|
Rapport från EVO Challenge, deltävling 3. PRESSRELEASE
* South Swedish Rally – 15-16 maj 2009.
* Jocke Nyman tog sin första seger i Evo Challenge.
* Andreas Magnusson blev tvåa efter att ha förlorat tid på de sista sträckorna.
* Joachim Carlström trea.
* Utan oljetryck tvingades Jimmy Joge bryta bara två sträckor från mål.
* Endast sekunder skilde Mitsubishi-teamen åt under tävlingen.
Jocke Nyman med kartläsare Bo Holmstrand tog sin första seger i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge den gångna helgen i South Swedish Rally. De tog ledningen i den enda märkesserien för standardproducerade Mitsubishi när endast två sträckor återstod. Det verkliga slaget stod på sträcka nio, då ledande Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog kom för snabbt in i ett vägbyte och Jimmy Joge/Mikael Johansson tvingades ge upp då motorn tappade oljetrycket.
Sveriges största rally för året började på fredagseftermiddagen med en ceremoniell start i centrala Ljungby. De tävlande körde först norrut, med två rundor på en 7,2 kilometer lång sträcka. Magnusson/Hulterskog blev lätt förvånade över att vara snabbaste Evo Challenge-team. De hade skaffat nya delar till motorn för att komma till rätta med att den misstände, och med den nya mappningen av motorn fick de ändra körstil. Ändå gick det riktigt fort.
Efter att ha snurrat i lösgruset strax efter start på SS1, satsade Nyman/Holmstrand på att förbättra sin tid på andra rundan. Det gick vägen, för de noterades för bästa Mitsubishi-tid. Visserligen var differensen bara 0,6 sekund, men det förde upp duon till tredje plats så långt.
Inför nattvilan ledde Magnusson/Hulterskog före Joge/Johansson och Nyman/Holmstrand trea. Fyra var Hans-Erik Weing/Anders Fredriksson, med Joachim Carlström/Jörgen Norman femma och Markus Hällbo/Lars Gustafsson sexa. Hällbo sinkades därför att han tvingades hålla i växelspaken för att inte fyrans växel skulle hoppa ur.
Joachim Grahn/Rikard Nilsson slutade dagen på sjunde plats, bara 18 sekunder efter ledande Magnusson/Hulterskog. Ordentligt tätt mellan Mitsubishi-bilarna!
En molnfri himmel välkomnade de tävlande på lördag morgon. Nio sträckor väntade, och eftersom det var torrt och dammigt skulle de gå fort i skogen. Vilket visades sig direkt på tre första sträckorna då Joge/Johansson, Magnusson/Hulterskog och Nyman/Holmstrand alla satte snabbaste klasstider, bara med någon ynka sekund mellan sig.
Faktum är att när bilarna återvände till Ljungby för första service, hade Magnusson/Hulterskog klättrat upp till tredje plats totalt i tävlingen.
Nyman/Holmstrand hade klämt sig förbi Joge/Johansson som – liksom många andra ekipage – var missnöjda med underlaget som bestod av lösgrus för de som seedats tidigt i startfältet. Många av teamen ägnade servicen åt att ändra på stötdämpare och utväxling inför de kommande tre sträckorna söder om stan.
Joge/Johansson hade nu växlat upp och var inte bara snabbast i Evo Challenge, utan snabbast totalt på sträcka sju. Med den farten tog de också ledningen i cupen på sträcka åtta, och nådde andra servicen med en ledning på 1,2 sekund före Magnusson/Hulterskog. Weng/Fredriksson var nöjda med att inte vara långt efter ledartrion på fjärde plats. Men en punktering på slutet av SS8 stal tid från dem, och det var bara fyra sekunder ner till Carlström/Norman.
Hällbo/Gustafsson hade vid det här laget insett att växellådan inte skulle bli bättre, och Gran/Nilsson blev mer och mer frustrerade över att motorn tappade i effekt vartefter dagen led. Båda teamen fick inrikta sig på att nå slutmålet.
De tre avslutande sträckorna blev omtumlande för de ledande i Mitsubishi Evo Challenge. Efter en ny kanontid på SS9 fick Joge/Johansson en ilsken varning – från oljelampan. Enda alternativet var att bryta för att inte riskera motorhaveri.
Sedan var det dags för Magnusson/Hulterskog att få missflyt. De missade ett vägbyte, och förlorade 17 sekunder och vips var Nyman/Holmstrand i ledning!
På nästa sträcka svarade Weng/Fredriksson för dramatiken. De slog i en chikan gjord av däck, och skadade styrningen på bilen – förutom en del plåt – och vid målet på sträckan gav de upp tävlingen.
För att visa sig värdiga ledningen, var Nyman/Holmstrand snabbaste Evo Challenge-ekipage på de två sista sträckorna. Glada och nöjda kunde de ta sig till Ljungby och hedras för sin första seger i Mitsubishicupen.
”Det har varit ett fantastiskt rally för oss”, sa Nyman. ”När vi gjorde några små förändringar i bilens set-up blev den perfekt. Då vi förstod att vi hade en liten chans att ta ledningen tog vi i ordentligt för att hålla avståndet. Jag är så glad över att bli tvåa i Grupp N, femma totalt i tävlingen med många viktiga SM-poäng.”
