I veckan presenterades nya Ford Fiesta R2 baserad på senaste Fiesta modellen och det senaste R2 reglementet. Ford är som oftast först ut i klasserna för kundbilar, så också nu där Peugeot är på tur men då först mot slutet av nästa år.
En av de flertalet Svenskarna på plats i Polen hos M-Sport var JWRC tvåan Dennis Rådström, ett perfekt läge att få veta lite om bilen då Dennis även kört de båda tidigare generationerna av Fiesta R2.
Hur kändes nya Fiesta R2:an vid en första anblick?
- Kändes riktigt stark i motorn, snygg både utvändigt och invändigt med ny interiör, växelspak, handbromsreglage, reservhjulsplacering och ett bra upplägg för kartläsaren.
Efter att ha testkört bilen, om än på bana, var märks största skillnaden på bilen jämfört med tidigare generationer?
- De största skillnaderna man kan känna är en mycket kraftfullare motor och mycket mer direkt reaktion på effekten.
Hur står sig bilen i konkurrensen, idag är det tufft motstånd mot framför allt Peugeot 208.
- Tror absolut att den nya Fiesta R2:an kommer utmana om segrar i klassen.
Sist men inte minst, hur ser planerna ut för 2019, blir det en fortsättning i Junior WRC serien?
- Vi jobbar stenhårt för att komma till start i Junior VM 2019, en riktigt frän kalender, nya bilar, hård konkurrens och stort intresse runt mästerskapet gör det riktigt attraktivt. Vår målsättning är att på sikt klättra i VM klasserna, detta gör Junior VM till det bästa sättet att få den erfarenheten vi söker. Vi jobbar hårt i teamet inför den kommande säsongen och återkommer med mer nyheter när allt är klart, avslutar Dennis
Publicerad: 2018-12-08 08:58