|
Överlägsna vinnare i 1300 Rallycup. PRESSRELEASE
Årets andra deltävling i 1300 rallycup samt den tredje i den speciella 1300 Vintercupen var Lima MS klassiska LBC-ruschen. Nu firade man 40-årsjubileum.
Banan innehöll fem stycken specialsträckor om nära nio mil. Dessutom med ett alldeles perfekt underlag av salsgolvsslät isväg kantade av meterhöga snövallar. En absolut våt dröm för en rallyförare.
Som ledare i båda cuptabellerna gick cupens ambassadörpar Ola Strömberg/Brittmarie Ålund ut med fullt självförtroende efter vinterns framgångar. Därefter följde ett helt koppel likadana bilar i den ordning de låg i cuptabellen. Dessutom med några nytillkomna längst bak. Det unika är att den för sex-sju år sen nästan helt avsomnade cupen nu växt till rekordstorlek. Hela tjugo ekipage kom till start i detta mycket populära rally.
Vid Servicen efter SS1 så hade supersäkra paret Jan-Erik Eriksson/Magnus Nilsson tagit ledningen före juniorerna Marcus Morén/Robin Hallman. Var hade veteranen Strömberg tagit vägen då? Jo två! Rejäla avåkningar gjorde att han och co-driver Brittmarie både hade fått tagit hjälp av publiken samt senare använt snöskyfflarna i tjugotalet minuter. De dök så småningom upp vid servicen med snöfylld front på sin Urzula.
Tio i topp efter SS1:
1. Jan-Erik Eriksson 9:27,3
2. Marcus Morén - 8,6
3. Thobias Wahlström -14,6
4. Hampus Böe -15,4
5. Joakim Rydin -15,9
6. Daniel Eriksson -20,7
7. Mattias Lagström -21,6
8. Christian Granfors -26,1
9. Simon Pettersson -26,4
10. Joakim Hiljeström -38,6
Sedan var det dags för ytterligare två sträckor. 1300 rallycup har ett unikt poängsystem som gör att man blir motiverad av att fortsätta även efter ett missöde. Det finns nämligen alltid separata SS-poäng att köra om. Det samt de fantastiska vägarna avgjorde definitivt att paret Strömberg/Ålund valde att fortsätta ett annars hopplöst läge. De satte snabbaste tiden på båda sträckorna och samlade värdefulla poäng. Tre ekipage fick kasta in handduken på SS2 pga motorproblem. Det var Daniel Eriksson, Mattias Lagström och Johan Bengtsson med codrivers. Flera ekipage fick känna på snövallarna. Däribland snabba Marcus och Robin som förlorade halva timmen på SS3. Men självklart fortsatte även de i sin jakt på poäng.
Ställningen i topp efter tre körda sträckor var oförändrat Jan-Erik och ”Mange” i ledning. Nu följda av Rydin/Simensen.
Topp tio efter SS3:
1. Jan-Erik Eriksson 30:20,9
2. Joakim Rydin -26,4
3. Christian Granfors -29,6
4. Hampus Böe -38,2
5. Joakim Hiljeström -47,5
6. Jimmy Kujanpää -51,5
7. Thobias Wahlström -52,6
8. Kenneth Rikardsen -1:00,2
9. Simon Pettersson -1:12,1
10. Krister Morén -1:41,5
SS4 startade på mycket bred landsväg som vissa tävlande tycker är i snabbaste laget åtminstone i början. Men i cupen var det inte många klagomål. Troligen därför att de små bilarna inte orkar komma upp i några högre farter utan här gäller det verkligen att få med sig den fart man fått upp runt de snabba svängarna. En konst som är mycket lärorik. Ola och Brittmarie satte riktmärket och lika säkert var det JanE som var närmast efter. Placeringen efter Jan-Erik var det riktig huggsexa om. Ingen av teamen Rydin, Granfors, Böe, Hiljeström, Kujanpää och Wahlström tänkte ge sig.
När alla kommit ur skogen mer eller mindre omtumlade så ledde självklart Team JanE med 43,9 sekunder före Rydin, Granfors ytterligare 2,2 sek efter. Men det var inte över ännu. Efter sista servicen skulle så 2,5 mil långa SS5 avgöras.
