Allt fler rallyåkare, både Svenska som internationella börjar se sig mot de stora serierna inom RallyCrossen, då EM serien men också den Amerikanska och spektakulära Global RallyCross serien - en av anledningarna är prislappen!
Travis Pastrana, Ken Block är ett par namn i kategorin som gått från rally till rallycross i Amerikanska serien - fler är på väg där bl.a. Chris Atkinson är ett namn som nämns likt Francois Duval som tidigare testat på banåkande. En som kör dubbelt är Pontus Tidemand som nu slussas in i sporten genom Svenska KMS-teamet där Pontus har chans att få körträning och träffa ny publik och partners.
Bröderna Solberg och Sandell!
Under långfredagen presenterade Patrik Sandell sitt byte till RallyCrossen efter att han i höstas blev erbjuden en av fyra fabrikssitsar hos Ford.
Sedan tidigare har Petter Solberg men nu på senare tid också broder Henning Solberg avviserat RallyCross planer - båda debuterade idag när EM seriens första kvalåk kördes. Petter inledde med en långsam tid men var där efter näst snabbast i andra omgången. Broder Henning gjorde tvärt om med snabb från start och brutet andra kval.
Närhet till publik skapar intresse!
De dominerande serierna - EM och Global RallyCross ger förarna lättare att attrahera sponsorer än WRC serien - gynnsamma TV avtal, nära till publik och möjligheten till Event gör sporten attraktiv för både förare och företag. I USA ges också chansen att synas ihop med populära X-Games som har RallyCross på programmet och ger i år besök i såväl Brasilien som Spanien och Tyskland. Samtidigt får RallyCross åkarna i USA chansen att visa upp sig bland bl.a. Nascar som trots allt är en av världens populäraste "sportgrenar". Här näst väntas man expandera till Kina där motorsporten växer så det knakar!
Hemmabyggen i egna team.
Men det är inte bara synligheten som ger förarna fördelar mot Rally VM - prislappen är betydligt billigare än ett år i WRC serien - en anledning är bl.a. färre deltävlingar men också billigare bilar och tävlingar. Här har förarna också större kontroll själv över sitt material - du har här chansen att bygga din egen bil i ett eget team eller köpa färdig av bilbyggare och där med till rimliga pengar ha samma material som de absoluta toppåkarna - här kan du helt enkelt ha samma material som alla andra.
Vid en intressant jämförelse i den folder som Global RallyCross tillhandahållit åt såväl sig själv i promotionsyfte som åt förare och team och som skickades ut till media vid nyår finns intressanta siffror att läsa. Lite siffror för de sju största mästerskapen inom motorsporten, där vi fäster mest blickar vid Global RallyCross kontra WRC serien.
Intressanta fakta.
Medelåldern på sporternas åskådare och fans skiljer sig markant, 27 år för GRC mot de äldre 35-åringarna i WRC serien. Den största och enda likheten i jämförelserna är att de bådas bilar har 4wd i huvudklassen, det är de också ensamma om bland de räknade serierna. När byggkostnaden jämförs räknar man med 350´000 dollar för en fullfjädrad rallycrossbil, en fabriksbil inom VM serien visar på 900´000 dollar - siffran dock minst sagt en aning i överkant men ändå en markant skillnad!
Publicerad: 2013-03-31 20:40