NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Daniel Röjsel Motorsport.
© Daniel Röjsel Motorsport.
Daniel och Nicklas tog målgång i Rally Sweden med klassvinst!
Röjsel & Edvardsson fullföljde VM-debuten med klassvinst i Rally Sweden!
PRESSRELEASE

Daniel Röjsel och rutinerade co-drivern Nicklas Edvardsson fullföljde ett stort mål med denna säsong genom att ta sig till slutmålet i Rally Sweden och dessutom segra i klassen för tvåhjulsdrivna bilar i deras Ford Fiesta R2 Ecoboost.

Det milda vädret i början på februari gjorde att orosmolnen för att ett av Sveriges största sportevenemang, Rally Sweden, växte sig allt större och så sent som måndagen innan tävlingshelgen kom beskedet om att tävlingen skulle köras, dock med drygt halva längden av vad som var planerat från början.

Under torsdagskvällen skulle tävlingen inledas med superspecial på Färjestadstravet men det blev istället en ceremoniell start på rallyt med intervjuer och andra shower som lockade publiken trots allt.

Det som såg så mörkt ut blev betydligt ljusare när Daniel och Nicklas begav sig ut på första sträckan i Torsby under fredag morgon. Vägen var spolad och minusgraderna i kombination med lätt snöfall förändrade förhållandena drastiskt. Arrangören hade lagt ner ett enormt jobb och få hade väntat sig att det skulle förändras till något så mycket bättre mot hur det var i början på veckan.

-Vi trodde inte att det skulle bli så hår bra, särskilt inte Torsbysträckan som var riktigt mjuk och sönderkörd på reccen, säger Nicklas.

Efter Torsby var det en resa mot Norge som väntade. SS3, Röjden, kördes över Norska gränsen och här var det gott om vinter med snö och kyla. Ecoboost-Fiestan passade som handen i handsken på dom isiga vägarna. SS4, Svullrya, gick längre in i Norge men bjöd dock på en del grusiga partier vilket ändå inte verkade ställa till problem för Pirelli-däcken.
Innan resan fortsatte tillbaka till Sverige igen var det regrouping i Norska Kirkenaer där ekipagen hade möjlighet att fylla på med lite energi och byta däck. Daniel och Nicklas bytte endast de fyra däck som satt på bilen då de två reservhjul som var förberedda i bilen aldrig behövde användas på dagens första etapp. Eftermiddagsetappen fortsatte samma väg tillbaka mot Karlstad igen med samma sträckor som under förmiddagen. På Svullrya 2 med nya däck hade Daniel en bra känsla i körningen och med noter levererade perfekt av Nicklas klockades de på en tid som var 40 sekunder snabbare än första vändan på den nästan 2.5 mil långa sträckan. Röjden 2 och Torsby 2 gick problemfritt och även här var sträcktiderna bättre än förmiddagen. Etappen avslutades med en 45 minuter lång service i Karlstad.

Lördagen innehöll Vargåsen-sträckan där det berömda Colins Crest är beläget samt Fredriksberg, klassiska Rämmen och superspecialen på Färjestadstravet.
Dagen började med Fredriksberg där Daniel och Nicklas öppnade starkt för att sedan flyga över Colins Crest på Vargåsen. Innan eftermiddagsetappen kördes fick de återigen nya däck och likt fredagen behövdes bara fyra stycken nya läggas på bilen.

Rämmen var först ut under eftermiddagen. Detta var den första sträckan som påverkats riktigt hårt av mildvädret och mycket lösgrus låg ovanpå den frysta vägen. Ford-ekipaget fick även passera en Mini Cooper WRC som fått punktering och körde sakta på sträckan. Vägen tog även hårt på däcken så till andra vändan på Vargåsen lades de båda reservhjulen på bilen i fram. De kapade ytterligare tid på den 2.6 mil långa sträckan och fick flyga ännu en gång på Colins Crest.

Dagen avslutades med superspecialen i Karlstad inför en stor publik som fyllde både läktare och ståplatser runt banan. Här kördes två mot två och Daniel och Nicklas drog det längsta strået och vann över en konkurrent från Ukraina i en fyrhjulsdriven WRC-bil!

-Höjdpunkten idag var definitivt Vargåsen. Jag tror inte det fanns mer än hundra meter där det inte stod åskådare längs den närmare 2.5 mil långa sträckan. Helt otroligt häftigt, dom sköt till och med fyrverkerier på sträckan när vi passerade, säger Daniel.

Då Lesjöfors strukits avslutades rallyt på Värmullsåsen under söndagen. Ecoboost-Forden gick utan problem på denna utmanande sträcka som avslutades i en slalombacke och ekipaget kunde korsa mållinjen som segrare i klassen för tvåhjulsdrivna bilar med över sex minuter och hamnade på en 28:e plats totalt före närmare ett dussintal fyrhjulsdrivna bilar.

-Vilken ära att få åka över rampen på torget i Karlstad och att kunna gå imål i en VM-tävling, min första VM-tävling. Måste även tacka all support på sociala medier och inte minst all publik som hejjat fram oss under tävlingen säger Daniel.

Johan Paananen, regionchef servicemarknad på Ford Sverige, följde tävlingen på plats hela helgen och var mycket nöjd med vad han sett.

-Så jäkla roligt! Är så glad för vad jag har sett under sträckorna och det stöd teamet har fått under deras framfart. Daniel och Nicklas har skött sig exemplariskt och det hade inte kunnat gå så mycket bättre. En av höjdpunkterna var när de lyckades slå en WRC-bil på Färjestadstravet och fick publiken att jubla. Detta är helt grymt och bevisar hur bra våran motor på endast en liter är, säger Johan.

Fords VM-team, brittiska M-sport, som byggt bilen visade intresse under tävlingen och imponerades av sträcktiderna Daniel och Nicklas åstadkom. Teamet fick teknisk support under helgen och M-sport var mycket intresserade av att bilen skulle fungera problemfritt då Daniels bil fortfarande är den enda och första som går i dessa väderförhållanden.

Efter dessa veckor i rallyts tecken är dock inte vilan långvarig. Redan om knappt två veckor drar deltävling två i rally-SM igång med Östersund Winter Rally där det väntas stabila vinterförhållanden


» Pressrelease från Daniel Röjsel Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2016-02-15 22:36






Tidig jul hos JC Raceteknik, ny Skoda rullades ur lastbilen.
© JC Raceteknik.När anmälan till MK Rattens Finnskogsvals öppnades sågs JC Raceteknik med basen i Kil anmäla fyra ekipage i fyrhjulsdrivna klassen - två i senaste generationens Skoda Fabia RS Rally2 och två Ford Fiesta Rally3.

Vid samma tidpunkt presenterade företaget att just en ny Ford Fiesta Rally3 rullat in ...

Publicerad: 2024-12-03 19:34


Kalendern för Västras DM serie 2025, sex deltävlingar spikade.
© emotorsport.seVästas BF presenterar nu 2025 års kalender och regler för deras distriktsmästerskap, det blir en serie om sex deltävlingar som inleds i maj med Varvloppet hos Vara MK.

Sedan blir det ett litet uppehåll innan serien avslutas med en hektisk period, först efter sommaren är Kullingstrofén innan Laxår...

Publicerad: 2024-12-03 19:28


Sju mil special väntar i nya Rally Bergslagen, deltävling för Svenska RallyCupen.
© Kolsva MS.Bara för att det snart är jul och nyår så upphör inte arbetet hos oss i Kolsva MS, klubben är nästa år en del i Svenska RallyCupens deltävling Rally Bergslagen.
- Så här kan det se ut en vanlig måndagskväll i klubblokalen där styrelsen har möte och på agendan diskuteras bland annat en av 2025 år...

Publicerad: 2024-12-03 18:44


Johan Grönvall, 2024-års codriverstipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond.
© Mille Motorsport28-årige Johan har utsetts till den sextonde stipendiaten i Thomas Carlssons Minnesfond.
Minnesfonden förvaltas av Katrineholms Motorklubb, och utser årligen ett stipendium till en ung och lovande codriver, lite av "Årets Codriver" i Rallysverige.
I år går stipendiet till en skön Värmlänning från ...

