I helgen gjorde FIA klassen R4 tävlingsdebut, flera företag bygger bilar på det kit som Oreca utvecklat, men först nu sågs en bil för klassen göra tävlingsdebut. Starten följdes av flera intresserade, såväl byggande företag som tävlande intresserade av klassen. Bakom starten i Spanien stod spanska ASM Motorsport och deras nya helt egna R4 division som hyrt in Orecas testbil, den Toyota Etios R4 som gjort otaliga hundra mil test med mängder av förare.
Som förare plockade man in snabbe Walesaren Osian Pryce som är van att skrifta bilar och nyttjas som testförare. Åtta sträckor kördes i spanska Rallye Ciudad de Granada, snabbaste genom tävlingen var Xevi Pons i en Skoda Fabia R5, efter 57 minuters tävlande kunde segern tas 52 sekunder före Osian Pryce i Toyota Etios R4.
En stark debut för R4 bilen på tuffa sträckor, tre sträcksegrar och en andraplats totalt för Pryce som visade att bilen mycket väl hänger med de både snabbare och dyrare R5 bilarna när underlaget och sträckorna är rätt. Det var på de krokigare sträckorna som Pryce toppade, på de snabb sträckorna med långa rakor försvann tiden. Framför allt visade han upp en körmässigt rolig bil! Inga tekniska problem upplevdes, totalt närmare tio mil på tuffa grussträckor under lördagen där vissa kördes tre gånger vilket gav en bra test i tillförlitlighet.
- Jag njöt verkligen av att köra R4-bilen, och från debuten kunde ingen förväntats sig mer. Vi gjorde bara tre körningar över shakedown, men genast kände jag bilen och den var lätt att köra, vi gjorde inga förändringar alls innan starten. Vi var lite försiktiga över den första grus sträckan, det var fuktigt och vi visste att vi hade jobb att göra att ta bilen till mål. Men vi satte ändå tredje snabbaste tid, på de snabba sträckorna tappade vi mot R5 bilarna som har mer effekt i motorn, men på de smalare och krokigare sträckorna var vi till och med snabbare, förklarade Peyce debuten.
In som trea i Ford Fiesta R5 ses Gorka Eizmedi Zaldua och som fyra Daniel Alonso Villaron i Ford Fiesta RS WRC. Sjätteplatsen totalt till Javier Pardo Siota som körde en Suzuki Swift R+ N5, en nationell klass liknande R4 - det var mellan dessa klasser R4 och N5 som Spanjorerna visade störst intresse.
Publicerad: 2018-11-04 20:11