När SverigeSerien körde sin sjätte av åtta deltävlingar på klassiska sträckor i trakterna av värmländska Kil, var det ett rally som verkligen bjöd på ALLT vad ett händelserikt och tufft rally kan innehålla. Extrema fajter i ett närmast ofattbart tempo där till sist Kristoffer Karlsson, Pär Nordahl och Emil Bergkvist kunde stoltsera som vinnare. Och där Emil dessutom trots att det (fortfarande) står C på hans förarlicens var totalsnabbast. Unikt! Detta har faktiskt inte det hänt någon gång tidigare i VOC´s 23-åriga historia! Dessutom bjöd rallyt på ett par riktigt vådliga krascher modell ”kvalificerad snabbilsskrotning” som tur är utan allvarliga personskador. Återigen har det bevisats att säkerhetssystemen i rally i allmänhet och VOC i synnerhet håller mycket hög standard.
Redan inför rallyt kunde det slås fast att rally och Värmland det är något alldeles speciellt. Och efter att Rally Killingen nu är genomfört så måste detta bara understrykas än mer. Vilket rally. Vilka sträckor. Vilka kringarrangemang. Och vilket intresse bland allmänheten.
Kristoffer Karlsson stabil segrare i Elit A
Innan tävlingen cirkulerade mycket av förhandssnacket i Elit A kring Arne Rådström, Peter Elg och Tomas Lahti. Svaret blev… Kristoffer Karlsson!
– Att Kristoffer knep segern från en plats lite längre bak i fältet borde egentligen inte förvåna någon, berättar klassansvarig Roger Fransson. Kristoffer har radat upp fina resultat inte minst i VOC´s europaserie så förr eller senare kommer fullträffen även på svensk mark. Roligt för Kristoffer att den gjorde det en dag som denna då mer eller mindre alla verkade vara i kanonform och då laddningen därför var något utöver det vanliga. En grym prestation helt enkelt att vinna.
Kristoffer tog ett grepp om Elit A redan på dagens första sträcka, ett grepp som han aldrig släppte och han vann till sist klassen med 5,5 sekund. Men allra snabbast på första sträckan var Peter Elg och Peter bjöd Kristoffer på riktigt motstånd tills han åkte av och blev stående efter varning på fjärdesträckan. Bakom Kristoffer knep Arne Rådström andraplatsen. Arne försökte att spurta på slutet men när fjärde sträckan blev struken till följd av klassansvarigs vådliga krasch mot en björk i kurvan omedelbart efter den där Elg körde så blev spurtuppgiften övermäktig. I vassen lurade en av förhandsnamnen Thomas Lahti och han knep till sist bronsplatsen. Nämnas måste också att klassens ålderman, stabile Ingvar Nilsson från Hällefors återigen höll ihop allt och körde in på en fjärdeplats. Starkt och stabilt Ingvar!
Pär Nordahl hårt utmanad i Elit B
I VOC Elit B handlade förhandstipsen nästan uteslutande om Pär Nordahl och Alexander Cruse. Men i början av rallyt hade paret utmanats på riktigt av klassansvarig själv, Roger Fransson som äntligen hittat tillbaka till det tempo han avslutade fjolåret i. Cruse i ledningen men med Roger bakom istället för förväntade Nordahl efter två sträckor.
– På dagens tredje sträcka tog Nordahl i ordentlig och satte både mig och Cruse på plats med besked. Med den supertiden tog Pär andraplatsen från mig bakom Cruse. Redan två kilometer in på fjärde sträckan tog mitt rally slut, och det med besked med händelsen som belystes ovan. Även om det ser ruggigt ut så klarade både jag och Lotta oss från äventyret med mindre blessyrer. Tack god säkerhetsutrustning för det!
Efter detta var segern i Elit B bara en fråga om Cruse eller Nordahl. När Cruse rullade våldsamma 4 ½ varv mitt på vägen på dagens sista sträcka var den fajten avgjord. Men även här fick VOC´s säkerhetsutrustning visa hur trygg den är. Alexander och CoDriver Christer Carlsson fick åka in till Karlstads lasarett, och fick för säkerhets skull stanna kvar över natten för observation men kunde redan vid lunchtid på söndag åka hem oskadda. Alexanders stora bekymmer innan hemresan var istället hur han skulle få ihop en bil till Askersund. Det är en tuff kille Cruse.
Redan efter SS3 hade Marcus Johansson också blandat sig i toppstriden och låg då på en fjärdeplats, bara sekunder efter Roger. Men med klassens avåkningar samtidigt som han körde kassaskåpssäkert var han plötsligt på andra plats. Och om inte en riktigt vådlig tvåhjulsåkning av Nordahl på sista sträckan, hårdladdande i kampen med Cruse, till sist trots allt slutat på alla fyra hjulen så kunde den andraplatsen till och med ha slutat med seger för Marcus.
Jonas Thorsell som det varnades för redan i försnacket till rallyt, körde trots sin unga ålder moget och stabilt hela dagen och åkte in på en välförtjänt tredjeplats. Den första regeln i rally är att fullfölja, i diket vinner man inga tävlingar och än mindre serier.
Stort grattis till Pär Nordahl med CoDriver Thomas Waldenström. Med segern i Kil inkasserad så ska det väldigt mycket till för att någon ska kunna ta ifrån er en välförtjänt totalseger i VOC Elit B när säsongen summeras, en titel som i år kanske är svårare än någonsin att knipa bör det tilläggas.
Emil Bergkvist ohotad i Cupklassen och var också totalsnabbast
I Cup så hände något historiskt… igen, kanske vi ska tillägga, då det gäller Emil Bergkvist. Han var inte bara snabbast i Cup klassen utan också snabbaste VOC totalt!
– Efter samråd med klassens grundare, min mentor och guru Carleric Johansson så vågar jag påstå att det ALDRIG I KLASSENS TJUGOTREÅRIGA HISTORIA HÄNT ATT EN C-FÖRARE VUNNIT VOC TOTALT I EN SVERIGESERIETÄVLING! Emils totalseger är därför inget annat än en historisk händelse.
Efter första sträckan var Emil några tiondelar efter hårdfajtande Elg och Karlsson i Elit A, men sedan drygade han ut sträcka för sträcka. För att nästan massakrera allt motstånd på dagens sista sträcka där han var 9,9 sekunder snabbare än nästa snabbaste VOC, Arne Rådström, och detta medan erkänt supersnabba Arne då satsade för kung-och-fosterland för att försöka nå Kristoffer. Vad månde bliva med pojken Bergkvist från Hofors. Efter uppvisningen i sin debuttävling i Växjö utfärdades ”Mads-Østberg-varning” och den verkar vara mer än rätt. Bedriften görs inte mindre av att ekonomin hindrat Emil från att överhuvudtaget tävla sedan Växjö.
Bakom Emil hade Markus Theorin och Patrik Adolfsson en härlig fajt som Markus vann. Snett bakom dem skuggade Robert Blomberg. Men alla dessa tre har just nu den otacksamma situationen att köra helt fantastiskt men att ändå hamna i skuggan. Tankarna går till den fantastiske brottaren Tomas Johansson från Haparanda som hade oturen att genomföra nästan hela sin karriär samtidigt som Alexander ”Lyftkranen-från-Sibirien” Karelin, brottaren som av en enig expertis anses som världens bäste brottare genom tiderna alla kategorier.
Markus, Patrik och Robert! Emil är mycket snart B-förare, då ”slipper” ni honom och då kommer era fantastiska prestationer att hamna i det ljus det förtjänar. I Kil skulle ni blivit tvåa, trea respektive femma i VOC Elit B, trea, fyra, sexa i VOC Elit A. Det är egentligen allt man behöver säga. Vilka fantastiska förare ni är. Vilka fantastiska förare VOC har i sin Cup klass. Framtiden i den här klassen är verkligen ljus!
Publicerad: 2012-08-22 19:28