I slutet av 2014 ska ledningen för Toyota ge Toyota Motorsport GmbH ett slutligt besked om man ska satsa på ett inträde i WRC serien eller ej.
Motorsportavdelningen fick tidigt i uppdrag att utvärdera och plocka fram ett fungerande koncept av den Japanska ledningen, till hösten ska alltså testperioden vara i hamn, då ska ledningen ta beslut om det är värt att fortsätta utvecklingen och ta steget in i Rally VM 2017 - om man då har kommit nog långt och kan visa upp en långsiktig plan på fortsatt utvecklingen talar mycket för att det blir ett positivt besked. Redan när första uppdraget kom började man knyta kontakter och nyckelpersoner till sig, flera namnkunniga personer ryktas vara delaktiga i det som händer på motorsportavdelningen.
Vi kunde som en av de första medierna, i världen, redan i början på december 2013 presentera nyheten att Motorsport Italia fick uppdraget att bemanna och sköta teserna av nya Toyota Yaris WRC. Det Italienska teamet som tidigare skötte Mini´s fabriksteam hade såväl personal som lokaler och logistiklösningar för testerna. Långt innan bilen kom ut på bana hade stora tester gjorts på bland annat motoravdelningen hemma i fabriken.
Dagens kontrakt för långloppsracing gäller över säsongen 2015, men en förlängning fram till och med säsongen 2017 är på gång att säkras meddelas från TMG, mycket talar för att det innebär ett skifte från ledningen i sin strategi för marknadsföring, att man säsongen 2017 har ett läroår i Rally VM samtidigt som man avslutar på topp inom racingen, för att där efter gå med full kraft mot WRC toppen 2018.
Representanter för Toyotas Motorsportavdelning följer med stor insikt de beslut som rör WRC seriens framtid och är med i diskussionerna med såväl FIA som dagens tillverkare - allt för att vara med på de regeländringar som väntar.
Om några månader vet vi, och tidigare veckors beslut från VW om en långsiktig plan lovar gott för Toyotas planer, att även Hyundai visat fortsatt stort och utökat intresse ger än mer positiva tongångar.
Publicerad: 2014-07-03 20:05