I lördags blev det mer eller mindre officiellt när Bertil Klarin i Värmlands Folkblad berättade att Rally Sweden inte kommer ha för avsikt att förläng sitt avtal om att driva Rally SM efter årets säsong. Man är nu inne på sitt tredje och sista år - i stort sett tre lyckade år! En av anledningarna är främst att VM serien växer så det knakar, allt större startfält ger såväl ökat slitage som mindre tider mellan vändorna på sträckorna och ett ökat tryck på organisationen.
Startfälten har ökat, billigare avgifter och för de allra flesta har också däcksbudgeten blivit billigare, undantaget är för de som varit sponsrade av tillverkare och återförsäljare. Just däcken har varit den hetaste frågan under åren, men frågan är om det inte också gjort serien jämnare och större, man tävlar helt enkelt på lika villkor, i alla fall vad det gäller greppet mot marken vilket är en viktig del!
Något som dock är befogat att vara irriterade över är de sena beslut som tagits - allt från presenterandet av en SM kalender till framför allt frågan om däcken! Men anledningen är nog så enkelt som att VM arrangemanget tagit en allt större tid från organisationen nu när man åter är arrangör årligen!
Slutet med Rally Sweden innebär också att SM inte körs ihop med VM deltävlingen - där har varit en stor kostnad för de tävlande, VM stämningen har piskat upp priser på allt från minsta sak som boende. Frågan är om vägarna inte varit i snabbaste laget för SM åkarna och dessutom i spåren av VM förarna. Men samtidigt harm an haft chansen att synas för en större publik men också lättare få med sponsorn på tävling!
Vad de flesta hoppas nu är att man kan lyckas hitta ännu en extern organisation som kan ta över arbetet och fortsätta utvecklingen som Rally Sweden startat. Det man direkt behöver är en organisation som lyssnar på de tävlande men ändå vågar ge och genomföra lite utmanande idéer! Steg ett är också att sälja in serien och ge den en titelsponsor, pengar som då kan täcka driften av organisationen. Man behöver se över klassindelningen, kanske ska man bara ha två klasser - 4wd och 2wd - skapa var sin klass sponsor som profileras ihop med de tävlande och samtidigt hjälper till med prispengar eller att sänka startavgifterna ännu ett par snäpp.
En annan viktig del för att få med mer tävlande, sponsorer och få en rullning på mästerskapet är att sälja in serien i en rikstäckande och så öppen TV kanal som möjligt. Ett produktionsbolag som står bakom med kunnande inom rallysporten men också med kvalité och nytänk.
Publicerad: 2011-05-30 19:58