I slutet på januari hade över 1000 internationellt klassade R5 bilar lämnat fabrikerna, månaden tidigare hade Skoda, Ford, Hyundai, Citroen, Peugeot, Volkswagen och Proton med tio olika modeller lämnat ut 975 bilar.
Sedan dess har ytterligare 50-talet bilar rullat ut enligt tillverkarna, nu 1052 ekipage och siffran hade varit större utan Coronasmittan som stoppat både byggnationer och leveranser. Bland tillverkarna med högt tryck sågs Citroen som haft en stark säsongsöppning i WRC2/3 klassen med flera goda resultat. Även Hyundai har sett ett uppsving och var på gång att öka takten.
Hela tiden högt tryck är det hos Skoda, lika så M-Sport har en lång kundlista att beta av när produktionen och leveranserna åter kan komma igång. Även Proton som så sent som förra året fick bilen internationellt homologerad har fem bilar ute där fler är under byggnation i teamets verkstad.
För tillverkarna innebär den nuvarande krisen utan tävlingar i världen stora bortfall i ekonomin, minimalt med försäljning av reservdelar och inga leveranser av nya bilar. Värst drabbat är M-Sports vars huvudinkomst kommer från försäljningen av kundbilar och de efterföljande reservdelarna.
Publicerad: 2020-04-16 21:00