|
Hällbo premiärvinnare i EVO Challenge. PRESSRELEASE
* Markus Hällbo vinnare av årets första deltävling i svenska Mitsubishi-cupen.
* Jimmy Joge i klar ledning fram till sista sträckan, då motorn gav upp.
* Hans-Erik Wengs nya Evolution X gick som en klocka och han nådde slutmålet som andra man.
* Jocke Nyman tog sig i mål trots styrproblem och slutade trea.
Markus Hällbo och hans co-driver Lars Gustafsson vann premiären av årets Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, LBC-Ruschen den 7 mars. De övertog ledningen då Jimmy Joge/Mikael Johansson tvingades bryta med motorproblem på sista sträckan.
Limas tävling LBC-Ruschen, nära skidparadiset Sälen, ses som en av Sveriges mest populära vintertävlingar. Den bjuder på fina snövägar och lockade i år över 200 bilar totalt.
Tävlingen inledde också det andra året av den svenska serien för Grupp N Lancer Evolutions, och även om bara sex av de registrerade teamen kom till start, var det inte lätt att gå segrande ur striden.
Först ut av Evolution Challenge-ekipagen var fjolårets vinnare av LBC-Ruschen, Joge/Johansson, som efter 16 kilometers körning var endast 4,3 sekunder före Hällbo/Gustafsson. Trea efter första sträckan var Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson, som var ytterligare 10 sekunder efter, och Jocke Nyman/Pär Almkvist fyra – missnöjda över att inte vara i ledning. Nyman är specialist på snö, men en snurrning kostades honom över 20 sekunder.
Vid första serviceuppehållet rapporterade de tävlande att det var halare och mer svårkört än de hade väntat sig. Redan här hade några varit i kontakt med snövallarna. Femteplacerade Joachim Carlström/Jörgen Norman åkte till och med av ett par gånger och lämnade delar efter sig i framfarten.
Men för Peter Eriksson/Per-Erik Svensson var problemen ändå större. Ett elfel gjorde att bilen inte varvade över 4000 varv.
De följande två sträckorna var dels tävlingens kortaste på 4,4 km, och dels den längsta på 39 km. Joge fortsatte dominera Evo Challenge med en felfri körning. Han var de facto snabbast i hela startfältet på SS2, och fjärde snabbaste bil på SS3, alltså före flera långt mer kraftfullare WRC-bilar.
Hällbo rapporterade att han gillade den långa sträckan, och lyckades stärka sin andraplats medan Weng fick värdefulla mil i sin nya Evo X.
Nyman försökte hämta in förlorad tid från första sträckan, men var inte helt nöjd med hur bilen styrde. Vilket gjorde att han förlorade självförtroende i de trånga partierna.
Carlström körde för att avancera, men istället åkte han av och fick ta hjälp av åskådare för att komma loss ur snön. Erikssons dag gick heller inte enligt ritningarna, utan elfelet fortsatte spöka.
Med en ledning på 30 sekunder i Evo Challenge, verkade Joge/Johansson gå mot en klar seger. Men på fjärde och sista sträckan, 27 km lång, gick motorn sönder och LBC-Ruschen fick ett abrupt slut för deras del. Det gjorde att Hällbo/Gustafsson gick upp i ledning efter en taktisk körning, och överförtjusta kunde de ta sin första seger för säsongen.
”Jimmy var så snabb att jag inte alls trodde att jag skulle rå på honom. Det var en överraskning att komma ut från sista sträckan som ledare” sa Hällbo. ”Jag är verkligen glad över dagens vinst. Vi har lagt ner mycket jobb på att ställa in bilen, och segern gav oss valuta direkt. Nu ser jag fram emot säsongens första deltävling på grus.”
Weng/Fredriksson kom igenom sista sträckan utan några problem och tog hand om andraplatsen, och Nyman/Almkvist – som nu hunnit vänja sig vid styrproblemen – blev trea.
Eriksson/Svensson var nöjda med att komma i mål som fyra, för bilen gick fortfarande inte felfritt, och Carlström/Norman var lättade över att nå slutmålet i Lima och därmed femteplatsen i Evolution Challenge.
Andra deltävlingen i den svenska Mitsubishi-serien är Kong Christian Race den 25 april. Då är det inte snö utan grus som underlag, och start och mål är i Kristianstad.
2009 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränsle, Speedline Corse PPE hjul, Endless bromsar, Öhlins stötdämpare, PIAA ljus, Sparco, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge – Resultat deltävling 1
1 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 50:20.6
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 51:02.4
3 Jocke Nyman (Östersund)/Pär Almkvist (Offerdal) 51:17.2
4 Peter Eriksson (Örebro)/Per-Erik Svensson (Örebro) 53:31.3
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 58:29.4
Brutna
SS4 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) Motorproblem
Resultat efter första deltävlingen
Förare
1 Markus Hällbo 12
2 Hans-Erik Weng 10
3 Jocke Nyman 8
4 Peter Eriksson 7
5 Joachim Carlström 6
Co-drivers
1 Lars Gustafsson 12
2 Anders Fredriksson 10
3 Pär Almkvist 8
4 Per-Erik Svensson 7
5 Jörgen Norman 6
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2009-03-09 16:13
|
|
Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024. Under våren såg Fyrklöverns Sprintcup dagens ljus, ett samarrangemang mellan Åmåls MK, Säffle MC, Dals MK och Bengtsfors MC som gick ihop och startade cupen bestående av fyra deltävlingar, en från respektive motorklubb.
Den 19:e oktober tog cupen målgång hos Bengtsfors MC som körde final, i lörda...Publicerad: 2024-11-20 21:44 Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05. Efter nattens shakedown drar Forum8 Rally Japan igång med ss1 under förmiddagen Svensk tid. Klockan 11:05 inleds Toyota Stadium SSS 1 som mäter 2,15km och bjuder publiken på show.
Följ starten på den spännande WRC finalen som väntas bjuda spänning in till mål i klasserna, många intressanta fighte...Publicerad: 2024-11-20 20:30 Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025. Land efter land presenterar sina nationella mästerskap, för ett par veckor sedan var det Brittiska Rally Mästerskapet som presenterade en säsong om sex deltävlingar från februari till oktober.
Deltävlingarna är nu adderade i vår kalender för 2025 där vi också matat in allt fler Svenska tävlingar ...Publicerad: 2024-11-20 20:27 Shakedown, följ live med WebTV och Resultat. Första start på shakedown inför Forum8 Rally Japan rullar iväg 01:01 på torsdagsdygnet, sträckan sänds live första tiden och kan ses i vår WebTV & Video avdelning genom WRC Promotorns sändning. den som inte vill hålla sig vaken kan den också ses i efterhand på samma plats!
Resultaten går också li...Publicerad: 2024-11-20 20:20 5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg. Tittar vi i backspegeln på säsongen 2024 ser vi ännu en säsong utan en krasch för Calle Carlberg, det betyder alltså att senast Calle åkte av vägen var 5,5år sedan då han med sin Volvo 940 slog i en sten och krökte bakaxeln i Snapphanerallyt 2019.
Man kom i mål på sträckan och hade kunnat genomf...Publicerad: 2024-11-20 19:50 Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat. Forum8 Rally Japan, den som vill se årets sista shakedown live från WRC serien får köra nattvak. Om några timmar, när klockan slår 01:01 drar Thierry Neuville iväg på sträckan Kuragaike Park som mäter 2,75km.
Första vändan genom sträckan går i VM tabellens ordning vilket ger två Hyundai i20 N Ral...Publicerad: 2024-11-20 17:25 Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen. Vinterkollen - tre rallyn inför 2025 har öppnat anmälan, först ut Tierpsrundan den 11:e januari, veckan efter är det Finnskogsvalsen och så den 8:e februari, en nykomling i Dyngsvängen.
Tierp inleder med SuperCupen och Upplands DM där anmälan står på 16 ekipage, här inväntar nog många väderläget ...Publicerad: 2024-11-19 21:39 Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det. Till helgens körs Rally Show Santa Domenica med 130-talet tävlande, lördag förmiddag är det shakedown hos den Kroatien arrangören. Fram mot kvällen körs en 3,8km lång sträcka dubbelt innan det blir nattvila. Sträcka på 7,77km blir sträckan för söndagen då den körs tre gånger innan målgång.
Men ra...Publicerad: 2024-11-19 20:33 Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan. WRC final i Japan, Forum8 Rally Japan levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i klasserna. 44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i nationella klasser.
Nattrally för oss i Sverige.
Natten till torsdag körs shakedown och vid 11-tiden ...Publicerad: 2024-11-19 20:27 Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2. Planen blir först och främst att åka de två första Rally-SM deltävlingarna i vinter samt i Rally Sweden Historic som går ihop med VM tävlingen.
- Det ska bli en riktigt rolig vinter och kul att få med Elina då samarbetet i bilen har utvecklats väldigt bra under de tävlingar vi åkte ihop under hö...Publicerad: 2024-11-19 16:59
|
|
Tidigare nyheter:
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var. ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status! Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar. Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj. TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan. Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen. Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024. McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines. Motorsportsalongen 2024 med Rådström, Rally SM, 40-års jubileum och framtidstro på rally. Blomqvist och Cederberg hyllade på MotorsportSalongen. Isak och Theo prisade med stipendier av Svenska Rallyförarklubben 2024. Rally1-bilar 2025, ingen eldrift, lättare och mindre restriktor. Foto live från Motorsportsalongen 2024, öppnar klockan 10:00 på Nöjesfabriken. Rådström och Rudi kör Yaris Rally2 i Rally SM 2025 för GK Door Team Sweden. Croatia Rally tar plats i 2025 års EM serie. Svenska RallyCup vinnaren Nattsson siktar på nya segrar, i Hyundai i20 R5. Konst, rally & glögg den andra advent - varför inte låna ut bilen till kartläsaren? Programmet för MotorsportSalongens scener, spännande gäster pratar motorsport. Calle Carlberg, Rally är en lagsport! Peugeot och Opel överlägsna i Rally4, har 75% av marknaden och växer med nytillskott.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |