Knappt ett 40-tal ekipage till IRC finalen, men ändå ett stjärnspäckat vad det gäller bilar - även om inte förarna tillhör världseliten. Utöver Intercontinental Rally Challenge - IRC serien gästar FIA Middle East Championship tävlingen vilket ger extra tyngd på bilfronten. Tävlingen är den ”klassiska” säsongsfinalen för IRC, Cyprus Rally. Tidigare år har man lockat med en extratävling under söndagen med stora prispengar på spel – något som inte gäller i år.
Vad det gäller de mer frekventa IRC åkarna så kommer redan klare mästaren Andreas Mikkelsen till start, sista tävlingen med Skoda UK innan VW kontraktet tar vid - Andreas är självklar favorit till segern på de tuffa Cypriotiska vägarna. Sepp Wiegand som tävlar för Tyska Skoda importören är också med, lika så Jarrko Nikara som här kör Subaru Impreza R4 - för att helgen efter tävla med Mini WRC i VM finalen. Fort med grupp N bil väntas Andreas Aigner åka, lika så Armin Kremer.
En annan med fart är Nasser Al-Attiyah, han bröt nyligen med Citroen och har redan gjort starter med nya bilen, en Ford Fiesta RRC. Redan förra året bjöd Qatarföraren på bejublad körning på Cypern. Kanske kan han rent av vinna totalt i år med en vass Ford, även om han och kamraterna från Middle East inte tävlar för IRC seriens klasser. I team har han bl.a. Khalid Al-Suwaidi som också åker Ford. Två andra från Qatar med häftiga bilar är Abdulaziz Alkuwari och Misfer Almarri som åker var sin Mini John Cooper Works RRC. I SWRC serien brukar Yazeed Al-Rajhi bjuda på show, nu gästar han hemmaserien med sin Ford Fiesta super2000.
Tävlingen startar på fredag kväll med en superspecial sträcka, fortsätter med tre sträckor två gånger under lördagen. Samma koncept gäller för söndagen då tävlingen avslutas!
Publicerad: 2012-10-29 21:46