När Ford för en tid sedan tog beslutet att lägga ned den populära bilmodellen Fiesta blev det snabba bud hos Malcolm Wilson som driver M-Sport. Det gällde att agera snabbt, totalt beställdes 370 karosser för att säkra teamets fortsatta produktion förklarar företagsledaren i en intervju i Motorsport aktuell.
Det är bara i Rally1 klassen som man gått över till Ford Puma, när det gäller rally 2, 3 och 4 klasserna är det fortsatt Fiesta som gäller, något som kräver ett stort lager innan några beslut tas att byta modell för rallyproduktionen. Innan man har fyra helt nya modeller klara kommer det gå åt karosser, teamet lever just på att sälja till privata kunder.
Maciej Woda som driver M-Sports Polska filial beställde 250 karosser till sig, där tillverkas främst Rally3 och Rally4 bilarna, samt därifrån förses med reservdelar. Ytterligare 120 karosser står hos det Brittiska huvudfabriken, på båda orterna fick man agera fort för att kunna hantera alla karosser.
Under 3-4 år kommer vi kunna leverera både bilar och reservdelar menar Woda - men vad som väntar sedan har ingen något svar på. Frågan finns hos FIA om framtidens bilar, detta då segementet är på gång bort i takt med kommande utsläppsmål som gör modellerna olönsamma.
Om Ford var tidigt ute har också Skoda aviserat att Fabia kommer försvinna i en nära framtiden, där ser vi idag populäraste och mest vinstrika modellen i Rally2 klassen. Något slutdatum hos Skoda är dock inte satt, där släpptes nyligen en ny version för rallyskogen, dryga året försenad efter komponentbrist.
Publicerad: 2023-02-23 20:18