|
Akropolisrallyt krävde sin tribut – båda landslagsförarna bröt i WRC Academy. PRESSRELEASE
Det blev en tuff tillställning för de båda landslagsförarna Pontus Tidemand och Fredrik Åhlin när de skulle försvara de svenska färgerna i Akropolisrallyt i helgen. Båda förarna tvingades under rallyts sista dag att bryta.
Akropolisrallyt, som är den andra deltävlingen av sex i WRC Academy, anses vara en av de allra tuffaste i kalendern. Det extremt varma vädret och de steniga och hårda vägarna gör rallyt extra tufft för ekipagen. Det här kan de svenska två teamen i WRC Academy med absolut säkerhet nu skriva under på.
Den 21-årige landslagsföraren Pontus Tidemand tillsammans med sin kartläsare Stig Rune Skjaermoen, låg dock i toppen under rallyts två första dagar. Pontus inledde rallyt starkt och slog till med snabbaste tid på första sträckan.
”Det var en bra början på en riktig tuff tävling, jag kände mig fram lite under första sträckan och fann ett bra tempo. Men det är ett överlevnadsrally, så det gäller att ta sig runt hel och hållen, speciellt under dag två då sträckorna är jättehårda mot bilen” sa Pontus efter första dagen då han med 3,9 sekunders marginal låg i ledning i klassen.
För den 20-årige landslagsföraren Fredrik Åhlin, med kartläsare Morten Abrahamsen, började rallyt inte lika bra. Redan på första sträckan började problemen för grabbarna.
”Allt flöt på bra och jag laddade fullt, men vid en hård inbromsning så sa det bara pang under bilen! Vi hade tyvärr slagit i en av de beryktade grekiska stenarna” berättar Fredrik sorgset.
”Och till råga på allt åkte vi på en punktering, och samtidigt började oljelampan att blinka. Under däckbytet såg vi att det läckte rejält med olja, tyvärr hade stenen slagit sönder oljetråget. Då tog vi beslut att bryta för dagen. Vi ville inte chansa på att köra vidare och kanske skada bilen ännu mer. Nä det var bara att bryta ihop och komma igen” berättar Fredrik.
”Det var ett klokt beslut att bryta i det läget” säger rallylandslagets förbundskapten Anders Dawidson. ”Det är klart mycket bättre att bita ihop och starta om dag två än att chansa och köra vidare med risk för motorras” säger Anders.
”Båda grabbarna visar ju kontinuerligt att de är snabba förare. Det är synd att vägarna i Akropolisrallyt är så tuffa mot bilarna. Det känns som om det mer blir en chansning på att bilen ska hålla ihop hela rallyt, än en ren förarprestation som till slut fäller avgörandet” säger Anders Dawidson.
Efter att etapp två avslutades på fredagen låg Pontus på en stark tredjeplats i klassen. ”Jag tog det medvetet lite lugnt för att verkligen ta mig igenom alla sträckorna. Jag körde snabbt men inte fullt eftersom det fanns så många stenar på vägen och det är bättre att köra runt dem än över dem” säger Pontus.
För Fredrik blev det några snabba sträcktider under dag två, men på sista sträckan slog en sten sönder växellådan.
”Jag är mest lycklig över hur Morten och jag lyckades reparera den skadade växellådan” berättar Fredrik. ”Jag tog min balaklava och tryckte in i hålet på lådan och sen hällde vi i vanlig motorolja. Man får ju ta vad man har. I värsta fall hade jag tryckt i ett paket margarin” säger Fredrik som sedan lyckades att ta sig hela vägen till serviceplatsen.
På rallyts sista dag tvingades tyvärr de båda svenska landslagsförarna att bryta.
”Jag kom bara ett par kilometer på sträcka elva så slutade bilen helt plötsligt att driva” berättar Pontus. ”Det var en av drivaxlarna som hade gått rakt av. Snopet! Just nu känns det fruktansvärt tungt eftersom vi verkligen har kört med insidan hela helgen och tagit det lite lugnare för att bilen skall hålla ihop på de dåliga vägarna. Nu är det bara att ladda om till nästa tävling i Finland och då är det bara vinst som gäller” säger Pontus.
Fredriks rally tog slut strax innan målgång på den sista sträckan. ”Jag lyckades pricka en liten stenhäll på insidan i en skarp kurva. Bilen gick upp på två hjul och höll på att tippa över. Jag fick ner bilen på alla fyra men då var det redan försent. Vi hade åkt av vägen och det tog i ordentligt i framvagnen och vi rullade ett varv framlänges nedför en slänt” berättar Fredrik.
”Det gick inte så fort. Vi fick lite plåtskador och efter lite fix och trix så tog vi oss upp på vägen igen och kunde för egen maskin ta oss tillbaka till serviceplatsen, igen. Nu glömmer vi det här, åker hem och kör många snabba mil med min egen Fiesta R2, åker sen till Finland och satsar på seger” säger Fredrik.
”Det blev en tuff tillställning för alla WRC Academy-ekipage i Grekland, inte bara för Pontus och Fredrik. Det var många som haltade över mållinjen. Precis som vi trodde. Nu hade vi stenarna och drivaxlarna emot oss, nästa gång blir det förhoppningsvis tvärtom. Nu är det bara för grabbarna att ladda om och förvalta det lite längre uppehållet till nästa deltävling på bästa sätt” avslutar Anders Dawidson.
