Under kommande dagarna väntas arrangören för Rally Italia Sardegna, den Italienska VM deltävlingen på Sardinien att presentera sin anmälningslista. Vi kan dock redan nu avslöja stora delar av startfältet, totalt handlar det om 55 ekipage som anmält sig, 14 av dem i huvudklassen - WRC.
Tre är antalet bilar hos både Citroen och VW - Mikko Hirvonen, Dani Sordo och Khalid Al Qassimi syns hos Citoren samtdigt som Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen lika stadigt representerar VW. De resterande åtta bilarna hamnar hos Ford där Mads Östberg, Evgeny Novikov, Thierry Neuville och Nasser Al-Attiyah rattar bilar för M-Sport. Martin Prokop och Daniel Oliveira representerar Ford i egna team, lika så Michal Kosciuszko som dock är anmäld med Mini men som i veckan meddelade att han byter till Ford med omedelbar verkan.
Sista Fordåkaren är Svenskhoppet, Per-Gunnar "PG" Andersson och Emil Axelsson som med hjälp av välbärgade Ukrainaren Alexey Tamrazov rattar WRC bil igen - redan till helgens Grekiska VM rally sägs PG vara på plats för att ge råd och tips åt sin teamchef som själv kör Acropolis Rallyt. Länge gick ryktena att även Pontus Tidemand var aktuell för en WRC start, något som nu alltså inte ser ut att bli av i Italien - kanske samlar man istället krafterna närmare hösten då resultaten är allt viktigare inför kommande säsong.
Fullt hus i WRC2.
WRC2 klassen är het med flera toppkandidater - Robert Kubica rattar Citroen DS3 RRC, när det gäller Skodabilar syns bland andra Sepp Wiegand och Rashid Al-Ketbi. Med Fordbilar kommer bland andra Abdulaziz Al-Kuwari och hemmasonen, tillika Prada-arvtagaren Lorenzo Bertelli som sedan Rally Sweden skiftat från Subaru till Ford - den militärgröna färgen är dock den samma.
Chardonnet och Bouffier i WRC3.
WRC3 klassen blir tuff med flera snabba åkare, flertalet om inte alla med Citroen DS3 R3T bilar i märkets egna cup - Citroen Topdriver där en styrning i WRC2 klassen står på spel för 2014. Bland åkarna syns välkända fortåkare som Sébastien Chardonnet och Bryan Bouffier.
Tävlingen avgörs lagom när vi här hemma i Sverige firar Midsommar för fullt, torsdagen avgörs kval samtidigt som man på kvällen har den officiella invigningen. Fredagen bildas av fyra sträckor, totalt åtta efter dubbla vändor. Liknande upplägg för lördagen som avslutar rallyt, trots de få dagarna hamnar man just över minimigränsen på 30 mil!
Publicerad: 2013-05-30 19:47