Nästa helg avgörs EM serien för Historiska bilar, i startlistan fyra Svenska ekipage där Anders och Ingrid Johnsen framför ett av dem. Men det blir inte i den Porsche 911 som anmälan är gjord med, nu är det en tyskreggad Ford Sierra 4x4 RS Cosworth som gäller.
Ni läste rätt, det blev en Tysk bil av teamets egenbyggda Ford Sierra 4x4 RS Cosworth när varken Svenska Bilsportförbundet eller Transportstyrelsen ville ägna tid åt bilen. När tiden rann iväg sneglade teamet utomlands och i Tyskland fanns hjälp att få, det gick både snabbt och blev bra.
- Allt är klart med Sierran, den är registrerad i Tyskland med tyskt registringsnummer så nu är den laglig att köra på allmän väg, även här i Sverige, säger Anders Johnsen som fått god hjälp av tyska rally personligheter.
- De som så förnämligt och effektivt hjälpt oss med registreringen och all pappersexercis är Jan och Holger Knöbel på Knöbel Motorsport Services i Rheda-Wiedenbrück. De sköter bland annat om finske Ville Silvastis Audi Quattro och Lancia 037:a både under och mellan tävlingarna.
Men vad är det då för bil?
- Den är byggd på en standard Sierra RS Cosworth 4x4 årsmodell 1990. Skyddsbur och alla förstärkningar har utförts av Poppo på KBT i Köping som har gjort ett mycket bra jobb.
- Hjulupphängningen är byggd exakt som på fabriksbilarna från 1990, men med Reiger dämpare runt om. Förmodligen blir det någon liten justering av fjädringen när vi väl kommit igång på sträckorna i Girona nästa vecka.
Ja debuten med nya bilen sker alltså i Spanien, nästa helgs Rally Costa Brava som avslutar en stökig EM säsong där tävlingar flyttats, ställts in och kommit in nya - just Rally Costa Brava skulle varit premiär men fick i våras ställas in och flyttas.
Men vad finns då under huven?
- Motorn är ett hemmabygge på ett standard Sierra 200-block och med standard ventiler i toppen. Turbon är också en standard Garrett TB03.
- Eftersom motorn är byggd ungefär som en sugmotor är varken vridmoment eller hästkrafter särskilt imponerande. Tanken var att den ska vara "vaken" och varva bra och i de tävlingar vi planerar att åka med den här bilen tror jag det är viktigare än max vridmoment och effekt.
Vidare berättar Anders om den H-mönstrade 7-växlad MS90 växellådan som kommer från FFD, liksom fram och bakdiffarna.
- Den är lite knepig att växla eftersom växelspaken går tillbaka till neutralläge så snart man släpper den, men det ska nog gå bra så småningom.
Man vad kan då stoppa framfarten på vägarna?
- För det har vi effektiva bromsar, 355mm skivor fram och 285mm bak så den bromsar nog bra!
Nog?
- Ja vi tror det, bilen har ju ännu inte fått känna på en specialsträckorna så det blir premiär på shakedown nästa torsdag!
Publicerad: 2021-11-10 20:30