Med hjälp av oanvända snövallar med sitt startnummer ett så kunde Team BlästerMäster ta sig igenom med ytterligare en sträckvinst, straxt följd av JanE/Magnus.Trea där blev starkt körande Jimmy Kujanpää som nu fått bort värsta rattrosten och hade satt allt på ett kort. Genom att Joakim Rydin skottade snö här tillsammans med ett gäng andra Sukkor i en ökänd högerkurva (Snövallen var kvar när Ola kom, men inte efter att han hade passerat). I Granfors fall var det ett trilskande växelreglage som orsakade tidstappet och placeringen. I övriga fall var det nog snödrivorna eller kanske avsaknaden av dessa.
Slutsegern alltså till teamet Eriksson/Nilsson med dryga minuten till Södertörns Kujanpää/Marions. På köpet blev det segerpokal i B-klassen för de sistnämnda.
”Vi körde tävlingen utan att vara nära snövallarna, dem är vi rädda för” sa Jan-Erik efter målgången.
Slutställning LBC-ruschen 1300 Rallycup:
1. Jan-Erik Eriksson/Magnus Nilsson 55:40,8
2. Jimmy Kujanpää/Anna Marions -1:17,5
3. Christian Granfors/Henrik Lund -1:27,8
4. Thobias Wahlström/Magnus Johansson -1:31,8
5. Joacim Rydin/Magnus Simensen -1:45,4
6. Hampus Böe/Markus Böe -2:01,3
7. Kenneth Rikardsen/Thomas Binbach -2:15,2
8. Joakim Hiljeström/Peter Wester -3:33,3
9. Simon Pettersson/Millan Kilman -3:35,8
10. Robin Norling/Mattias Sundström -4:04,9
11. Rolf Andersson/Göran Adolfsson -6:41,5
12. Krister Moren/Ronnie Maxe -8:52,7
13. Ola Strömberg/Brittmarie Ålund -19:26,3
14. Marcus Morén/Robin Hallman -24:20,5
15. Frans Harrén Söderbäck/Patrik Johansson
Bästa C-förare blev trots allt Krister Morén/Ronnie Maxe.
Bästa Junior Jimmy Kujanpää före Hampus Böe.
Vi fanns även representerade bland ungdomsrallyåkarna där Pontus Florin/Björn Andersson tog en fin tredjeplats med sin fina Mk1:a.
I totala 1300 rallycuptabellen gick nu Jan-Erik och Magnus upp till ledning före Strömberg/Ålund. I den ordningen kommer de alltså starta när första sommartävlingen tar vid nere i Zabrarallyt Nybro om bara drygt en månad.
Vintercupen vanns mycket knappt av Ola och Brittmarie före Jan-Erik och Magnus. Trea blev Christian Granfors/Henrik Lund. Det kan Ola tacka det unika poängsystemet för och att de lyckades ta de nödvändiga sträcksegrarna efter sina avåkningar.
Mer info och tabeller på: www.1300rallycup.se
”1300 Rallycup. Mycket Rally för Pengarna”
» Pressrelease från 1300 Rallycup.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2016-03-15 19:18
|
|
Tidig jul hos JC Raceteknik, ny Skoda rullades ur lastbilen. När anmälan till MK Rattens Finnskogsvals öppnades sågs JC Raceteknik med basen i Kil anmäla fyra ekipage i fyrhjulsdrivna klassen - två i senaste generationens Skoda Fabia RS Rally2 och två Ford Fiesta Rally3.
Vid samma tidpunkt presenterade företaget att just en ny Ford Fiesta Rally3 rullat in ...Publicerad: 2024-12-03 19:34 Kalendern för Västras DM serie 2025, sex deltävlingar spikade. Västas BF presenterar nu 2025 års kalender och regler för deras distriktsmästerskap, det blir en serie om sex deltävlingar som inleds i maj med Varvloppet hos Vara MK.
Sedan blir det ett litet uppehåll innan serien avslutas med en hektisk period, först efter sommaren är Kullingstrofén innan Laxår...Publicerad: 2024-12-03 19:28 Sju mil special väntar i nya Rally Bergslagen, deltävling för Svenska RallyCupen. Bara för att det snart är jul och nyår så upphör inte arbetet hos oss i Kolsva MS, klubben är nästa år en del i Svenska RallyCupens deltävling Rally Bergslagen.
- Så här kan det se ut en vanlig måndagskväll i klubblokalen där styrelsen har möte och på agendan diskuteras bland annat en av 2025 år...Publicerad: 2024-12-03 18:44 Johan Grönvall, 2024-års codriverstipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond. 28-årige Johan har utsetts till den sextonde stipendiaten i Thomas Carlssons Minnesfond.
