För 40 år sedan 1984 vann han VM i Rally med Audi, något som världen uppmärksammat under året på bland annat GoodWood i England och i Tyskland under Eifel rallyt. Det var några exempel men fler kommer under höstens gång. Bland annat under Motorsportsalongen i Karlstad i november där en monter skall visa upp Stigs framgångar där också hans forna co-drivers kommer visa upp sig.
Men först ska Stig och hans vapendragare Hans-Åke Söderqvist över till Wales för att åka Cambrian Rally, inför träffade Pierre Skytt teamet och tog en pratstund om vad som väntar.
Cambrian Rally, ett rally som har sin bas i Llandudno där även VM hade sin bas 2019. Men det är ingen Quattro Stig rattar. För när Hans – Åke Söderqvist bygger rallybilar så är det Mini Cooper S som gäller. En Cooper S från 1964 som är byggd av Söderqvist Engenering med stöttning med Hans-Åkes mångåriga vän Phil Anning hos Anning Race and restoration i England som trimmat motor och byggt vissa komponenter. Stöd i projektet har också varit Mini Spares Center i hop med BMW / Mini. Med Hans – Åkes rutin och kännedom om dessa vagnar är det en säker garant för pålitligheten. Men det är tuffa vägar som ska som skall bemästras under två dagars intensivt schema.
Man kan väl inte säga att det blir jobbigt för Stig som tar alla uppgifter han får med ett lugn och sin rutin gör ju det hela lite enklare. Bilen är byggd av det bästa materialet och Hans-Åke kommer sköta vagnen under tävlingens gång.
Co-driver blir den kända britten Paul Morris vars kännedom om dom nordwalesiska vägarna är av stor vikt för ekipaget under kommande helg. Men när Stig fick frågan i Fagersta för några veckor sedan om han hittade på vägarna där borta i Wales?, så svarade han,
Jodå visst känner man till dom där vägarna skapligt i alla fall. ”Han hittar ju överallt, spelar ingen roll vart i världen han än är så hittar han och vet hur och var det svänger,” säger en välbekant rallyprofil om Stig.
Hans – Åke berättar lite mer om bygget och förberedelserna när han med en Volvodesigners hjälp ritat upp hur den skall målas i dom blå, röd vita färgerna och att Phil Aning utanför Kent i England trimmat och fått till motorn. Ett test i veckan innan i Stigs hemtrakter gav ett fint kvitto bilens vigör. Den gick helt otroligt bra och när Stig själv säger att den var ”riktigt rolig att köra” och att den ”går helt otroligt bra”.
- Det har jag aldrig hört Stig säga förr, säger Hans – Åke som är mångårig vän med Stig.
- Bilen är vass och blir därmed lite ”dum” på låga varv, menar Hans-Åke.
Men det är inget att oroa sig för, med en riktig rallyförare vid ratten är låga varav inget problem. Stig vet och kan hur en tävlingsbil skall framföras på bästa sätt. Med den enorma tid Hans-Åke lagt på projektet så hoppas han givetvis att det skall bära frukt. Med tanke på vem som sitter bakom ratten och vem som byggt bilen så är alla förutsättningar dom rätta - summerar Pierre.
Publicerad: 2024-10-21 20:22