NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOC SommarSerie avgjordes med NoraTrofén.
PRESSRELEASE

Nora MK bjöd på fyra högintensivt specialsträckor som trots att de totalt bara mätte 22 kilometer ändå blev till en jättefin och utslagsgivande tävling. På dessa blev VOC Mekonomen Rallys SommarSerie avgjord. Obligatorisk tävling i serien tillsammans med upp till fem poäng för snabbaste bil på sista sträckan öppnade upp för stora omkastningar i tabellerna. Snabbast runt tävlingens sträckning var Kristoffer Karlsson i Elit A. Dennis Persson segrade i Elit B och Robin Bäckström var snabbast i Cup-klassen. Isak Vikman var enda startande ungdom, tvingades tyvärr bryta men lyckades ändå bärga seriesegern.

Ett relativt litet startfält men kraftigt dominerat av en stort VOC-klass tog sig an Nora MK’s 22 kilometer specialsträcka där varje meter var av utmanande och klurig karaktär men av riktigt hög kvalitet. Helgen sammanföll med andra stora tävlingar i landet och en stor tävling i trakterna kring Uppsala varför konkurrensen tog ut sin rätt. När Nora MK dessutom fick lida av förlorade SS-kilometer till följd av vägägare som inte önskade rally på sina marker så slog det tyvärr på tävlingens tillgängliga specialsträckor. Tävlingen i stort löpte dock på fint med undantag för en ambulans som kollade till ett olycksdrabbat Suzuki-ekipage där de inblandade lyckligtvis klarade sig med mindre blessyrer.

– Redan i försnacket nämnde jag problematiken som Svenskt Rally står inför med tillgång på vägar därför jag lämnar den frågan därhän här. Istället kan jag konstatera att de vägar som Nora levererade oss tävlande i helgen höll utmärkt kvalitet och ställde riktigt höga krav på oss förare, precis som det ska vara i en final. Det tackar vi ödmjukast för, hatten av för Nora. Tävlingen då, jo den är ju obligatorisk final i vår SommarSerie vilket betyder att alla kan direkt addera inhämtade poäng till sin serie och därmed veta vad som krävs för att avancera eller bibehålla sin position. Borträknande av tävlingar med mera har vi i våra serier redan klarat av när vi kommer till finalen, säger klassansvarige Roger Fransson.

Nära fullständig perfektion för Kristoffer Karlsson i Elit A.
En poäng ifrån en maximal serie kommer Kristoffer Karlsson i SommarSerien efter att kört hem segern även i Nora. Han missar dock den maximala poängen (135 poäng) med en enstaka poäng då Joakim Larsson snuvar Kristoffer på den sista PowerStage-poängen. Joakim som slutar fyra i tävlingen gör en närmast ofattbar insats på sista sträckan och vinner denna med nästa sex sekunder. Tvåa i tävlingen var Emil Andersson som behövde ett frånfälle av Kristoffer för att kunna segra i serien. Andraplatsen säkrade dock dito i serien och Emils tre poäng på PowerStage skadade inte heller. Trea blev hemmaföraren Mikael Lönnström som med en fjärde plats på PowerStage tog ett ordentligt kliv i serien. Richard Gustafsson hade svårt att hitta rätt i rytmen i Nora men insatsen räckte likväl för att klättra upp på sista pallplatsen i serien. Sista PowerStagepoängen tog Joakim Ellner Landberg.

– Jag är så otroligt glad för Kristoffers skull att få ta hem SommarSerien och så välförtjänt. Så som han har kört denna säsong, imponerande. Hela säsongen har han visat att han här mannen att slå om man vill ha hem högsta priset men det var ingen som riktigt rådde på honom så segern i SommarSerien är mer än välförtjänt. Men ingen skugga ska falla på Emil Andersson som kämpar hela säsongen igenom och vid mer än ett tillfälle är där och håller Kristoffer på tårna. Emils andraplats är en stor bedrift och förtjänar all heder. Detta gäller för övrigt såväl tävlingen som serien. Likaså vill jag visa min djupaste respekt till Mikael Lönnström som blandar sig i toppstriden här på självaste finaltävlingen, riktigt bra jobbat och säkerligen ger det en bra skjuts i tabellen också. Och när vi ändå imponeras och gratulerar så vill jag rikta ett särskilt sådant till Joakim Larsson vars tid på PowerStage är mäkta imponerande. Att utan ha visat så här grymma takter plötsligt tvåla till Kristoffer, Emil och Mikael med mellan sex och åtta sekunder är häpnadsväckande på gränsen till ifrågasättande. Slutligen vill jag rikta ett stort grattis till Richard Gustafsson som med en genomgående stabil insats under säsongen tar en välförtjänt tredjeplats i serien.

