När rally VM cirkusen haft ett lite längre uppehåll för att ta både team och material till Australien har inte världen stått still.
* Petter Solberg med eget team avstår resan till Australien för att istället leta en bättre bil inför avslutningen med främst sikte på Wales. Samtidigt jobbar man enligt Norska medier på en lösning för kommande säsong och fortsatt VM tävlande. Snart har de flesta bilmärken testats, enligt Tyska tidningar har Solbergs nu även testat en Citroen C4.
* Svenska Rallyt har sedan några år bojkottat Dalarna för att istället centralisera Värmland och Karlstad som huvudområde. Nu väljer man dock att sprida sina sträckor till snösäkrare marker. Sedan tidigare har det diskuterats om nya sträckor i Likenäsområdet. Nu är man även tillbaka i Dalarna skriver Dalarnas Tidning under tisdagen. Lördagen 2010 ägnas åt Dalarna med sträckor såväl förmiddag som efter lunchuppehållet. Gravendalssträckan i Fredriksberg nämns och samma dag körs också Sågen mellan Tyngsjö och Vansbro. Svenska Rallyt är också från och med 2010 tillbaka med serviceplats på Hagfors Flygplats.
* Svenska Rallyt och dess ledning jobbar inte bara för 2010 års rally. Man arbetar också för ett längre avtal för att säkra rallyts framtid under en flerårsperiod, då som arrangör varje år. Finska VM arrangören skrev nyligen ett femårs avtal med VM promotorn. Dock kan man trots ett avtal bli utan tävling då FIA har sista ordet om tävlingsval.
* Rally VM är på gång att växa i antalet team. Ford och Citroen är klara sedan tidigare och flera biltillverkare sneglar mot mästerskapet när de nya reglerna träder i kraft. Bland dem nämns bland annat VW och Fiat som båda öppet visat intresse för VM serien, för VW´s del efter neddragningar i terrängrally sektionen där man redan är ensam som fabriksteam. BMW som för bara någon vecka sedan medgav att de lämnar Formel 1 sägs vara aktuella för att fortsätta profilera sig inom motorsporten. Men det är med Mini Cooper som det kan bli aktuellt med VM start, BMW ägda Mini Cooper har meddelat planer om VM satsning 2011 då de nya reglerna träder i kraft.
* Inte bara BMW funderar på rally. Toyota F1 satsning har inte blivit den framgångssaga man önskat, nu sägs spekulationerna gå mot rally VM igen, en serie man lämnade till förmån för racingen för några år sedan.
* Till nästa år väntas en "Drivers World Ranking" skapas, meningen är att kora och rangordna de internationella toppförarna.
* Likt Formel 1 gjorde redan till i år ska förare och kartläsare bli mer tillgängliga för såväl åskådare, supportrar som media. Vid middagsservicen ska en autografskrivning och media zon upprätthållas där både åskådare och media ska få tillgång till förarna. Även en längre tid efter avslutad dag där media får tillgång till förare och team för att bättre kunna följa sporten.
* Serviceplatserna ska bli bättre, en långsida ska vara öppen för åskådare som på nära håll ska kunna se in i servicetälten.
* Redan i år tillät man arrangörer att använda två underlag under samma tävling, dock uppdelat på olika dagar. Nu suddar man gränserna än mer och låter arrangören välja fritt, växla asfalt och grus sträcka för sträcka men också mixat underlag på sträckorna.
Publicerad: 2009-08-25 22:04