Publicerad: 2024-12-02 22:35


Volvo Euro Cup vill satsa på ungdomen, jobbar för Ungdomssatsning ihop med Norge.
© emotorsport.seSom ett steg i rätt riktning då det gäller utveckling av cupen så är det ju absolut ungdomsklassen vi måste satsa på. Den stående punkten för mig har hela tiden sedan vi startade cupen, varit att ungdomar skulle komma ut i ett tidigt skede i sin rallykarriär utanför sitt hemlands gränser.

Vi har ...

Publicerad: 2024-12-02 21:39


Rallyjuniorerna Mille, Calle och Patrik om året och framtiden.
© emotorsport.sePå Motorsportsalongen i Karlstad såg vi de tre just nu främsta rallyjuniorerna på scen, i intervjusoffan summerade de årets säsong och blickade mot 2025 ihop med Jonas Kruse.

Tre vassaste juniorerna toppade i Royal Rally.
Mille Johansson, Calle Carlberg och Patrik Hallberg berättade om si...

Publicerad: 2024-12-02 21:25


Leverantörer för arrangörsnoter, resultat och tracking klara för Rally-SM 2025.
© Infinite Racing.Infinite Racing och Rally Safety Tracking levererar resultat och tracking.
Ny leverantör av resultat och tidtagning för Rally-SM 2025 blir Infinite Racing. Det Värmlandsbaserade företaget har lång erfarenhet av resultathantering och tidtagning, och jobbade senast 2021 med Rally-SM när dom hante...

Publicerad: 2024-12-02 16:55


Så körs Italienska grusmästerskapet 2025.
© emotorsport.seDet Italienska grusmästerskapet kan bli intressant för Svenska ögon att följa 2025. Mille Johansson och Johan Grönvall presenterade i fredags att de tävlar för Italienska teamet MS Munarettos.

Sex tävlingar ses i kalendern varav fem med satta datum. Bland tävlingarna ses Rally Italia Sardegna som...

Publicerad: 2024-12-01 22:21


Bauhaus Royal Rally of Scandinavia populär i EM serien.
© emotorsport.seFör andra året var Sverige en del av EM serien, som tredje deltävling i FIA European Rally Championship ingick Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.

Vi gör en snabb titt i startlistorna, hur stod sig Svenska tävlingen i konkurrensen? Som tredje deltävling har man ofta tappat från premiären, så ocks...

Publicerad: 2024-12-01 22:09


Stig Andervang, summerar fartfyllda rallyåret 2024.
© Privat.- Även detta år blev fartfyllt på alla sätt med 25 startade rallyn, varav 12 i utlandet. Det gav sju totalsegrar, totaltvåa två gånger, totaltrea tre gånger, totalfyra tre gånger, totalfemma två gånger - totalt 12 pallplatser. Det blev också en 5:e plats i Holländska mästerskapet, dock kördes int...

Publicerad: 2024-12-01 15:46


Tidigare nyheter:
Så körs Italienska grusmästerskapet 2025.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia populär i EM serien.
Stig Andervang, summerar fartfyllda rallyåret 2024.
2022 års EM vinnare Efren Llarena startar eget, satsar fullt på EM med eget team.
Clara och Richard, uppladdning inför Konst, Rally & Glögg andra advent!
Vinnande Dapra straffad, Mille tvåa i Rally de Brunello.
Fyra sträcksegrar och tredjeplats i klassen för Mille i Rally del Brunello.
Rallykalendern fylls på, så körs Smålands DM 2025.
Suzanne summerar lyckad Motorsportsalong, tankar om året och framtiden.
Mille trea efter första dagen av Rally del Brunello.
Ford tog hem Silver Fern Rally, Kireev och Andersson tog målgång.
Mille i storsatsning med Italienska MS Munaretto - kör EM och Italienska Mästerskapet i Rally2.
Sen EM-kalender skapade kalenderkrock, Svenska RallyCupens Rally Uppland flyttar.
Powertsage i WRC2 hade gett Solberg guldet, Svensken toppar WRC2 statistik.
Två nya SM Veckor klara, Växjö och Halmstad.
Rally Uppland byter datum, en vecka tidigare för att undvika kalenderkrock.
Ford fortsatt ledare av Silver Fern Rally, rullning för Evgeniy och PG.
200 rallyn och kurser inbokade i Rallykalendern 2025!
WRC säsongen över, så fungerade årets poängsystem.
Rovanperä med vässad Irländsk Starlet, Killarney Historic Rally i helgen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.