Dennis Persson gjorde vad han behövde i Elit B.
Med en stabil ledning i serien behövde Dennis Persson inte leverera några toppresultat för att säkra seriesegern. Dennis verkade dock inte bry sig om det direkt utan körde sin tävling som han brukade och kunde inkassera maxpoäng med seger på PowerStage som lite extra på segern i klassen. Som tvåa fick vi se Tim Palmqvist som visade att tidigare resultat var långt ifrån några tillfälligheter och tar därmed tre andraplatser. Fyra tiondelar var dock allt som hade behövts för att ta tre poäng på PowerStage istället för två och därmed nå en tredje plats i serien. Istället var det Andreas Liljeberg som lyckades behålla den positionen efter en tredjeplats på PowerStage. Magnus Lindqvist kör stabilt dagen igenom och tar hem sista pallplatsen närmast hotad av klassansvarige Roger Fransson som kör in bara dryga två sekunder efter. Magnus Westman gjorde allt för att plocka den sista pallplatsen i serien och med en andraplats på PowerStage gav han sig själv förutsättningarna men det räckte tyvärr inte hela vägen. Sista poängen på PowerStage togs hem av Björn Kallin.

– Dennis Persson gjorde precis det ingen förväntade sig av honom. Han behövde egentligen bara köra i mål i Nora och säkra seriesegern men se det ligger inte för den gode Dennis som uppenbarligen kör snabbt även när han inte har bråttom. Stort grattis till segern både i tävlingen och i serien, det är du verkligen värd. Tim Palmqvist är en annan ung talang jag hoppas vi kommer få se mer av framöver, den killen kan verkligen köra bil snabbt något han visade redan i Eskilstuna och vidimerar ytterligare här. Magnus Lindqvist lägger ännu ett stabilt resultat till sin serie med denna tredjeplats och säkrar också andraplatsen i serien efter Dennis, bra jobbat och stort grattis.

Kampen bakom toppen var stenhård.
– För mig själv, Magnus Westman och Andreas Liljeberg skulle Nora handla om en sista chans att knipa sista pallplatsen i serien. Jag gjorde vad jag skulle (nästan) och körde fortast av trion på tre av dagens fyra sträckor. Andreas innehöll tredjeplatsen i serien innan start men när han kom inhaltande till service med en krökt bakaxel var blodvittringen total i min och Magnus bil, vi hade definitivt chansen. Inför sista sträckan hade vi båda chansen att klättra förbi Andreas med en riktigt bra PowerStage. Och vi laddade! I mål är jag fantastiskt nöjd med min prestation och men det visade sig inte hjälpa mot Magnus som tagit i ordentligt och tagit andra bästa tid på PowerStage, otroligt imponerande. Men jag måste lyfta på kepsen för Andreas, vad gör Stockholmaren? Med krökt bakaxel laddar han ur fullständigt på sista sträckan, kniper tredjeplatsen på PowerStage och med minsta möjliga marginal behåller han sin plats i serien, och det utan att rulla en enda gång i år, i alla fall hittills. Vi får bara gratulera. Jag måste säga att årets säsong med dessa herrar har varit fantastiskt rolig. Kampen en bit ner i resultatlistan märks sällan men undantagslöst hela säsongen har vi, som oftast delar både serviceplats och mekaniker, fightats om enstaka sekunder sträckor emellan. Det här är rallyutövande när det är som roligast och vi har vårt fina enhetsreglemente att tacka för det.

Robin Bäckström revanscherar sig med seger.
Efter en avåkning i Eskilstuna ville Robin Bäckström helt säkert revanschera sig och som han gjorde det. Full pott med seger i tävling och på PowerStage ger även seger i serien. Tvåa i tävlingen blir Oskar Nilsson som även tar andraplatsen på sista sträckan. Joel Norqvist kniper tredjeplatsen och även han likaså på PowerStage. Joels insats ger honom också tredjeplatsen i serien före Charlie de Jong som innan tävlingen hade lika många poäng. Patrik Lundberg låg tvåa i serien och hade ganska många poäng både upp och ned varför han framförallt behövde komma i mål med okej poängskörd. Han gjorde vad han behövde, säkrade andraplatsen och kunde dessutom få tillgodoräkna sig ytterligare en poäng från PowerStage. Fyra på PowerStage blev Charlie de Jong.