WRC Academy Akropolis vanns av den brittiske föraren Elfyn Evans.
Nästa VM-deltävling för de två svenska landslagsförarna i WRC Academy blir Rally Finland, 2 – 4 augusti.
» Pressrelease från WRC Academy.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2012-05-27 16:00
|
|
Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024. Under våren såg Fyrklöverns Sprintcup dagens ljus, ett samarrangemang mellan Åmåls MK, Säffle MC, Dals MK och Bengtsfors MC som gick ihop och startade cupen bestående av fyra deltävlingar, en från respektive motorklubb.
Den 19:e oktober tog cupen målgång hos Bengtsfors MC som körde final, i lörda...Publicerad: 2024-11-20 21:44 Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05. Efter nattens shakedown drar Forum8 Rally Japan igång med ss1 under förmiddagen Svensk tid. Klockan 11:05 inleds Toyota Stadium SSS 1 som mäter 2,15km och bjuder publiken på show.
Följ starten på den spännande WRC finalen som väntas bjuda spänning in till mål i klasserna, många intressanta fighte...Publicerad: 2024-11-20 20:30 Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025. Land efter land presenterar sina nationella mästerskap, för ett par veckor sedan var det Brittiska Rally Mästerskapet som presenterade en säsong om sex deltävlingar från februari till oktober.
Deltävlingarna är nu adderade i vår kalender för 2025 där vi också matat in allt fler Svenska tävlingar ...Publicerad: 2024-11-20 20:27 Shakedown, följ live med WebTV och Resultat. Första start på shakedown inför Forum8 Rally Japan rullar iväg 01:01 på torsdagsdygnet, sträckan sänds live första tiden och kan ses i vår WebTV & Video avdelning genom WRC Promotorns sändning. den som inte vill hålla sig vaken kan den också ses i efterhand på samma plats!
Resultaten går också li...Publicerad: 2024-11-20 20:20 5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg. Tittar vi i backspegeln på säsongen 2024 ser vi ännu en säsong utan en krasch för Calle Carlberg, det betyder alltså att senast Calle åkte av vägen var 5,5år sedan då han med sin Volvo 940 slog i en sten och krökte bakaxeln i Snapphanerallyt 2019.
Man kom i mål på sträckan och hade kunnat genomf...Publicerad: 2024-11-20 19:50 Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat. Forum8 Rally Japan, den som vill se årets sista shakedown live från WRC serien får köra nattvak. Om några timmar, när klockan slår 01:01 drar Thierry Neuville iväg på sträckan Kuragaike Park som mäter 2,75km.
Första vändan genom sträckan går i VM tabellens ordning vilket ger två Hyundai i20 N Ral...Publicerad: 2024-11-20 17:25 Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen. Vinterkollen - tre rallyn inför 2025 har öppnat anmälan, först ut Tierpsrundan den 11:e januari, veckan efter är det Finnskogsvalsen och så den 8:e februari, en nykomling i Dyngsvängen.
Tierp inleder med SuperCupen och Upplands DM där anmälan står på 16 ekipage, här inväntar nog många väderläget ...Publicerad: 2024-11-19 21:39 Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det. Till helgens körs Rally Show Santa Domenica med 130-talet tävlande, lördag förmiddag är det shakedown hos den Kroatien arrangören. Fram mot kvällen körs en 3,8km lång sträcka dubbelt innan det blir nattvila. Sträcka på 7,77km blir sträckan för söndagen då den körs tre gånger innan målgång.
Men ra...Publicerad: 2024-11-19 20:33 Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan. WRC final i Japan, Forum8 Rally Japan levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i klasserna. 44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i nationella klasser.
Nattrally för oss i Sverige.
Natten till torsdag körs shakedown och vid 11-tiden ...Publicerad: 2024-11-19 20:27 Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2. Planen blir först och främst att åka de två första Rally-SM deltävlingarna i vinter samt i Rally Sweden Historic som går ihop med VM tävlingen.
- Det ska bli en riktigt rolig vinter och kul att få med Elina då samarbetet i bilen har utvecklats väldigt bra under de tävlingar vi åkte ihop under hö...Publicerad: 2024-11-19 16:59
|
|
Tidigare nyheter:
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var. ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status! Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar. Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj. TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan. Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen. Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024. McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines. Motorsportsalongen 2024 med Rådström, Rally SM, 40-års jubileum och framtidstro på rally. Blomqvist och Cederberg hyllade på MotorsportSalongen. Isak och Theo prisade med stipendier av Svenska Rallyförarklubben 2024. Rally1-bilar 2025, ingen eldrift, lättare och mindre restriktor. Foto live från Motorsportsalongen 2024, öppnar klockan 10:00 på Nöjesfabriken. Rådström och Rudi kör Yaris Rally2 i Rally SM 2025 för GK Door Team Sweden. Croatia Rally tar plats i 2025 års EM serie. Svenska RallyCup vinnaren Nattsson siktar på nya segrar, i Hyundai i20 R5. Konst, rally & glögg den andra advent - varför inte låna ut bilen till kartläsaren? Programmet för MotorsportSalongens scener, spännande gäster pratar motorsport. Calle Carlberg, Rally är en lagsport! Peugeot och Opel överlägsna i Rally4, har 75% av marknaden och växer med nytillskott.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |