I väntan på att de sista pusselbitarna i Rally EM, ERC kalendern ska läggas presenteras nyheter i formatet av kvalet, sista åren är det fri träning följt av kval för de EM anmälda Rally2 åkarna som inlett rallyt.
Det blir en fortsättning på detta, men skillnaden blir på följderna av kvalet. Fram tills nu har de tävlande utifrån tiderna på kvalet fått välja startposition för den första etappen av rallyt. Det väntade publikeventet för att välja startande har inte blivit den succé man hoppats, de tävlande har gått upp och tagit startnummer efter varandra.
Med anledning av detta presenteras ett nytt koncept, kvalet följer tidigare mönster men istället för att välja startposition kommer den som är snabbast att vid en tävling på asfalt starta först och vid en tävling på grus starta sist av de ekipage som kört kvalet. Näst bäst startar tvåa eller näst sist beroende på underlag.
I mångt och mycket är det också dessa positioner som blivit när de tävlande fått välja, istället kan tiden nu ägnas åt andra publikevenemang med de tävlande på serviceplatsen inför rallystarten.
Nytt inför 2024 är att samtliga ekipage startar med två minuters mellanrum under den första etappen, inför den andra är det två minuter mellan de 15 första, resterande kör med en minuts mellanrum.
Uppsamling och väntan inför den avslutande poänggivande sträckan förlängs, nu blir det 50 minuter vilket ger chans att köra täten av Junior EM först på sträckan för att ge dessa exklusiv TV tid på den direktsända sträckan.
Publicerad: 2023-11-15 21:24