|
  Rally Sweden vecka med specialuppdrag för klassansvarig, vintertränade Somachini. PRESSRELEASE
Att sammanfatta Rally Sweden 2025 är enkelt. Fantastiskt väder. Lika fantastiska sträckor. Otroligt fint underlag. Massor med folk. Glada miner på både aktiva och funktionärer. Helt enkelt rakt igenom ett fantastiskt rally. Under den veckan hade klassansvarig ett minst sagt hedersamt specialuppdrag, att inviga WRC2 tävlande Rachele Somachini i vinterrallykörningens dolda hemligheter. Arenan var Fransson Rally Range, en testsajt för vinterrally i absolut toppklass.
Rachele Somachini är säkert ett känt namn för en stor del av svenska rallyälskare. Hon är den stentuffa tjejen som gång-på-gång trotsar sin allvarliga, medfödda sjukdom Cystisk Fibros. Först med en framgångsrik racingkarriär och nu sedan några år tillbaka har hon växlat till rally. I år maxas rallykarriären med att köra VM i en Citroén C3 WRC2-R5. En grym tjej. I en grym bil. Med en grym och hedvärd mission: Att öka medvetenheten och samla in forskningspengar till Cystisk Fibros kallad Correre Per Un Respiro - Racing for a Breath.
Äventyrets WRC-kapitel började med supersvåra Monte Carlo Rallyt. Nu fortsatte det med snabba och utmanande Rally Sweden. Rachele saknade innan äventyrsveckan här i Sverige helt erfarenhet av att köra vintersträckor på snö och is. Hon har kört italienska Ice Challenge men det går på isbana och med eventdäck, inte på rallysträcka på riktiga vinterrally däck så det är inte alls jämförbart med riktigt vinterrally.
– Vilken ära det var att få ta mig an Rachele. Innan vi går in på rallyt så måste jag först säga några ord om hennes sjukdom så att alla förstår vilken hjältinna hon är. Cystisk Fibros är en kronisk genetisk sjukdom som drabbar inre organ och som förvärras över tid. Inte minst lungorna är utsatta som förhindrar henne att andas helt normalt. Det finns inget riktigt botemedel bara specialträning och regelbundna sjukhusbesök för att i någon mån bromsa sjukdomens härjande i kroppen, berättar VOC´s klassansvarige Roger Fransson.
Du Roger lider ju själv av ganska svår Astma och har till och med tvingats till sjukhusvård med akut syrebrist vid några tillfällen.
– Jag brukar sällan ens nämna min Astma. Tillåt mig travestera ett citat av en av mina idoler Börje Salming när han förklarade för sin dotter Bianca hur han hanterade att spela skadad ”jag brukar bara skita i det”. Jag har en sjukdom där det numera finns bra mediciner och som är hanterbar, jag har inte som Rachele närmast ohanterbar Cystisk Fibros. Att nämna Astma i samma mening som Cystisk Fibros det är närmast löjligt även om Rachele brukade säga att hon hade svår Astma när hon var liten för att det var lättare för omvärlden att förstå. Jämfört med Cystisk Fibros är Astma som att varje dag är glass och ballonger. Med den liknelsen så kanske alla verkligen förstår vilken hjältinna, ja till och med lejoninna Rachele är. Jag är så imponerad av tjejen.
En enorm utveckling efter bara en enda dags utbildning och träning
Vi lämnar ”fråga doktorn” och fokuserar istället på Rally. Hur gick det för Rachele i rallyspåret?
– Man hinner inte allt på en enda dag. Vi började med att göra saker rätt och fokusera säkerheten i körningen. Kunde omedelbart på första diagnostiska genomkörningen konstatera att Rachele hade väldigt bra bilkontroll, ett riktigt bra grund att bygga ifrån. Rachele var en fantastisk adept som lyssnade med stora öron och tog till sig det mesta tämligen omedelbart. Jättekul! Jag är övertygad om att hon också kommer att ha stor nytta av det vi tränade på även när underlaget blir grus senare på säsongen.