– Robin gjorde precis det jag förväntade av honom och som jag förutsade redan i ”införreportaget”. Jag kan bara lyfta på kepsen och gratulera till en helgjuten insats i Nora och hela säsongen. Riktigt bra jobbat. Det känns lite som alla kraftfulla adjektiv tagit slut och allt som kan sägas om Robin redan är sagt. Men tveklöst är att han varit helt outstanding i Cup-klassen i år och jag tycker lite synd om övriga deltagare vars insatser långt ifrån är något att skämmas för. En av dessa är ju Patrik Lundberg som tog en säker approach till tävlingen men vart där och pressat Robin under säsongen och tar hem en mycket välförtjänt andraplats i serien. Oskar Nilsson är en annan person som imponerat. Vi har inte sett mycket av Oskar under säsongen men han har kört fort när han visat sig, så också denna gång. På tal om bataljer så har ju Joel Norqvist och Charlie de Jong utkämpat en sådan och även om Joel är den som drar längsta strået så vill jag gratulera er båda till en fin insats. Slutligen också, självklart ett grattis till Patrik Lundberg som avslutade tävlingen med en fin insats på PowerStage.

Isak Vikman var snabbaste ungdom.
Isak Vikman var ensam i klassen i Nora. Tyvärr tvingas han bryta innan målgång men efter fotocellen på sista sträckan och får med sig minsta möjliga poäng. Förvisso var störste konkurrent i klassen med i Nora men efter en nära på, fatal skada för bilen i Eskilstuna så kom Marcus till start med bil i annan klass. Självklart kan han då inte tillgodoräkna sig poäng i klassens serier. Isak behåller därmed sin förstaplats i serien och tvåa blir Marcus Persson. Trea i serien blir Oscar Östlund.

– Tyvärr gick det inte hela vägen för Isak i Nora. Tiderna på sträckorna talar sitt tydliga språk men som så många rallyförare bittert fått erfara gäller det sig att ta sig hela vägen till slutmålet också. Vad jag förstått var det ett motorfäste som fått oljefiltret att gå sönder och tömma motorn på olja, något som uppdagades vid målgång på dagens sista sträcka. Det visade sig att motorn klarat sig så på det stora hela är det hela akademiskt då Isak därmed segrar i SommarSerien. Stort grattis! Stort grattis också till Marcus Persson och Oscar Östlund vars insatser säkrat andra- och tredjeplatsen i serien. Snyggt jobbat.”

Med detta gör vi bokslut över SommarSerien anno 2019 och gratulerar framförallt alla segrare men självklart därtill alla ekipage som levererat fina resultat under säsongen. Återstår i kalendern gör VOC Mekonomen Rallys finaltävling i SverigeSerien. Den går av stapeln 5 oktober i Örebro och självklart med efterföljande bankett och prisutdelning som traditionen bjuder. Håll utkik på klassens hemsida för mer information om detta och hur du anmäler dig till festen. Därmed tackar vi Nora MK till en fin tävling och önskar på återseende till Rikspokalen och det spännande MästarMötet som väntar då. Missa inte det, väl mött till dess.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2019-09-16 17:24






Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024.
© Fyrklöverns Sprintcup.Under våren såg Fyrklöverns Sprintcup dagens ljus, ett samarrangemang mellan Åmåls MK, Säffle MC, Dals MK och Bengtsfors MC som gick ihop och startade cupen bestående av fyra deltävlingar, en från respektive motorklubb.

Den 19:e oktober tog cupen målgång hos Bengtsfors MC som körde final, i lörda...

Publicerad: 2024-11-20 21:44


Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05.
© Hyundai Motorsport.Efter nattens shakedown drar Forum8 Rally Japan igång med ss1 under förmiddagen Svensk tid. Klockan 11:05 inleds Toyota Stadium SSS 1 som mäter 2,15km och bjuder publiken på show.

Följ starten på den spännande WRC finalen som väntas bjuda spänning in till mål i klasserna, många intressanta fighte...

