Efter extraarbetet till följd av kraschen i Rikspokalen, avverkades första SM-tävlingen i Lima för Tommy Eliasson och Richard Svensson.
– Bilen gick bra, men det var bara jag i mitt huvud som inte ville åka av vägen. Så det gick inte så fort. Det blev som en inkörning av bilen och gick på säkerhet, det säger Tommy till undertecknad, Nils-Brage Pettersson när de möts om ett nytt rallysnack inför kommande tävlingar.
Resultatet blev en 15:e plats i klassen, konstaterar Tommy, då vi sitter i Sjölunda och resonerar vid köksbordet. Nästa tävling blev Midvintersprinten i Hällefors.
- Då hade jag med mig Tomas "Stadra" Karlsson som kartläsare.
Det var ju han som bidrog till att bilen nu är tillbaka i toppskick igen, plåtspecialist som han är.
Luriga vägar i Småland.
Sedan stod Silverratten i Älmhult på programmet. Undertecknad har erfarenhet av dessa vägar tillsammans med Gunnar Englund. 1997 på SS3 efter ett backkrön med en påföljande vänster, slog vi i en sten och krökte drivaxeln.
– Det är stenar överallt, säger Tommy. Det var ett bra startfält i klassen dessutom. Jag tyckte det gick lite taffligt på första sträckan, men Richard tyckte det gick bra. Den här gången var jag dock lite nervös innan starten!
Varför?
- Ja, snart ska jag utomlands och kommer hem tre dagar innan South Swedish Rally. Då ska jag jobba, då får det inte gå sönder!
Men på sträcka 4 tog jag i.
- Då fick jag tillbaka den här attackkänslan.
Den sträckan var på 1,1 mil, annars var det korta sträckor.
- Jag hade väl kvar lite av det där att, nu måste man ta i! Richard sa också att han tyckte inget fanns kvar av ”skrotningen” mot slutet av tävlingen.
Tommy Eliasson var riktigt nöjd efter Silverratten i Älmhult, det var ju ett bra startfält, nästan SM-klass. Då Patrik Flodin lämnat klassen, kanske Mattias Adielsson blir den som kommer jagas? Spännande blir det.
Tommy gjorde det riktigt bra
- Ja, det tycker jag! Målet var att ta det lugnt i Lima och komma i mål efter kraschen i Rikspokalen, säger Richard och fortsätter.
- Det blev en perfekt genomkörare och test av samarbetet oss emellan, dessutom. I Silverratten senare gick det ”som vanligt” igen, nästan omgående. Och han tog det lugnt bland alla stenar, det fanns marginal kvar, tyckte jag. Det kändes som det var säkert kört!
Vi har fått en bra uppladdning.
Man kan inte säga annat, tycker Richard. Vi får hoppas det håller i sig, att vi är jämna. Att vi kan behålla tempot. Förhoppningsvis är det också lite mer plats efter vägarna. Jag har läst karta åt många genom åren och van att ligga långt fram i noterna, men också att ligga nära närmsta sväng. Då läser jag på i ett raskt tempo och repeterar om nödvändigt. Det ställer också krav på mig!
Lönsamt göra egna noter.
- Vi har varit inne lite på det och jag har sagt till Tommy att det skulle vara lönsamt om vi skrev egna noter. Då behöver man inte ha med lika mycket information. Men man måste träna mycket på det och lita på sig själv, att det man sätter är riktigt!
Vad blir skillnaden?
– Man åker fortare, säger Richard!
Under 2018 och i början av 2019 åkte jag med Järnboås snabbe rallyförare Pontus Lönnström. Vi kom in på det där och började skriva egna noter. Det blev en helt annan körning, mycket lugnare och tryggare. Men det är klart, man måste lita på sig själv! Men det viktigaste är ju att man har roligt, avslutar Richard Svensson från hytten i sin skogsmaskin strax bortom Viker.
Man kan inte annat än att hålla med!
Publicerad: 2023-05-07 20:41