En närmast osannolik förbättring.
– På den 3,5 kilometer korta sträcka vi började dagen så kapade Rachele närmast ofattbara 16 sekunder, ja ni läste rätt … sexton sekunder … före och efter mina inspel. Det vill säga körde 16 sekunder snabbare efter att vi korrigerat några saker i körningen. Och för att använda hennes egna ord verifierade senare av hennes superrutinerade CoDriver Nico Arena: ”I go a lot faster but it feels a lot safer” (jag kör mycket snabbare men det känns mycket säkrare). Jag kunde bara verifiera: ”Jo, det är mycket säkrare när du gör rätt”. Och det är ju hon och inte jag som gör jobbet. Det är hennes förbättring, hennes utveckling, hennes framgång.
Väldigt roligt att konstatera att träningen också gjorde konkret nytta i tävlingen
– Vi hann egentligen inte fokusera nästa steg. Det vill säga att växla in lite av den den nyfunna tryggheten och numera lite för stora marginalen i körningen till högre fart i de snabba sektionerna. Trots detta så är förbättringen i tävlingen också remarkabel. I Monte använde Rachele 136% av vinnarens tid. I Rally Sweden så räckte det med 120% trots att det är just i snabba sektioner som vi primärt har att jobba med. Och det är massor av snabb sektioner i Rally Sweden.
All denna utveckling trots att inte träning med inriktning på fart inte riktigt hanns med.
– Även Racheles stora satsning har budgetbegränsningar. Från början fanns en tanke på två dagars test och utbildning men budgeten gjorde att det fick begränsas till en dag. Det är varken jag som coach eller hyran av sträckorna som är den stora kostnaden utan helt enkelt det faktum att det kostar cirka 40€, cirka 450 kronor per kilometer eller 4 500:- per mil att driva en WRC2 bil även när man äger den, dvs har köpt den för de 3-4 miljoner som den kostar inklusive all kringutrustning som man behöver för att kunna tävla den i WRC.
Här pratar vi alltså om en R5, en WRC2 bil det är en bit från VOC.
– Det kan man verkligen säga. Rackarns vilken rallybil. Vilken körbarhet. Vilken fjädring. Vilka underbara diffar. Vilka bromsar. Oj vad jag skulle vilja ha råd att ha en sån här! Hur konstigt det kanske än låter så hade jag en hel del att tillföra Rachele. Jag har en ansenlig mängd timmar i diverse häftiga bilar på olika underlag på mitt samvete. Jag brukar också snabbt hitta bilens själ och hur den vill bli körd och med den erfarenheten kände jag mig faktiskt omedelbart hemma i WRC2 Cittran. Både teamet och jag siktar faktiskt på ett härligt steg två nästa år.
Hoppas att alla följer Rachele, Nico och teamet under WRC säsongen. Och att alla hejar lite extra på den stentuffa lejoninnan från Milano.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2025-02-19 22:19
|
|
Flodin trivs på småländska vägar, ser fram mot gruspremiären.
Flodin trivs på småländska vägar - ser fram mot gruspremiären på Rally SM på grus
SM-ledarna i den tvåhjulsdrivna klassen, Patrik Flodin och Göran Bergsten, ser fram emot gruspremiären i rally-SM i Älmhult på lördag.
– Vi får vara förberedda på att det kommer att gå undan rejält nu när vi går ...Publicerad: 2025-04-28 17:33
Solberg hittade farten på spanska asfalten.
En trasig kardanaxel förstörde segern, men Oliver Solberg var snabbast i fyra av de fem sista specialsträckorna i Rally Islas Canarias i helgen.
