|
Mekonomen Rallycup 2009, en succé som nu är avgjord! PRESSRELEASE
Ett stort GRATTIS till Pelle Wilén, Mattias Lundqvist, Tobias Ytterbring, Fredrik Jarefalk, Henrik Oscarson, Niklas Östmark, Oscar Johansson, Marcus Fors och Casper Uddberg. Där har ni alla segrarna i MEKONOMEN Rallycup 2009.
När Eskilstuna MK i Lördags körde finaltävlingen i cupen, EMK-Finalen, på sitt motorsportområde i Ekeby, blev det som väntat en riktigt tuff och hård uppgörelse, många ville ha ett ord med i laget när de totala pallplatserna i cupen skulle utdelas. Det märktes att förarna var laddade redan innan start och det blev ännu mera uppenbart när tävlingen kom igång och det var maxattack ute på tävlingssträckan som skulle köras två gånger. Några klassfavoriter försvann redan efter en halv sträcka med tekniska problem efter att ha laddad allt för hårt på den krävande banan.
När så tävlingen sumerades, ja efter ett antal rullningar, tvåhjulsåka i den högre skolan och en hel del "plåtarbete" på tävlingsbilarna, då fick vi ta till hela regelverkets resultatsärskiljning för att kunna kora vinnarna och pallplatser då det var osannolikt jämnt i många klasser trots att vi nu hade kört 7 deltävlingar.
Nå hur gick det då? Den som klarast höll för favorittrycket var Eskilstunas UngdomsRallyförare Pelle Wilén som både vann finalracet och Ungdomsrallyklassen i cupen i överlägsen stil, men det blev faktiskt Eskilstuna på alla pallplatserna då Micke Wallon knep 2:a platsen och Andreas Johansson körde hem 3:e platsen.
I tävlingens 4WD-klass blev det Skepptunaseger genom Daniel Lundberg, men det var mellan Gnestas Mattias Lundqvist och Huddinges Göran Lindström som cupsegern stod, även Mälaröarnas Johnny Eriksson hade chans på topplacering. Nu körde Göran Lindström sönder sin bil efter en hård landning och blev stående och Johnny Eriksson fick inte till sin åkning, ja då tackade Mattias Lundqvist och knep en 3:e plats i tävlingen samt en populär cupseger. Lundqvist är bara C-förare men har imponerat stort hela detta år.
I A-förarnas 2WD var det en cupkamp mellan Kolsva och Gotland... Och det blev även en tvekamp mellan Gotlandsföraren Johan Holmberg, och Kolsvas Tobias Ytterbring i finaltävlingen. Holmberg vann men Ytterbring blev 2:a och knep därmed cupsegern med 2 poängs marginal just före Holmberg.
B-förare 2WD var den klass det var tuffast att kora en cupsegrare, Fagerstas Nisse Strömgren hade en 7 poängsledning inför finalen, men drabbades av tekniska bilproblem redan efter en halv sträcka och fick tråkigt nog bryta tävlingen. I finaltävlingen var det Johan Carlsson Degerfors som imponerade stort med grymt snabb körning, så snabbt att han var bästa 2WD-åkare denna dag, men Carlsson hade inget med toppstriden att göra när pallplatserna skulle avgöras i cupen, där stod det istället mellan nämnde Strömgren som då fick bryta, Fredrik Jarefalk Taxinge och Gnestas Tomas Ingberg.
Nu blev resultatet att Ingberg blev 3:a i tävlingen och Jarefalk 4:a, och för 4:e platsen fick Jarefalk exakt de 7 poäng som det var upp till Strömgren, och när så 7:e deltävlingen räknades i första hand vid lika slutpoäng, ja då gick cupsegern till Taxinge och Fredrik Jarefalk, och 3:e platsen till Ingberg, en upplösning i bästa thrillerstil.
Även i C-2WD fick vi ta till särskiljning när vi skulle kora cupens pallplatser. Inför tävlingen ledde Norrköpings Hasse Söderlund, men även han laddade kanske väl hårt och kraschade sin styrning efter en halv sträcka i finalen och lämnade kampen öppen mellan Jonas Mylläri Norberg, Mattias Adielsson Göteborg och Henrik Oscarson Västerås. Segern i finaltävlingen gick till en brutalt satsande Janne Onkamo MSK Hammaren men bara 4 tiondelar före Adielsson som därmed missade 2:a platsen i cupklassen med dessa tiondelar. 2:a i cupen blir istället Söderlund trots att han fick bryta finaltävlingen, och cupsegern går istället till en stabilt åkande Henrik Oscarson som med en 3:e plats i finalen kniper cupsegern med 3 poängs marginal.
