Med fullständiga namnet Corona Rally Mexico och undertexten Rally of Nations valde arrangören bakom den Mexikanska VM deltävlingen att hålla sitt arrangemang igång även att man tvingades avstå deltävling i WRC serien 2009. Flera ledande och mer "lokala" nationer har bjudits in till tävlingen som körs fredag till söndag. Tävlingen blir en form av lagtävling, nationerna emellan med poängsystem som korar segrare och fördelar stora summor prispengar. Såväl sträcksegrar, etappvinster som totalsegrare är med och delar på stora summor pengar. Förarna är ditbjudna och får det mesta serverat så som tävlingsbil och service som arrangören tilldelar de tävlande. Rallyt invigs under torsdagskvällen i Leon, under dagarna har man skrivit noter och det är spännande vägar som väntar med djupa vattenpassager efter ihärdigt regnande.
Åtta specialsträckor körs under fredagen, under eftermiddagen Svensk tid, två olika publiksträckor körs två gånger vardera under dagen för att ge publiken och förarna en spännande och tät upplevelse. Även åtta sträckor på lördagen med ett liknande upplägg. Om de kortare proven endast mäter ett par kilometer är skogssträckorna betydligt längre och mer utslagsgivande med närmare tre till fyra mil per sträcka. Söndagen är kort med endast en skogssträcka och en avslutande superspecial.
Vårt Svenska lag har blivit tilldelade var sin Mitsubishi Lancer, Patrik Sandell - Emil Axelsson och Per-Gunnar Andersson - Anders Fredriksson deltar. De på pappret svåraste motståndarna ser ut att bli Finland med rävarna Toni Gardemeister och Harri Rovanperä. Även Österrike med Manfred Stohl och Andreas Aigner kan bli vassa på delar av sträckorna och lika så England med fortåkarna Niall McShea och Phillip Morrow.
Några lag som verkligen slår ur underläge är Peru, Uruguay och Ecuador som samtliga fått tvåhjulsdrivna Peugeot och Renault bilar.
Publicerad: 2009-07-09 18:08