Ford lanserar nu två nya klassade Ford Fiesta modeller. Den "värsta" nyheten är en Ford Fiesta RRC, där förkortningen står för Regional Rally Car. Det handlar helt enkelt om en modifierad WRC vagn, allt för att ge team möjlighet att köra nationella mästerskap med Ford Fiesta men samtidigt smidigt kunna använda samma bil för VM tävlande. Bilarna är då bestyckade med 30mm restriktor och andra aerodynamiska utformningar för att klassa in i nationella mästerskap men även regionala serier som EM där dagens WRC bilar inte är tillåtna.
För den som tidigare velat tävla med Ford i flera serier har det krävts två bilar, en Fiesta WRC för VM och en super2000 vagn för övriga serier. Nu ska man med sitt eget serviceteam på sex timmar konvertera bilen mellan de två reglementen med ett kit från M-Sport. Sättet kan liknas vid konceptet Prodrive erbjuder med sin Mini där den finns som både WRC och T1600 version.
En annan nyhet är Ford Fiesta MS1 som blir en instegsbil i Fordprogrammet, M-Sports tanke är att en förare ska genom hela sin karriär tävla med Ford och Fiesta modellen. Från basen byggs den nya billighets Fiestan enligt R2 specifikationer, men motor och växellåda är mer standard, likt dagens grupp N / R1. Även här finns ett kit att köpa för uppgradering till en R2 Fiesta som sedan ett par år finns i modellprogrammet. Steget från R2 blir fyrhjulsdrift och super2000 versionen.
Där efter räknar M-Sport med att nya Fiesta RRC blir nästa steg innan men köper ett WRC kit och tävlar i VM i jakten på en fabriksstyrning
Publicerad: 2011-07-08 21:09