I A/B-förare Std. stod kampen helt mellan Fagerstas Niklas Östmark och Katrineholms Fredrik Egeland. Förutsättningarna var att Egeland var tvungen att vara före Östmark med en bil i mellan sig. Och visst stod även kampen i finaltävlingen i mellan dessa två förare som tog i för kung och fosterland. Östmark sätter en kanontid på första sträckan som inte Egeland kan matcha och kampen är nästan över där, men på 2:a sträckan gör Östmark en miss och tvåhjular rejält och är nära att lägga bilen på taket som hela tre andra förare gjort i den kurvan, men Östmark lyckas få till det och kan köra vidare mot segern både i finalen och cupen före Egeland.
C-förare Std. var redan Nyköpings Oscar Johansson klar mästare, men de övriga pallplatserna kom kampen att bli stenhård, i första hand mellan Robin Wallon Kungsör och Andreas Guillemot Eskilstuna. Finalsegern gick dock till Järfälla och Fredrik Spångberg före Eskilstunas Pär Johansson som är 2 tiondelar före Wallon, 2 tiondelar som skulle vissa sig avgörande till Wallons nackdel då Guillemot kniper cupens 2:a plats med sin 5:e plats i finaltävlingen och Wallon får nöja sig med att bli 3:a i cupen. Så himla tight efter en hel säsongs tävlande!
A/B/C-förare klass GrE var 1:an och 2:an, Marcus Fors Hälsinge och Pierre Andersson Skänninge inte på plats för finalen men då ingen annan kunde hota topplaceringarna, så stod kampen och sista pallplatsen och i första hand mellan Mickael Glans Västerås och Katrineholms Esbjörn Fälth. I finalen var det bröderna Nensén från Gnesta som glänste. Max knep segern och Felix blev 3:a strax efter Niklas Albinsson Fredriksberg. Och kampen om cupens 3:e plats, ja den kampen vann Glans dubbelt upp, både i finalen så som i cupen blev det Glans före Fälth, men även här krävdes det särskiljningsregler för att fastställa cupresultatet.
Slutligen då till våra Klassiker/Veteraner där en kamp mellan SAAB och Volvo stod att vänta, och då mellan Eskilstunas Danne Andersson och Gnestas Casper Uddberg. Men kampen kom av sig redan på första sträckan där Andersson frihjulsfunktion havererar och han tvingas bryta. Redan då står det klart att cupsegern hamnar i Gnesta. I finalen är det dock två andra förare som glänser, Katrineholms Gunnar Fredriksson och Christer Adolfsson Haninge. Fredriksson sätter upp ett våldsamt tempo men drabbas av att växellådan låser sig på 2:ans växel en bra stund på första sträckan, och då räckte det inte med en kanontid på sträcka två, utan Adolfsson vinner finalen med ynka 1,2 sekunder. Och i cupen blir det då Uddberg före Andersson.
Så nu kan vi titta tillbaka på ett riktigt härligt rallyår med MEKONOMEN Rallycup, en år som innehållit det mesta och som bjudit på fantastiskt rallyunderhållning och spännande fighter under alla 7 deltävlingarna. Men nu laddar vi upp igen! Det är dax för prisutdelningen och festen i Eskilstuna den 14 November, missa inte den!!
» Pressrelease från Mekonomen RallyCup.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2009-11-03 20:58
|
|
Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024. Under våren såg Fyrklöverns Sprintcup dagens ljus, ett samarrangemang mellan Åmåls MK, Säffle MC, Dals MK och Bengtsfors MC som gick ihop och startade cupen bestående av fyra deltävlingar, en från respektive motorklubb.
Den 19:e oktober tog cupen målgång hos Bengtsfors MC som körde final, i lörda...Publicerad: 2024-11-20 21:44 Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05. Efter nattens shakedown drar Forum8 Rally Japan igång med ss1 under förmiddagen Svensk tid. Klockan 11:05 inleds Toyota Stadium SSS 1 som mäter 2,15km och bjuder publiken på show.
