Central Rally Aichi/Gifu 2019 körs till helgen, det är den Japanska provtävlingen för nästa års WRC deltävling, intresset från de tävlande är svalt, totalt 34 ekipage - åtta i internationella och resterande 26 för Nationella mästerskapet. Under sommaren förklarade Hyundai Motorsport att även de tänkt sända en bil för start, men under hösten när jakten på VM guldet intensifierades drogs planerna tillbaka.
Vid klockan 7 lokal tid på lördag morgon rullar tävlingen igång, tre sträckor går dubbelt med mellanliggande service under lördagen. 6 mil special för dagen innan söndagen tar vid för avslutande etappen. Då inleds med tre sträckor, under dagen avgörs så en publiksträcka dubbelt innan avslutningen blir morgonens tre sträckor en andra gång - totalt över helgen knappt 13 mil - inte ens en halv VM distans där minimilängden är 30 mil.
När anmälningslistan presenterades i slutet av oktober är det med Takamoto Katsuta och co-driver Daniel Barritt först ut i en Toyota Yaris WRC från Toyota Gazoo Racing. Bakom startar tidigare Toyota junioren Hiroki Arai som efter petningen från Gazoo Racing nu kör Citroen C3 R5 i egen regi genom Manfred Stohls Stard team med Ilka Minor som co-driver. Vidare i listan ses Osamu Fukunaga i Skoda Fabia R5 och Yamamura Takayuki i Ds3 R5.
I tvåhjulsdriven Toyota Gt 86 finns Heikki Kovalainen som kört flera tävlingar under året i Japanska Mästerskapet när det inte krockat med racing engagemangen. I listan ses också Washio Shunichi som rattar Toyota Vitz i tvåhjulsdrivna klassen, har flertalet gånger kört det Finska VM Rallyt med samma bilmodell.
För de nationella klasserna ses de kända namnen först ut, de båda fäderna till Takamoto och Hiroki kör, Subaruåkarna Toshihiro Arai och Norihiko Katsuta går för start.
Publicerad: 2019-11-04 22:18