Redan till helgen är det dags för nästa "generation" Mini John Cooper Works WRC att göra debut i Rally VM. En rejält uppdaterad version homologerades i början av månaden. Till helgen när den Portugisiska VM veckan startar med en rallysprint gör den debut. Vidarutveckling av motorn ger den tre procent mer effekt - det är en viktig förbättring på bilen. Motorn har också vässad elektronik, ett utökat kontrollsystem där besättningen nu kan få mer information och felkoder på sin display för att själva snabbare kunna avhjälpa eventuella fel – samt lättare kommunicera med teknikerna.
En ny frontspoiler hör till de yttre förändringarna, bättre aerodynamik, bättre kylning och framför allt byggd för att kunna göra bilen lägre när vägarna tillåter. De problem som varit med just frontpartier ska nu ha byggts bort. Till de tuffaste rallyna har man ihop med Öhlins tagit fram ett "heavy-duty" stötdämparkit som ska klara de tuffaste förutsättningarna. 10 kilo lättare med ett litium batteri och en lättare bakvinge - det gör att man nu kan använda 10 extra kilo för att placera där det som bäst behövs.
Prodrives ledning säger också att man är i full färd med nästa kit, nya idéer och konstruktioner testas redan i det fortsatta utvecklandet av bilen. Tävlar för Prodrive i Portugals VM rally gör Patrik Sandell ihop med Spanjoren Daniel Sordo.
Publicerad: 2012-03-19 21:17