|
Evo Challenge summerar, så slutade 2009. PRESSRELEASE
* Jocke Nyman avslutade med en tredje delseger och han tog också SM-guld i Grupp N fyrhjulsdrivet.
* Tack vare Nymans seger blev Bo Holmstrand bästa co-driver i Evo Challenge-mästerskapet.
* Markus Hällbo körde in som fyra, och fick därmed exakt samma slutpoäng som Jimmy Joge. Hällbo grejade silverplatsen totalt med tie-break.
* Jimmy Joge tvåa i Katrineholm, men han fick tappert acceptera att bli trea totalt.
Inspirerad av sina resultat tidigare i år tog Jocke Nyman, tillsammans med sin co-driver Bo Holmstrand, sin tredje seger för säsongen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. Tävlingen KMK Trofén i Katrineholm var den sjunde och sista för säsongen. Nyman var redan klar Evo Challenge-mästare som förare, så för hans del gällde det att bli svensk mästare i Grupp N fyrhjulsdrivet – och säkra segern för Bo Holmstrand som seriens främsta co-driver.
En konkurrent som inte hade gett upp var Jimmy Joge/Mikael Johansson. Ända till slutet kämpade de med att pressa Nyman/Holmstrand. Nu blev Joge/Johansson tvåa, på exakt samma poäng totalt som Markus Hällbo/Lars Gustafsson - som slutade på fjärde plats i Katrineholm. Reglerna fick plockas fram, och där stod att den besättning som samlat mest poäng tidigt under säsongen skulle sättas främst. Det innebar att andraplatsen gick till Hällbo/Gustafsson!
Med utgångspunkt från Katrineholm skulle de tävlande köra en bana på 50 kilometer. Sträckorna var tre till antalet, som alla höll toppkvalité. Först skulle de köras en gång på förmiddagen, och efter uppehåll för lunch och service ytterligare en gång.
Morgonen grydde och lovade sol. Ändå var de första sträckorna mer hala än vad förarna hade förväntat sig efter nattens frost. Vägbanan var täckt av ett tunt lager med lera. Nu stoppade det inte Nyman/Holmstrand som satte den snabbaste Evolution Challenge-tiden, dock bara 0,7 sekund före Joge/Johansson.
Andreas Sjölander/Håkan Jacobsson var ytterligare sex sekunder bakom som trea, men de kom bara en kilometer till innan oturen slog till mot dem igen. En icke synlig sten punkterade deras högra framhjul, och de tvingades stanna och byta däck vid sidan av vägen. Sedan fortsatte de, men hade förlorat åtta minuter och allt hopp om att kunna vinna sin första delseger i Evolution Challenge.
På andra sträckan var Joge/Johansson snabbaste och de tog ledningen med 0,2 sekunder. Efter ytterligare en sträcka var Nyman/Holmstrand tillbaka i ledningen. Marginalen till Joge/Johansson var fyra sekunder när det var dags för serviceuppehåll i Katrineholm.
Strax bakom stod slaget om tredjeplatsen. Mellan Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson och Hällbo/Gustafsson skilde bara 3,5 sekunder, och båda var nöjda med sin framfart på det hala underlaget. Ingen ville riskera någonting.
När sedan solen fick temperaturen att öka, och fler tävlande hade kört sträckorna, blev väggreppet bättre och farten högre.
Under eftermiddagen vann Nyman/Holmstrand alla tre sträckorna, med Joge/Johansson som tvåa på SS4 och 5. Men det var Weng/Gunnarsson som avslutade med andra bästa Evo-tid på sista sträckan, ett bevis på att Evo X:an nu är redo att bryta den segerdominans som Evolution IX svarat för under flera år.
När teamen återkom till Katrineholm för målgång, stod det klart att Nyman/Holmstrand tagit sin tredje Evolution Challenge-seger för året. Bo Holmstrand blev därmed bästa co-driver, och de två vann också SM för Grupp N fyrhjulsdrivet. Marginalen till hårt spurtande Joge/Johansson blev 13,9 sekunder, som i sin tur var 19,8 sekunder före Weng/Gunnarsson.
Tack vare en solid körning på eftermiddagen blev Hällbo/Gustafsson fjärde ekipage i mål. Deras glädje var påtaglig då de insåg att de hade tagit exakt lika många poäng i serien som Joge/Johansson, och eftersom de vann premiären i Lima gick andraplatsen i Evolution Challenge till Hällbo/Gustafsson.
För Sjölander/Jacobsson fortsatte det osannolika. En ny punktering på sträcka fyra och nya sekunder till spillo. Sedan visade de vinnartempo på sträcka fem och sex, innan växellådan började krångla i slutet på sista sträckan och de tvingades bryta - igen.
”Det har varit en perfekt helg för mig”, sa Nyman. ”Jag visste att jag redan var klar Evolution Challenge-mästare, så mitt mål idag var att säkra Grupp N-guldet i SM och se till att Bo blev mästare som co-driver i Evolution Challenge. Jag är jätteglad att det gick vägen och vill tacka mina sponsorer, supporters, teamet och alla runt mig som har gjort den här säsongen möjlig för mig.”
Dagen avslutades med middag och stor prisutdelning, där de tre främsta ekipagen i Evolution Challenge fick motta priser enligt följande:
Jocke Nyman: Start i 2010 års VM-deltävling Rally Sweden, inklusive bränsle, omkostnader, en uppsättning Öhlins stötdämpare, en uppsättning Endless bromsbelägg, samt reservdelar från Mitsubishi Motors Sweden till ett värde av 8 000 kronor. Service support från MPart, PR-support från RPM Promotions och Sparco raceoveraller till både förare och co-driver.
Markus Hällbo: Reservdelar från Mitsubishi Motors Sweden och MPart till ett värde av 10 000 kronor, åtta Pirellidäck och en uppsättning bromsbelägg från Endless.
Jimmy Joge: Reservdelar från Mitsubishi Motors Sweden och MPart till ett värde av 5 000 kronor. Fyra Pirelli-däck, en uppsättning Endless bromsbelägg, fyra av Speedlines snabbaste fälgar och 50 liter bränsle från Sunoco.
Vid prisutdelningen tillkännagavs att Evolution Challenge fortsätter med en tredje säsong i Sverige 2010. Seriens organisatörer återkommer inom några veckor med mer detaljer.
2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.
Resultat deltävling 7
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 30:51.9
2 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 31:07.3
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 31:27.1
4 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 31:43.4
Brutna
SS6 Andreas Sjölander (Gävle)/Håkan Jacobsson (Norberg)
Resultat 2009
Förare
1 Jocke Nyman 57
2 Markus Hällbo 44
3 Jimmy Joge 44
4 Hans-Erik Weng 43
5 Joachim Carlström 37
6 Joachim Grahn 14
7 Andreas Magnusson 10
8 Peter Eriksson 7
9 Andreas Sjölander 7
Co-drivers
1 Bo Holmstrand 56
2 Lars Gustafsson 44
3 Mikael Johansson 44
4 Jörgen Norman 37
5 Roger Gunnarsson 33
6 Rikard Nilsson 14
7 Anders Fredriksson 10
8 Henrik Hulterskog 10
9 Pär Almkvist 8
10 Per-Erik Svensson 7
11 Håkan Jacobsson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2009-10-13 15:53
|
|
Johan Grönvall, 2024-års codriverstipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond. 28-årige Johan har utsetts till den sextonde stipendiaten i Thomas Carlssons Minnesfond.
Minnesfonden förvaltas av Katrineholms Motorklubb, och utser årligen ett stipendium till en ung och lovande codriver, lite av "Årets Codriver" i Rallysverige.
I år går stipendiet till en skön Värmlänning från ...Publicerad: 2024-12-02 22:35 Volvo Euro Cup vill satsa på ungdomen, jobbar för Ungdomssatsning ihop med Norge. Som ett steg i rätt riktning då det gäller utveckling av cupen så är det ju absolut ungdomsklassen vi måste satsa på. Den stående punkten för mig har hela tiden sedan vi startade cupen, varit att ungdomar skulle komma ut i ett tidigt skede i sin rallykarriär utanför sitt hemlands gränser.
Vi har ...Publicerad: 2024-12-02 21:39 Rallyjuniorerna Mille, Calle och Patrik om året och framtiden. På Motorsportsalongen i Karlstad såg vi de tre just nu främsta rallyjuniorerna på scen, i intervjusoffan summerade de årets säsong och blickade mot 2025 ihop med Jonas Kruse.
Tre vassaste juniorerna toppade i Royal Rally.
Mille Johansson, Calle Carlberg och Patrik Hallberg berättade om si...Publicerad: 2024-12-02 21:25 Leverantörer för arrangörsnoter, resultat och tracking klara för Rally-SM 2025. Infinite Racing och Rally Safety Tracking levererar resultat och tracking.
