När storsponsorn till M-Sports WRC satsning försvann heter räddningen R5, samtidigt kan man tacka konkurrenterna som ännu dröjer med sina bilar - just att hoppa på nya klasser är något som gjort att M-Sport lyckats hålla sig kvar - resultaten har inte alltid varit på topp, men genom att vara först på marknaden och billigare än konkurrenterna har man lyckats hålla intresset stort kring sina bilar.
Anledningen till att man varit klart först på marknaden i R5 klassen har gjort att intresset för Ford Fiesta R5 nått alla toppar - i mitten av januari talade man från företagets sida om att 60-talet bilar fanns i eller redan hade passerat orderboken och fortsatt kommer såväl förfrågningar som beställningar på den nya bilen. Klart nöjda kan teamet vara som satsade på reglementet i tidigt skede och fick med många team på tåget.
Utan R5 - inget WRC team.
Företagsledare och teamchef Malcolm Wilson talar i en tysk intervju om att utan R5 klassen hade man inte från företagets sida kunnat genomföra den WRC satsning man gör i år med två bilar där stora delar av budgeten kommer från M-Sports fabrik i väntan på att man hoppas på ljusare besked från Ford om ett återtåg in i serien.
Sex modeller av Fiesta.
Totalt har M-Sport tagit fram sex modeller av Ford Fiesta för den internationella rallysporten, från minstingen R1 via VM klassen R2 innan man tog steget över till fyrhjulsdrift med super2000 varianten. Där på kom "mellanvarianten" RRC innan R5 tog i bruk. Vassast i skaran är WRC bilen - för den privata marknaden är stora och populära R5 en perfekt kassako för tillverkarna - bilar som utvecklas, byggs och säljs på löpande band i en klass som ser en lång och ljus framtid till mötes. M-Sport räknar med att priset för en Fiesta R5 är 40% av priset för en WRC bil - det innebär en bil och klass som är perfekt för de unga förarna som är på väg uppåt i karriären och framför allt på väg ut i världen.
Bilar för nationella marknaderna.
Utöver de internationellt klassade bilarna satsar M-Sport på bilar för de nationella serierna, senast i raden är Fiesta R5+ som innebär turbo från WRC modellen och en restriktor på 34mm. Till de tvåhjulsdrivna klasserna är det Fiesta 2400 som gäller, en vässad R2 bil med en 2,4 liters motor och 325 hästkrafter.
Publicerad: 2014-02-22 14:52