|
Vestlund summerar Rally Värmland. PRESSRELEASE
Fredagen skulle inledas på Färjestads Travbana där man har en permanent Super Special Stage (SSS). Det är en permanent bana som man byggt i första hand för den Svenska VM deltävlingen. Det är en bansträckning som går på innerplan på travbanan, där man startar två bilar samtidigt och kör ett ytter och innervarv. Resterande sträckor huserade i skogarna runt Hagfors och Sunnetrakten. Sammanlagt skulle man köra över 10 mil i högsta tempo på snöfyllda skogsbilvägar.
Tävlingen kunde inte ha startat bättre för Tommy och Miriam på fredag kväll. Man slog direkt till med en sträckseger , men inte endast i klassen utan man var även totalsnabbast, där även förare som Mats Jonsson från Forshaga fick se sig slagen.
- Ha ha, ja det är ju lite kul att vi kan vara med och matcha dom på tiderna. Men det är när vi väl kommer ut i skogen som det riktiga rallyt börjar, säger Tommy. Fast jag brukar vara rätt så snabb på sådana här sprintsträckor, fortsätter han.
När man startade om på lördagsmorgonen så kände Tommy att det skulle bli en tuff förmiddag, då flera av dom inledande sträckorna var dåligt plogade och mycket lössnö låg på vägen.
- Det var nästan inga spår att få fäste i så bilen flöt runt och vi hade för kort dubbutstick för att kunna åka fort nog, säger Tommy. Däcken är sedan SM i Vännes för två år sedan och jag har inget annat att välja med så det vara bara att försöka hålla sig på vägen och inte göra något misstag och hamna i skogen.
Så efter den andra specialsträckan (SS2) hade Tommy halkat ner till 7:e plats i klassen och var inte nöjd alls, men det fanns inget att göra mot det Inför SS3 så visste Tommy att plogningen var bra och att nu passade däcken bättre Det gällde bara att inte köra slut på det. bättre. framdäcken då mycket grus var framme.
- Ja jag tänkte att nu får det bära eller brista men nu ska det bli åka av, ler Tommy.
Det blev en rejäl urladdning från Tommy´s sida, som här hade en 4:e bästa tid totalt och 2:a i klassen, endast slagen av Jocke Nyman. Tommy åkte hela tiden på begagnade hjul och här på Rämmen, SS3 tog dom rejält med stryk och många dubb hade flugit ur och resterande hade nästan gått av allihop. Man hade nu klättrat upp till en 4:e plats i klassen, då man åter stod inför en sträcka (SS4) med mycket lössnö på.
- Jag åkte så fort jag orkade och visste att vi var tvungna att försöka tappa så lite tid som möjligt på dom andra, då eftermiddagens sträckor skulle bjuda på bättre väglag.
Efter SS5, Hagforssprinten så låg Tommy på en 3:e plats i klassen med Andreas Sjölander 9 sekunder framför. Nu väntade service och ett två timmars uppehåll innan eftermidagens sträckor skulle köras. Den 6:e sträckan var hyvlad och väldigt fin och här satte Tommy upp ett högt tempo där körningen stämde till 110%.
- Ja det passar mig perfekt när jag kan utnyttja hela vägen med min lite bredare åkstil. Att köra på sk understyrning (utan sladd) är inte min grej.
Ganska mitt på sträckan visade sig det att känslan Tommy hade var helt rätt, där klockades man som snabbast i klassen och hade i princip kapat hela försprånget till Andreas. Men säg den lycka som varar för evig. Man hade nog inte mer än 2km kvar till mål då vi efter att ha flugit över ett krön fick tekniskt fel på bilen.
- Vi har ingen aning vad som hände, men precis när vi landar så händer något med bilen och den dör helt enkelt. Jag försökte starta om den, men den gick i princip bara på tomgång, säger Tommy. Strax över 2000 varv/min så börjar bilen smälla och gå dåligt.
Så här tog Tommy och Miriams tävling slut, vilket kändes väldigt tungt för hela teamet.
- Ja det blev inte många ord sagda i bilen den första halvtimmen kan man väl säga. Man blir helt tom och det rullar som en dålig film fram och tillbaka, säger Tommy. Känns så tungt när farten var bra och samarbetet i bilen fungerade prefekt, fortsätter Tommy och jag kan bara lovorda Miriam för den insats hon gör. Att kunna sätta sig i högerstolen och prestera på topp utan att vi åkte 1 meter tillsammans är inte lätt. Hon kan gå hur långt som helst om hon fortsätter.
Teamet planerar att starta i Lima´s vintertävling i början på Mars, men det är under förutsättning att man hittar finanser för att köpa lite däck.