Minnesfonden förvaltas av Katrineholms Motorklubb, och utser årligen ett stipendium till en ung och lovande codriver, lite av "Årets Codriver" i Rallysverige.
I år går stipendiet till en skön Värmlänning från ...Publicerad: 2024-12-02 22:35 Volvo Euro Cup vill satsa på ungdomen, jobbar för Ungdomssatsning ihop med Norge. Som ett steg i rätt riktning då det gäller utveckling av cupen så är det ju absolut ungdomsklassen vi måste satsa på. Den stående punkten för mig har hela tiden sedan vi startade cupen, varit att ungdomar skulle komma ut i ett tidigt skede i sin rallykarriär utanför sitt hemlands gränser.
Vi har ...Publicerad: 2024-12-02 21:39 Rallyjuniorerna Mille, Calle och Patrik om året och framtiden. På Motorsportsalongen i Karlstad såg vi de tre just nu främsta rallyjuniorerna på scen, i intervjusoffan summerade de årets säsong och blickade mot 2025 ihop med Jonas Kruse.
Tre vassaste juniorerna toppade i Royal Rally.
Mille Johansson, Calle Carlberg och Patrik Hallberg berättade om si...Publicerad: 2024-12-02 21:25 Leverantörer för arrangörsnoter, resultat och tracking klara för Rally-SM 2025. Infinite Racing och Rally Safety Tracking levererar resultat och tracking.
Ny leverantör av resultat och tidtagning för Rally-SM 2025 blir Infinite Racing. Det Värmlandsbaserade företaget har lång erfarenhet av resultathantering och tidtagning, och jobbade senast 2021 med Rally-SM när dom hante...Publicerad: 2024-12-02 16:55 Så körs Italienska grusmästerskapet 2025. Det Italienska grusmästerskapet kan bli intressant för Svenska ögon att följa 2025. Mille Johansson och Johan Grönvall presenterade i fredags att de tävlar för Italienska teamet MS Munarettos.
Sex tävlingar ses i kalendern varav fem med satta datum. Bland tävlingarna ses Rally Italia Sardegna som...Publicerad: 2024-12-01 22:21 Bauhaus Royal Rally of Scandinavia populär i EM serien. För andra året var Sverige en del av EM serien, som tredje deltävling i FIA European Rally Championship ingick Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Vi gör en snabb titt i startlistorna, hur stod sig Svenska tävlingen i konkurrensen? Som tredje deltävling har man ofta tappat från premiären, så ocks...Publicerad: 2024-12-01 22:09 Stig Andervang, summerar fartfyllda rallyåret 2024. - Även detta år blev fartfyllt på alla sätt med 25 startade rallyn, varav 12 i utlandet. Det gav sju totalsegrar, totaltvåa två gånger, totaltrea tre gånger, totalfyra tre gånger, totalfemma två gånger - totalt 12 pallplatser. Det blev också en 5:e plats i Holländska mästerskapet, dock kördes int...Publicerad: 2024-12-01 15:46
|
|
Tidigare nyheter:
Så körs Italienska grusmästerskapet 2025. Bauhaus Royal Rally of Scandinavia populär i EM serien. Stig Andervang, summerar fartfyllda rallyåret 2024. 2022 års EM vinnare Efren Llarena startar eget, satsar fullt på EM med eget team. Clara och Richard, uppladdning inför Konst, Rally & Glögg andra advent! Vinnande Dapra straffad, Mille tvåa i Rally de Brunello. Fyra sträcksegrar och tredjeplats i klassen för Mille i Rally del Brunello. Rallykalendern fylls på, så körs Smålands DM 2025. Suzanne summerar lyckad Motorsportsalong, tankar om året och framtiden. Mille trea efter första dagen av Rally del Brunello. Ford tog hem Silver Fern Rally, Kireev och Andersson tog målgång. Mille i storsatsning med Italienska MS Munaretto - kör EM och Italienska Mästerskapet i Rally2. Sen EM-kalender skapade kalenderkrock, Svenska RallyCupens Rally Uppland flyttar. Powertsage i WRC2 hade gett Solberg guldet, Svensken toppar WRC2 statistik. Två nya SM Veckor klara, Växjö och Halmstad. Rally Uppland byter datum, en vecka tidigare för att undvika kalenderkrock. Ford fortsatt ledare av Silver Fern Rally, rullning för Evgeniy och PG. 200 rallyn och kurser inbokade i Rallykalendern 2025! WRC säsongen över, så fungerade årets poängsystem. Rovanperä med vässad Irländsk Starlet, Killarney Historic Rally i helgen.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |