Vi vaknade upp till en mulen morgon vid Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås. Men vad gör det, när rally står på programmet! I år fanns Mats Larssons eminenta Volvo 940 rally grupp H på gräsmattan. Vid en utvändig besiktning av bilen, förstod man att skicket var lite utöver det vanliga. Inte en bula, antydning till åverkan, inte ens en repa fann jag. När man öppnar den lätta motorhuven, är motorutrymmet fritt från olja och smuts. Här är ordning och reda ”a och o”. I ärlighetens namn har Mats inte kört så mycket tävling på sistone, men Rikspokalen verkar bli nästa anmälan.
Lucas kör hårt.
Förra helgen var det rally i Laxå som gällde och nu till helgen blir det East Sweden Rally. I Laxå kom han sexa bland 22 startande i C - VOC / Grupp F / Grupp N -1400. Trots att han fick backa i ett vägbyte och börja om! Vi var alla överens om att Suzuki Cup är en bra instegs-klass. Rapp motor på 101 hkr, låg vikt på bil 850 kg. Nedväxlad låda och diff. Till slut en kort styrväxel. Kan det bli bättre?
Volvo Euro Cup uppför backen.
Nu lät det på väg uppför Skräddarbacken, vad är det nu som kommer?
Jodå, en Volvo 940 rallyutrustad och som körs i Volvo Euro Cup av Patrik Jonsson. Han ligger på en tredje plats med 265 poäng.
– Nästa tävling blir i Norge den 15-16 september, berättar Patrik. Jag var tvungen att åka hit och titta, vi mekar ju annars inte så långt härifrån. Vi måste fixa till fotstödet till kartläsaren.
Lördag mest folk.
Det verkar som lördagarna är mest passande för utflykter. En Saab 95 grön med amerika-ljus kom på besök från Nora. Han berättade om tävlings-Sabarna han sett efter vägen på en tomt strax innan Järnboås centrum. Dessa tillhörde Hansson konstaterade vi! Pontus Lönnströms pappa Mikael sökte inspiration, tillsammans med fru och kartläsaren Jurgen Schramme. Vi får hoppas att besöket gav avsedd effekt! Den snabbe Ford-föraren från Frövi, Uffe, gästade med besök. Innan Escorten hade han en av Sveriges första Amazoner med skivor bak. Efter Walfridsson förstås. Den bakaxeln med bromssystem och 140-fälgar, hamnade sedan på min Amazon. Men nu pratar vi 70-talet!
Intressant Lexus IS 200 Rally.
Många undrade över nytillskottet i rally, Marcus Rutgerssons fräcka Lexus IS 200 Rally. Helt nyfolierad av trimningsfirman i Skrikarhyttan, fräscht värre! Både Marcus och Mats var kunniga inom reglementen och hade erfarenhet dessutom. Detta bådade för tekniksnack på hög nivå. Intressant med ett nytillskott, men måste också vara utmanande för byggherren.
Snabb Tesla dök upp.
Bland de sista besökarna på söndagen, var ett par från Uppsala. De kom susandes i en Tesla. Jag var tvungen att fråga lite om bilens prestanda och fick till svar. Från 0 till 100 km/h på 3 sekunder! Ja, det är sant! Ett mycket trevligt par och intresserade av både Karins akvareller och samtliga rallybilar. Jag tror han var den ende som provsatt Mats Larssons 275 hkr starka Volvo 940 grupp H! Han berättade också att han hade en Audi med en 10-cylindrig Lamborghini-motor i hemma.
”Rally & Konst” är över för den här gången, tack för besöken alla!
Publicerad: 2022-09-11 20:50