» Pressrelease från Team Slirej - Tommy Vestlund.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2009-02-04 16:53
|
|
Hannah först i listan till Sigdalsrallyt, NM-premiären 2025. Idag öppnade anmälan till Norska rallymästerskapets premiär, snösäkra Sigdalsrallyt med 97km special på åtta sträckor.
Hos NMK Modum & Sigdal den 11:e januari är det dags, startfältet väntas växa i flera klassen, bland dem Rally2 klassen, tre givna titelfavoriter är Henning Solberg, Frank-Tore L...Publicerad: 2024-12-11 20:02 Poängskalan för WRC-serien justerad inför 2025. Allt fler beslut är klubbade under dagens möte hos FIA World Motor Sport Council - bland annat uppdateras det från året hårt kritiserade poängssystemet i WRC serien.
Men det blir bara i detaljer mot vad många hoppats, från att tidigare ha fördelat poäng redan efter lördagens etapp ges nu poängen...Publicerad: 2024-12-11 18:13 Hyundai bötfällda efter WRC finalen. 25´000 euro kastade Hyundai Motorsport in på FIA´s böteskonto i samband med WRC finalen i Japan. Anledningen var att vid efterkontroll stämde inte bakre differentialen på Thierry Neuville och Andreas Mikkelsens Hyundai i20 N Rally1 Hybrider med de senaste homologeringshandlingarna.
Vidare kontrol...Publicerad: 2024-12-11 17:21 Sarah Rumeau i stor WRC2 satsning ihop med franska mästerskap. Oliver Solberg och Diego Dominguez blir inte ensamma om en WRC2 satsning 2025, från Frankrike kommer Sarah Rumeau och co-driver Julie Amblard med ett stort Rally2 program nationellt och globalt.
Självklart är det Citroen C3 Rally2 som gäller för tjejerna, ett program om sju WRC deltävlingar som ...Publicerad: 2024-12-10 20:04 South Swedish Rally har flyttat från Älmhult till Olofström, redo för tre års SM finaler. Olofström och Kulturhuset kommer att vara rallycentrum för South Swedish Rally 2025, 2026 och 2027. Rallyt ingår under dessa tre år i Rally SM och kommer också att vara finaltävlingen i Rally SM alla tre åren.
Det är nästan lite nostalgi att vi nu är i Blekinge, där vi genom åren haft en hel str...Publicerad: 2024-12-09 21:42 Dominguez bland de första att presentera WRC2 satsning för 2025. WRC3 mästaren Diego Dominguez från Paraguay tar steget upp till Rally2 2025, han är en av de första förarna att presentera en WRC2 satsning inför 2025.
Från Ford Fiesta Rally3 till Toyota GR Yaris Rally2 för 24-åringen nästa år när han hoppar in hos Spanska Teo Martín Motorsport, premiär i WRC2 k...Publicerad: 2024-12-09 21:35 Solberg ansluter till Toyota-familjen, kör Toyota GR Yaris Rally2 i WRC2 2025. Oliver Solberg byter till världens största biltillverkare när han ska försöka bli världsmästare med det finska Printsport-teamet i 2025.
Den svenska rallyföraren kommer att köra en Printsport-kontrollerad Toyota GR Yaris Rally2 i WRC 2-klassen – vilket är den näst högsta nivån i sporten.
– Pr...Publicerad: 2024-12-09 20:17 Eriksson kör vidare för GK Door Team Sweden, Back SM och SM Veckan 2025. På Motorsportsalongen presenterade sig Dennis Rådström och Sunniva Rudi som fortsatt tävlande för GK Door Team Sweden, för 2025 i en helt ny Toyota GR Yaris Rally2.
Senare har också Christer Hedlund ihop med Elina Svensson meddelat att de kör vidare med VW Polo GTI R5 för teamets färger och till...Publicerad: 2024-12-09 19:58 Fiesta Rally3 Trophy kör vidare, men inte i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia. Fiesta Rally3 Trophy presenterar sin andra säsong, en märkesserie av och med M-Sport i EM/ERC-serien där tävlande i Ford Fiesta Rally3 deltar. Det blir fem deltävlingar på vägen mot hösten som tar plats i serien, men Sverige blir utan deltävling.
Intresset var inte överväldigande under debutsäson...Publicerad: 2024-12-09 19:48 Team Nybe tar en paus efter 13 framgångsrika säsonger i rallyskogen. I tretton säsonger har Team Nybe stått på startlinjen, helt och hållet utan avbrott. Det som började med en gammal Volvo 240 och ett behov av att lämna jobbet bakom sig för en stund på kvällarna - men som bokstavligen spårade ur och blev ett av Sveriges absoluta toppteam i rally.
Men idag är det ...Publicerad: 2024-12-09 18:17
|
| |