Någon WRC kalender för 2023 kom inte ur veckans möte i FIA World Motor Sport Council, läget var lugnt gällande förändringar och frågor kring rallysporten.
Det mest intressanta nedslaget i protokollet var att man nu lägger in en helt eldriven klass i FIA Pyramiden. Det blir ingen Rally6, istället går dessa bilar in i Rally5 kategorin med ett e på slutet - Rally5e.
Tanken är att det här, precis som i dagens Rally5 bilar handlar om lätt modifierade standardbilar, låg effekt och en billig instegsklass i framför allt sydeuropa på asfalt har klassen slått.
Det tekniska reglementet godkändes och bilarna delas i två kategorier, där batteriets kapacitet sätter gränsen, över och under 60kw och tester har gjorts utefter reglementet.
Opel är de som kommit längst med eldrift i rally, kör enhetsklass i Tyskland och fler länder är på gång att följa efter. Fler märken ur Stellantis koncernen där bland andra Fiat, Alfa och Citroen ligger under samma tak som Opel.
Renault har även de visat intresse, lika så M-Sport Ford och flertalet nytillkomna rena elbilstillverkare på marknaden sägs ha visat visst intresse hos FIA att marknadsföra sina bilar inom rallysporten.
Publicerad: 2022-07-01 06:02