Publicerad: 2024-11-20 20:30


Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025.
© Probite British Rally Championship.Land efter land presenterar sina nationella mästerskap, för ett par veckor sedan var det Brittiska Rally Mästerskapet som presenterade en säsong om sex deltävlingar från februari till oktober.

Deltävlingarna är nu adderade i vår kalender för 2025 där vi också matat in allt fler Svenska tävlingar ...

Publicerad: 2024-11-20 20:27


Shakedown, följ live med WebTV och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Första start på shakedown inför Forum8 Rally Japan rullar iväg 01:01 på torsdagsdygnet, sträckan sänds live första tiden och kan ses i vår WebTV & Video avdelning genom WRC Promotorns sändning. den som inte vill hålla sig vaken kan den också ses i efterhand på samma plats!

Resultaten går också li...

Publicerad: 2024-11-20 20:20


5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg.
© nim-fotos, Nico Meyer.Tittar vi i backspegeln på säsongen 2024 ser vi ännu en säsong utan en krasch för Calle Carlberg, det betyder alltså att senast Calle åkte av vägen var 5,5år sedan då han med sin Volvo 940 slog i en sten och krökte bakaxeln i Snapphanerallyt 2019.

Man kom i mål på sträckan och hade kunnat genomf...

Publicerad: 2024-11-20 19:50


Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Forum8 Rally Japan, den som vill se årets sista shakedown live från WRC serien får köra nattvak. Om några timmar, när klockan slår 01:01 drar Thierry Neuville iväg på sträckan Kuragaike Park som mäter 2,75km.

Första vändan genom sträckan går i VM tabellens ordning vilket ger två Hyundai i20 N Ral...

Publicerad: 2024-11-20 17:25


Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen.
© emotorsport.seVinterkollen - tre rallyn inför 2025 har öppnat anmälan, först ut Tierpsrundan den 11:e januari, veckan efter är det Finnskogsvalsen och så den 8:e februari, en nykomling i Dyngsvängen.

Tierp inleder med SuperCupen och Upplands DM där anmälan står på 16 ekipage, här inväntar nog många väderläget ...

Publicerad: 2024-11-19 21:39


Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det.
© emotorsport.seTill helgens körs Rally Show Santa Domenica med 130-talet tävlande, lördag förmiddag är det shakedown hos den Kroatien arrangören. Fram mot kvällen körs en 3,8km lång sträcka dubbelt innan det blir nattvila. Sträcka på 7,77km blir sträckan för söndagen då den körs tre gånger innan målgång.

Men ra...

Publicerad: 2024-11-19 20:33


Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan.
© Hyundai Motorsport.WRC final i Japan, Forum8 Rally Japan levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i klasserna. 44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i nationella klasser.

Nattrally för oss i Sverige.
Natten till torsdag körs shakedown och vid 11-tiden ...

Publicerad: 2024-11-19 20:27


Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2.
© emotorsport.sePlanen blir först och främst att åka de två första Rally-SM deltävlingarna i vinter samt i Rally Sweden Historic som går ihop med VM tävlingen.
- Det ska bli en riktigt rolig vinter och kul att få med Elina då samarbetet i bilen har utvecklats väldigt bra under de tävlingar vi åkte ihop under hö...

Publicerad: 2024-11-19 16:59


Tidigare nyheter:
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var.
ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status!
Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar.
Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj.
TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan.
Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen.
Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024.
McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines.
Motorsportsalongen 2024 med Rådström, Rally SM, 40-års jubileum och framtidstro på rally.
Blomqvist och Cederberg hyllade på MotorsportSalongen.
Isak och Theo prisade med stipendier av Svenska Rallyförarklubben 2024.
Rally1-bilar 2025, ingen eldrift, lättare och mindre restriktor.
Foto live från Motorsportsalongen 2024, öppnar klockan 10:00 på Nöjesfabriken.
Rådström och Rudi kör Yaris Rally2 i Rally SM 2025 för GK Door Team Sweden.
Croatia Rally tar plats i 2025 års EM serie.
Svenska RallyCup vinnaren Nattsson siktar på nya segrar, i Hyundai i20 R5.
Konst, rally & glögg den andra advent - varför inte låna ut bilen till kartläsaren?
Programmet för MotorsportSalongens scener, spännande gäster pratar motorsport.
Calle Carlberg, Rally är en lagsport!
Peugeot och Opel överlägsna i Rally4, har 75% av marknaden och växer med nytillskott.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 21-24/11


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.