23-åringen skulle snarare skaffa sig asfaltserfarenhet än att jaga VM-poäng i den fjärde deltävlingen av årets rally-VM. Tävlingen runt Las Palmas på Gr...Publicerad: 2025-04-28 05:26
Dags för Lill Jumbon, torsdagsrally för Mega Rally Cup. Nu är det dags för den andra deltävlingen i Mega Rallycup då Falköpings MK arrangerar ”Lill-Jumbon” på Falköpings Motorstadion Torsdagen 1:a maj.
Startlistan har nu 125 ekipage anmälda. Sträckan inne på motorområdet mäter ca. 3km och skall köras tre gånger på omväxlande grus och asfalt.
Det är...Publicerad: 2025-04-27 21:48
Vilda vägar i Ryd - SSM summerar helgens rally.
Sydsvenska Mästerskapets andra deltävling arrangerades av Ryds MK och det klassiska namnet Vilda Ryd Racet visade sig stämma bra denna gång också. Listan av brutna blev lång och även om det var flera mekaniska fel så övervägde avåkning och sten på vägen bland de drygt 40 som bröt. Klockan 10 på lörd...Publicerad: 2025-04-27 21:15
WRC tabellerna efter Toyotas dominans på Kanarieöarna.
I helgen avgjordes årets fjärde WRC deltävling, starkt fram gick Toyota Gazoo Racing med Kalle Rovanperä och Sebastien Ogier som plockade maximala poäng för teamet.
För Kalle blev det ett lyft i tabellen efter en svag inledning på året, 43 poäng skiljer mot ledande Elfyn Evans i tabellen. Sju po...Publicerad: 2025-04-27 21:06
Latvala vann Historic Vltava Rallye, växellådsras för Tobias som fyra totalt.
Jari-Matti Latvala och Tuukka Shemeikka tog planenligt segern i tjeckiska Historic Vltava Rallye, deltävling i Historiska EM-serien. Det finska Toyota Celica Turbo 4WD ekipaget tappade bara en sträckseger under rallyts gång.
12 sträckor på tjeckisk asfalt avverkade för historiska bilarna där Tibo...Publicerad: 2025-04-27 20:58
Fyrklöverns Sprintcup inledde med söndagens BDS-Race.
BDS-Sprinten hos Dals MK inledde Fyrklöverns Sprintcup, ett varvlopp i tre omgångar där Dan Johannesson tog segern totalt, tre sträckvinster och 13,8 sekunder för nästa bil.
Näst på tur var 2wd vinnaren, där Kristian Johansson var snabbast i två av de tre åken, 3,1 sekund bakom jagade norrmannen ...Publicerad: 2025-04-27 20:40
Foto från Vilda Ryd Racet.
Ryds MK arrangerade Vilda Ryd Racet, 44km special fördelat på sex olika sträckor där Svenska RallyCupen, 1300 Rallycup, Smålands DM, Södras DM och Sydsvenska Mästerskapet körde om poäng i respektive serier.
Stor tävling med 150-talet startande där David Nattsson körde hem segern totalt, som tvåa ...Publicerad: 2025-04-27 20:26
Skogsavverkning vid sträckan, Morgongåvasvängen ställs in. Den 10:e maj skulle Morgongåvasvängen körts, en tävling med en specialsträcka som skulle gått två gånger, men arrangerande SMK Sala tvingas ställa in.
- Vi har valt att ställa in tävlingen på grund av att det är skogsavverkning i området och det går mycket skogsmaskiner och timmerbilar på vägen,...Publicerad: 2025-04-27 20:14
Grahn tog hem Hässleholms GP i Rally2-debuten.
Tre åk på Garnisonen hos Hässleholms MK när Hässleholms GP avgjordes, snabbast i samtliga åk var Adam Grahn som nu testade Skoda Fabia RS Rally2 från JC Raceteknik. Totalsegern skrevs 7,8 sekunder före Stig Andervang som ilade hem från Tyskland under kvällen och natten för att hinna med söndagens ra...Publicerad: 2025-04-27 16:12
|
| |
|
|
|