Ny leverantör av resultat och tidtagning för Rally-SM 2025 blir Infinite Racing. Det Värmlandsbaserade företaget har lång erfarenhet av resultathantering och tidtagning, och jobbade senast 2021 med Rally-SM när dom hante...Publicerad: 2024-12-02 16:55 Så körs Italienska grusmästerskapet 2025. Det Italienska grusmästerskapet kan bli intressant för Svenska ögon att följa 2025. Mille Johansson och Johan Grönvall presenterade i fredags att de tävlar för Italienska teamet MS Munarettos.
Sex tävlingar ses i kalendern varav fem med satta datum. Bland tävlingarna ses Rally Italia Sardegna som...Publicerad: 2024-12-01 22:21 Bauhaus Royal Rally of Scandinavia populär i EM serien. För andra året var Sverige en del av EM serien, som tredje deltävling i FIA European Rally Championship ingick Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Vi gör en snabb titt i startlistorna, hur stod sig Svenska tävlingen i konkurrensen? Som tredje deltävling har man ofta tappat från premiären, så ocks...Publicerad: 2024-12-01 22:09 Stig Andervang, summerar fartfyllda rallyåret 2024. - Även detta år blev fartfyllt på alla sätt med 25 startade rallyn, varav 12 i utlandet. Det gav sju totalsegrar, totaltvåa två gånger, totaltrea tre gånger, totalfyra tre gånger, totalfemma två gånger - totalt 12 pallplatser. Det blev också en 5:e plats i Holländska mästerskapet, dock kördes int...Publicerad: 2024-12-01 15:46 2022 års EM vinnare Efren Llarena startar eget, satsar fullt på EM med eget team. 2022 års EM vinnare, nu 20-årige Spanjoren Efren Llarena har efter segeråret varit fyra och nu tia i EM serien. Efter en mager start i år kastade han in handduken hos MRF-teamet efter Svenska Bauhaus Royal Rally of Scandinavia. Avslutade säsongen med ett par EM tävlingar på Michelin under en Skoda F...Publicerad: 2024-12-01 07:23 Clara och Richard, uppladdning inför Konst, Rally & Glögg andra advent! Inne i en Ateljé är det annan koncentration som leder fram till att konstverk av olika slag tar form. Vare sig det gäller akvarellmålning eller rakubränd keramik. Tycker nästan det är en konst att framföra en rallybil på ett vinnande sätt, precis som att skapa ett fascinerande konstverk - förberedel...Publicerad: 2024-12-01 07:09 Vinnande Dapra straffad, Mille tvåa i Rally de Brunello. När den officiella resultatlistan för Rally de Brunello publicerades ser vi Svenska ekipaget med Mille Johansson och Johan Grönvall i en Skoda Fabia Rally2 Evo som trea totalt och tvåa i klassen för Rally2.
Anledningen, klassvinnaren Robert Dapra har tio sekunders prickar i bagaget, något som gör...Publicerad: 2024-11-30 18:44
|
|
Tidigare nyheter:
Vinnande Dapra straffad, Mille tvåa i Rally de Brunello. Fyra sträcksegrar och tredjeplats i klassen för Mille i Rally del Brunello. Rallykalendern fylls på, så körs Smålands DM 2025. Suzanne summerar lyckad Motorsportsalong, tankar om året och framtiden. Mille trea efter första dagen av Rally del Brunello. Ford tog hem Silver Fern Rally, Kireev och Andersson tog målgång. Mille i storsatsning med Italienska MS Munaretto - kör EM och Italienska Mästerskapet i Rally2. Sen EM-kalender skapade kalenderkrock, Svenska RallyCupens Rally Uppland flyttar. Powertsage i WRC2 hade gett Solberg guldet, Svensken toppar WRC2 statistik. Två nya SM Veckor klara, Växjö och Halmstad. Rally Uppland byter datum, en vecka tidigare för att undvika kalenderkrock. Ford fortsatt ledare av Silver Fern Rally, rullning för Evgeniy och PG. 200 rallyn och kurser inbokade i Rallykalendern 2025! WRC säsongen över, så fungerade årets poängsystem. Rovanperä med vässad Irländsk Starlet, Killarney Historic Rally i helgen. Femte etappen till mål i Silver Fern Rally, Kireev och PG femma i klassen. Många WRC-namn redo för Monza Rally Show. Årsfest hos MK Ratten, rallyåkaren Nygren bland de prisade under kvällen. HMK´s RS-serie rullar vidare, kalender och regler för 2025. Kireev och PG genom fjärde dagen, 5:a i klassen.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |