I år går nuvarande avtal med WRC promotorn ut för Rally Sweden, något som gör att ledningen utöver att ro i land årets tävling också har fullt upp med förhandlingar om ett nytt kontrakt. Senast nästa söndag måste vi vara överens menar VD Glenn Olsson i en intervju med Sveriges Television och Glenn medger att de fortsatt är en bit ifrån varandra - rallyledningen och promotorn.
Den stora punkter är som alltid avgiften för att få arrangera en WRC deltävling, med smal budget hos den Svenska arrangören finns ingen chans att nå andra och nya länders nivåer där bland annat staten skjuter till mångmiljonbelopp, för Sverige handlar det idag om runt nio miljoner per år säger Olsson i intervjun.
Att det inte ska bli ett kontrakt är svårt att tro, är det några som kan förhandla och rädda festen är det Glenn och staben runt Rally Sweden som jobbat i betydligt större motvind än inför kommande avtal. Högst troligt vill man också presentera kontraktet i samband med årets rally, så gjorde man senast förhandlingarna pågick!
Men för att få vara med krävs också förändring, de senaste åren har FIA ändrat linje, nu vill man ha förnyelse på sträckor och vägar mellan åren - tidigare var det istället grejen att bara en viss liten del fick förnyas. Samtidigt har väderläget som tidigare varit det största hotet nu allt mer stabiliserats genom åren - inte bara efter nordligare banan utan också med klart kallare och snörika vintrar!
I slutet av mars måste en skiss på nästa års rally presenteras för promotorn förutsatt att det blir ett signerat kontrakt, framför allt är det sträckorna utan de stora publikplatserna som får stryka på foten för nya vägar.
En av sträckorna som Glenn själv spånar om i SVT´s intervju är smått heliga Vargåsen där man vill finna en lösning för att få en ny väg fram till Colins Crest. Detta för att fortsatt kunna nyttja den populäraste publikplatsen av dem alla i rallyt.
Se vår Specialsite där vi samlat alla de viktiga länkarna och nyheterna för Rally Sweden!
Publicerad: 2019-02-06 05:39