Följ starten på den spännande WRC finalen som väntas bjuda spänning in till mål i klasserna, många intressanta fighte...Publicerad: 2024-11-20 20:30 Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025. Land efter land presenterar sina nationella mästerskap, för ett par veckor sedan var det Brittiska Rally Mästerskapet som presenterade en säsong om sex deltävlingar från februari till oktober.
Deltävlingarna är nu adderade i vår kalender för 2025 där vi också matat in allt fler Svenska tävlingar ...Publicerad: 2024-11-20 20:27 Shakedown, följ live med WebTV och Resultat. Första start på shakedown inför Forum8 Rally Japan rullar iväg 01:01 på torsdagsdygnet, sträckan sänds live första tiden och kan ses i vår WebTV & Video avdelning genom WRC Promotorns sändning. den som inte vill hålla sig vaken kan den också ses i efterhand på samma plats!
Resultaten går också li...Publicerad: 2024-11-20 20:20 5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg. Tittar vi i backspegeln på säsongen 2024 ser vi ännu en säsong utan en krasch för Calle Carlberg, det betyder alltså att senast Calle åkte av vägen var 5,5år sedan då han med sin Volvo 940 slog i en sten och krökte bakaxeln i Snapphanerallyt 2019.
Man kom i mål på sträckan och hade kunnat genomf...Publicerad: 2024-11-20 19:50 Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat. Forum8 Rally Japan, den som vill se årets sista shakedown live från WRC serien får köra nattvak. Om några timmar, när klockan slår 01:01 drar Thierry Neuville iväg på sträckan Kuragaike Park som mäter 2,75km.
Första vändan genom sträckan går i VM tabellens ordning vilket ger två Hyundai i20 N Ral...Publicerad: 2024-11-20 17:25 Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen. Vinterkollen - tre rallyn inför 2025 har öppnat anmälan, först ut Tierpsrundan den 11:e januari, veckan efter är det Finnskogsvalsen och så den 8:e februari, en nykomling i Dyngsvängen.
Tierp inleder med SuperCupen och Upplands DM där anmälan står på 16 ekipage, här inväntar nog många väderläget ...Publicerad: 2024-11-19 21:39 Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det. Till helgens körs Rally Show Santa Domenica med 130-talet tävlande, lördag förmiddag är det shakedown hos den Kroatien arrangören. Fram mot kvällen körs en 3,8km lång sträcka dubbelt innan det blir nattvila. Sträcka på 7,77km blir sträckan för söndagen då den körs tre gånger innan målgång.
Men ra...Publicerad: 2024-11-19 20:33 Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan. WRC final i Japan, Forum8 Rally Japan levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i klasserna. 44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i nationella klasser.
Nattrally för oss i Sverige.
Natten till torsdag körs shakedown och vid 11-tiden ...Publicerad: 2024-11-19 20:27 Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2. Planen blir först och främst att åka de två första Rally-SM deltävlingarna i vinter samt i Rally Sweden Historic som går ihop med VM tävlingen.
- Det ska bli en riktigt rolig vinter och kul att få med Elina då samarbetet i bilen har utvecklats väldigt bra under de tävlingar vi åkte ihop under hö...Publicerad: 2024-11-19 16:59
|
|
Tidigare nyheter:
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var. ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status! Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar. Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj. TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan. Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen. Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024. McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines. Motorsportsalongen 2024 med Rådström, Rally SM, 40-års jubileum och framtidstro på rally. Blomqvist och Cederberg hyllade på MotorsportSalongen. Isak och Theo prisade med stipendier av Svenska Rallyförarklubben 2024. Rally1-bilar 2025, ingen eldrift, lättare och mindre restriktor. Foto live från Motorsportsalongen 2024, öppnar klockan 10:00 på Nöjesfabriken. Rådström och Rudi kör Yaris Rally2 i Rally SM 2025 för GK Door Team Sweden. Croatia Rally tar plats i 2025 års EM serie. Svenska RallyCup vinnaren Nattsson siktar på nya segrar, i Hyundai i20 R5. Konst, rally & glögg den andra advent - varför inte låna ut bilen till kartläsaren? Programmet för MotorsportSalongens scener, spännande gäster pratar motorsport. Calle Carlberg, Rally är en lagsport! Peugeot och Opel överlägsna i Rally4, har 75% av marknaden och växer med nytillskott.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |