sista året med Opel Adam Cup?
Samtidigt kan Tyska Opel Adam Cup vara på väg bort, redan efter årets säsong rapporteras att stöden från tillverkaren dras bort, dock arbetas det från fler håll i Tyskland att ändra beslutet. Om än med fler externa partners vill man få till en fortsättning på den populära märkescupen som lockar 20-talet bilar och tävlande från flera länder under sina säsonger.
Publicerad: 2018-05-31 19:03