Under konstrundan Ljusstråk är rally åter med som en punkt vid Skogshyddan. Nils-Brage Pettersson har bland annat sammanställt bilder och text med början från 1970. Det börjar med en grupp 2 trimmad BMC Cooper S som fick så mycket tvåor vid besiktningen, att den fick tas till Svahns Bilverkstad i Nyhyttan, Järnboås för åtgärdande.
Vidare fortsätter det med rallyäventyr under 70-talet med ”vassa” värmlänningar och ”snabba” T-klubbars förare. Fortsätter med Klassiska Rallycupen under 90-talet. Tävlingar, sträcktider, resultatlistor, tabeller, gamla rallystjärnor m.m.
- Kom och upplev rallynostalgi i garaget!
Karin Pettersson konstnär.
Då var det så dags för Konstrundan Ljusstråk i Bergslagen, med start i Nora. I år firar man 20 års jubileum. Karin Pettersson med sommarstuga i Järnboås, var med första gången 2008. Hon målar akvarell och använder sig gärna av blandteknik, mestadels abstrakta motiv.
- Jag gillar att experimentera i olika tekniker, använder olika material som får medverka i torkprocessen tillsammans med färgpigment och naturligtvis vatten! Det är också fascinerande att se hur oförutsägbart resultatet kan bli, säger Karin.
Kom och se Karins experimentella konst!
Adam Backström rallyförare.
Här är gänget från Ludvika alla talar om. Adam Backström Motorsport med sin vassa Volvo PV rally! Det är inte så konstigt, man kommer oftast på sladd och det går fort. Ja riktigt fort! När man kikar in i kupén på Volvon, känns det riktigt kompakt. Ratten, rallystolen, sekventiella växelspaken och det långa reglaget för handbromsen. Allt sitter inom nära räckhåll för föraren!
Vi har lagt ner arbete på bilen, den blev klar lagom till Bergslagsrallyt 2019, berättar Adam. Det var många inblandade för att få bilen färdig. Adam Backström får bra kritik av sin kartläsare.
– Han har bra kontroll på körningen, tycker jag! Adams dröm och mål är att kunna köra SM!
Jag frågar servicepersonalen hur deras arbete är och hur bilen brukar se ut när den kommer in för service?
– Jaa, säger Mathias med ett leende, det brukar vara lite bulor runt om. Annars hissar vi upp den i framändan, kollar så allt sitter fast, inga skador. Vi gör likadant med bakvagnen.
Adam förstärker att det är viktigt med körbarheten, ja på hela bilen. – Motor går mellan 3500 varv upp till 8000 varv. Hela bilen vilar på originalfjädrar, för att få så bra väggrepp som möjligt. Bilstein stötdämpare special runt om bl.a.
Kom och se denna snabba och häftiga Volvo PV rally!
Göte Nygren rallyförare.
För tidigare Suzuki Cup vinnaren Göte Nygren är det nu Saab Sport som gäller. En riktigt skönsjungande grupp 2:a i nyskick. Och han åker fort med den tillsammans med kartläsaren Mikael Yliluoma.
Bilen är skinandes blank, läderremmen håller motorhuven på plats. Gälar på huvens båda sidor. Karossen förstärkt enligt specifikation, Bilstein stötdämpare runt om, för tvåtaktaren. Dubbla bensinpumpar ser till så motorn får bränsle.
Göte lyfter på motorhuven och berättar.
- Motorn är försedd med Lancia-förgasare och ger ungefär 75 hkr. Överströmningskanalerna är noggrant filade, främre ljuddämparens utförande är väldigt viktigt!
Göte berättar också att bränsle och tändningen är känsliga parametrar. Därför har jag monterat en speciell avgas-tempmätare. Tempen skall ligga på 650 C.
Göte Nygren är en erfaren rallyförare och gillar när det går fort!
– Jag är noga med att bilen rullar lätt på vägen, kollar ofta toe in. Också att bilen ligger plant mot marken. Jag brukar lägga ett vattenpass på tröskeln? Ett trix jag fick lära mig av Christer Åkerlund en gång i tiden...
Slutligen, en tvåtaktare kräver verkligen sitt engagemang. Som tur är har jag Bertil Maununen.
Kom och se Götes fina rallyutrustade Saab Sport grupp 2!
Jennie Henriksson keramiker.
Hon berättar att askan kommer från skogen här i Gammelhyttan, hennes föräldrar eldar veden och sparar askan till Jennie. Likaså leran kommer från platsen, hon har ett hemligt ställe … Det finns två grundämnen i glasyren, leran och askan. Den här blandningen bränns till temperaturen 1240 ? C. Hon gör gärna verk som symboliserar platsen Gammelhyttan. Jennie växte upp i Gammelhyttan. Hon tänker på skogen, gruvhålen runt om här i Bergslagen. Hon kallar sina verk för organiska kärl!
Hon jobbar i en teknik där hon ringlar.
- Vill jag ha lite färg, blandar jag i metalloxider i glasyren. Järn, koppar och kobolt. För att få en större palett.
Kom och se Jennies avancerat tillverkade kärl!
Bengt-Göran Jonsson rallyförare.
Örebros Mr Mekonomen ”Benga” speedade för drygt 10 år sedan upp till Ronwill. Det välkända företaget främst med tanke på weber-förgasare, som funnits sedan 60-talet.
– Jag erkänner, jag är ett Ford-fan. När man ser på hans British Racing Green Cortina kan man inte annat än avundas! Han startar upp bilen, den låter som en tävlingsbil ska.
- Den här bilen köpte jag av Mats Lundgren, han hade rullat med den. Karossen var bra skadad. Vi böt ut skärmar, dörrar, front. Taket var det mycket arbete med. De här bilarna är komplexa, allt är svetsat fast. Inte skärmar som skruvas t.ex. – Men vi fick ihop den. Så Midnattsolsrallyt 2019 stod jag och min kartläsare Henrik Mellstig på startrampen, det var målet!
Cortinan är annars lättkörd, berättar han. Också driftsäker, men en gång på en vintertävling gick en rotor sönder. Jag hittade felet, men hade ingen i reserv, så vi fick bryta! Men det var på en annan Cortina.
Vi tittar in som hastigast i specialgaraget och där håller en Ford Cortina Lotus på att ta form..
Kom och se Bengt-Görans fina Ford Cortina GT tävlingsbil!
Rally & konst äger rum vid Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås helgen 5-6/9, mellan kl. 10.00 – 17.00.
- Välkomna hit, önskar Nils-Brage Pettersson.
Publicerad: 2020-08-19 21:03