Det börjar dra ihop sig mot konstrundan Ljusstråk, men också mot ”Rally & Konst” vid Skogshyddan i Järnboås. Som vanligt står Karin för det konstnärliga i akvarellteknik. I år har vi däremot glädjen att få presentera en rallybomb! Den är under byggnation av en servicetekniker i Striberg! Nämligen en Lexus IS 200. Också en Volvo 940 grupp H i toppskick finns på plats. Byggd av, också han en servicetekniker, men från Dalkarlsberg. Slutligen en Suzuki Rally Cup bil i toppskick, körd av en ung kille med påbrå från bröderna Axelsson i Fåsjöhyttan. Pappa Leif körde framgångsrikt Suzuki under 90-talet. Farbrodern Roland läste åt flerfaldige Suzuki Cup vinnaren Göte Nygren, MK Kopparberg.
Rallyverkstaden i Dalkarlsberg
Mats kommer med en liten ask som innehåller två rätt kraftiga drev.
– Det här är utväxlingen som sitter i växellådan. Nu sitter det i 5,28 och i asken ligger 5,13. Har man riktigt bråttom så byter man det på en halvtimma.
Annars så började rallyintresset med att Mats 17 år äldre bror Magnus körde rally till slutet av 80-talet. Han var då bilplåtslagare, vilket var perfekt. Nuvarande bil byggdes mellan 2012-14 med vissa uppehåll. Från början en Volvo 940 turbo som rensades helt.
Servicetekniker uti fingerspetsarna
- Vi byggde i störtbågen, fick hjälp av min kompis Henrik som är svetsare. Viktigt att tänka på är var alla fästen ska sitta, innan lack. Det är 3-länk på bakaxelupphängningen, samt watt-länk. Andra stötdämpartorn för längre fjädringsväg. Pinjongvinkeln är viktig, man ställer så att den pekar ned 1,5º då bilen är obelastad. Då sätter sig bilen vid gaspådrag.
När man tittar på bilen och karossen ser den oförskämt fräsch ut, trots 2 rullningar. Den första i Bergslagsrallyt 2017 och den andra i Götenerundan 2018. Kom och se Mats Larssons häftiga Volvo 940 rally grupp H i toppskick!
Suzuki Swift MK1 GTI, 88 årsmodell.
Den ser ovanligt fin ut för att vara så gammal.
– Första pallplatsen kom i Kopparsvängen. Där blev vi två i C-förar klassen, berättar Lucas.
Då åkte Pontus Lönnström med. Tävlingen efter i Järbo körde vi av vid två tillfällen. Med sina 101 hkr pinnar det på bra.
– Jaa, i Lima på rakorna var vi uppe i drygt 150 km/h, säger Alexander.
- Bilen är ju rätt så smal, så det kan vara svårt med hjulspåren. Men Suzuki Cup går alltid ut först i tävlingarna, så det är bra. Lätt är den också, man kan nästan lyfta den i bak på två personer, säger de och skrattar.
Det är ju bra ifall man åker av! Kom och se Lucas Axelssons tuffa rally Suzuki Swift i service/depå miljö!
Det började med finnarna i Rally Karlstad.
Efter många år i Volvo original, både i 240 och 940 började Marcus titta efter något annat. Volvo 940 var ett alternativ, likaså BMW, precis då som nya reglementet för grupp H kom.
- Men, jag tror det var 2016 eller 17, så var finnarna över och körde Rally Karlstad i en Lexus IS 200 och den gick ju bra, riktigt bra. Jag blev bekant med honom, samtidigt som jag började undersöka marknaden.
Toppmotor skickades från Thailand.
Marcus hittade sin bil i Borlänge.
– Fick också en kontakt i Thailand med en person som letade rätt på motorer, för att sedan skicka till Sverige. Många för drifting. Jag hade undersökt med Rallyutskottet och fått klartecken! Vi var tvungna att skapa en handling över bilmodellen. Därefter kan man starta byggprocessen.
– Kom ska du få se, här har jag min svarv och fräs!
Vi går in i ett annat rum och till höger i bänkhöjd står specialutrustningen.
– Här gjorde jag insugsröret och underdelen till motorfästena, kom och se Marcus Rutgerssons eleganta Lexus IS 200, enligt nya Grupp H!
Välkommen till ”Rally & Konst” 2022 vid Skogshyddan i Järnboås.
Den 3-4 september mellan kl. 10:00 – 17:00.
Här har vi den tekniskt kunnige och skicklige bilbyggaren från Striberg, Marcus Rutgersson. Bilen är inte 100% klar, utan under byggnation och konstruktion. När motorhuven öppnas, ser man geniala lösningar. Till höger det Finska teamet som i Karlstad väckte intresset för bilbygget.
Publicerad: 2022-08-16 22:10