Närmare 180 rallyekipage beger sig mot Spanska Girona i helgen, Rally Costa Brava körs först den 18-19:e mars men innan dess väntar flera dagars rekognosering på specialsträckorna inför premiären av FIA European Historic Rally Championship 2022.
15,5 mil special ska avverkas i tävlingen över 12 sträckor, fredag förmiddag inleds rallyt med sträckan Els Angels på 15km, totalt tre sträckor som går dubbelt under första dagen. Liknande upplägg med tre sträckor på förmiddagen och en andra loop på eftermiddagen för lördagen, 16:40 lokal tid inleds sista sträckan.
Efter två ödelagda säsonger, 2020 ställdes helt in medans 2021 avgjordes med få startande. Ett 60-tal namn ses idag i listan för EM klasserna, glädjande tre helsvenska men även utifrån ses nu även flera snabba åkare tillbaka efter ett par års uppehåll.
Efter två års uppehåll från Internationellt tävlande gör Mats Myrsell och Esko Junttila comeback i serien, ska köra Ford Sierra RS Cosworth 4x4 precis som 2019. Kör då som nu bil från HRT-teamet som leds av Paolo Pasutti.
Teamet har fixat med bilen senaste veckorna, de har bytt allt i drivlinan inkluderat alla axlar och koppling. Motorn är bara körd endast 150 kilometer efter totalrenovering och uppgradering av den franska Ford motorbyggaren Lotetec.
- Förhoppningsvis ska det vara en av de absolut bästa Fordarna i EM, nu är det bara att chauffören kan leva upp till det också, funderar Mats efter ett par års frånvaro från EM sträckorna.
Anmälan till FIA är också inskickad för Porsche 911 SC samt Lancia Delta HF Integrale 16V av Myrsell, vem vet, kanske dyker Svensken upp i någon av dessa bilmodeller under året?
Med Tractive Motorsport Transmission som anmälare ses två Svenska ekipage, 2021 avslutade Anders och Ingrid Johnsen med Ford Sierra RS Cosworth 4x4 i just Rally Costa Brava, då som final. Nu återvänder de efter en vinter med justeringar på bilen. För samma anmälare ses också Per-Olof Persson med co-driver Karl-Erik Bäckwall i en Ford Escort MK2.
En lång rad EM åkare är åter i serien till året, Finske Ville Silvasti satsar på Lancia 037, det samma för Ungraren Lazlo Mekler. Österrikaren Karl Wagner fortsätter i Porsche 911 och Spanjoren Antonio Sainz ses i Subaru Legazy. Från Italien Andrea "Zippo" Zivian som fortsatt kör Audi Quattro och landsmannen Luigi "Lucky" Battistolli är åter i Lancia Delta Integrale med Key-Sports teamet.
Från England Martin McCormack i BMW M3, samma bilmodeller gäller för de båda Norska ekipagen, Valter Christian Jensen och Birger Gundersen. Argentinaren Jorge-Perez Companc ses i Ford Escort MK2 för Viking Motorsport och tysken Siegfried Mayr kör Volvo 240.
Publicerad: 2022-03-09 19:40