Nyman är årets tredje vinnare av en deltävling i Swedish Evo Challenge, av tre möjliga. Han leder också serien totalt, med fem poäng före Hällbo. De tävlande gör sig nu redo för deltävling fyra, Dackefejden den 27 juni i Växjö.
South Swedish Rally totalvanns av förre WRC-föraren PG Andersson, också han i en Mitsubishi Evo IX Grupp N.
2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA strålkastare, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden. Även Mitsubishi Center Malmö supportade serien i helgen.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden
Resultat deltävling 3:
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 53:24.6
2 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 53:46.7
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 54:43.6
4 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 55:11.0
5 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) 56:11.9
Brutna
SS9 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) - oljetryck
SS9 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) – avåkning då styrningen skadades
Serieresultat efter tre deltävlingar:
Förare
1 Jocke Nyman 30
2 Markus Hällbo 25
3 Joachim Carlström 21
4 Joachim Grahn 14
5 Jimmy Joge 12
6= Hans-Erik Weng 10
6= Andreas Mugnusson 10
8 Peter Eriksson 7
Co-drivers
1 Lars Gustafsson 25
2 Bo Holmstrand 22
3 Jörgen Norman 21
4 Rikard Nilsson 14
5 Mikael Johansson 12
6= Anders Fredriksson 10
6= Henrik Hulterskog 10
8 Pär Almkvist 8
9 Per-Erik Svensson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2009-05-18 20:40
|
|
Tidig jul hos JC Raceteknik, ny Skoda rullades ur lastbilen. När anmälan till MK Rattens Finnskogsvals öppnades sågs JC Raceteknik med basen i Kil anmäla fyra ekipage i fyrhjulsdrivna klassen - två i senaste generationens Skoda Fabia RS Rally2 och två Ford Fiesta Rally3.
Vid samma tidpunkt presenterade företaget att just en ny Ford Fiesta Rally3 rullat in ...Publicerad: 2024-12-03 19:34 Kalendern för Västras DM serie 2025, sex deltävlingar spikade. Västas BF presenterar nu 2025 års kalender och regler för deras distriktsmästerskap, det blir en serie om sex deltävlingar som inleds i maj med Varvloppet hos Vara MK.
Sedan blir det ett litet uppehåll innan serien avslutas med en hektisk period, först efter sommaren är Kullingstrofén innan Laxår...Publicerad: 2024-12-03 19:28 Sju mil special väntar i nya Rally Bergslagen, deltävling för Svenska RallyCupen. Bara för att det snart är jul och nyår så upphör inte arbetet hos oss i Kolsva MS, klubben är nästa år en del i Svenska RallyCupens deltävling Rally Bergslagen.
- Så här kan det se ut en vanlig måndagskväll i klubblokalen där styrelsen har möte och på agendan diskuteras bland annat en av 2025 år...Publicerad: 2024-12-03 18:44 Johan Grönvall, 2024-års codriverstipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond. 28-årige Johan har utsetts till den sextonde stipendiaten i Thomas Carlssons Minnesfond.
Minnesfonden förvaltas av Katrineholms Motorklubb, och utser årligen ett stipendium till en ung och lovande codriver, lite av "Årets Codriver" i Rallysverige.
I år går stipendiet till en skön Värmlänning från ...Publicerad: 2024-12-02 22:35 Volvo Euro Cup vill satsa på ungdomen, jobbar för Ungdomssatsning ihop med Norge. Som ett steg i rätt riktning då det gäller utveckling av cupen så är det ju absolut ungdomsklassen vi måste satsa på. Den stående punkten för mig har hela tiden sedan vi startade cupen, varit att ungdomar skulle komma ut i ett tidigt skede i sin rallykarriär utanför sitt hemlands gränser.
Vi har ...Publicerad: 2024-12-02 21:39 Rallyjuniorerna Mille, Calle och Patrik om året och framtiden. På Motorsportsalongen i Karlstad såg vi de tre just nu främsta rallyjuniorerna på scen, i intervjusoffan summerade de årets säsong och blickade mot 2025 ihop med Jonas Kruse.
Tre vassaste juniorerna toppade i Royal Rally.
Mille Johansson, Calle Carlberg och Patrik Hallberg berättade om si...Publicerad: 2024-12-02 21:25 Leverantörer för arrangörsnoter, resultat och tracking klara för Rally-SM 2025. Infinite Racing och Rally Safety Tracking levererar resultat och tracking.
Ny leverantör av resultat och tidtagning för Rally-SM 2025 blir Infinite Racing. Det Värmlandsbaserade företaget har lång erfarenhet av resultathantering och tidtagning, och jobbade senast 2021 med Rally-SM när dom hante...Publicerad: 2024-12-02 16:55 Så körs Italienska grusmästerskapet 2025. Det Italienska grusmästerskapet kan bli intressant för Svenska ögon att följa 2025. Mille Johansson och Johan Grönvall presenterade i fredags att de tävlar för Italienska teamet MS Munarettos.
Sex tävlingar ses i kalendern varav fem med satta datum. Bland tävlingarna ses Rally Italia Sardegna som...Publicerad: 2024-12-01 22:21 Bauhaus Royal Rally of Scandinavia populär i EM serien. För andra året var Sverige en del av EM serien, som tredje deltävling i FIA European Rally Championship ingick Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Vi gör en snabb titt i startlistorna, hur stod sig Svenska tävlingen i konkurrensen? Som tredje deltävling har man ofta tappat från premiären, så ocks...Publicerad: 2024-12-01 22:09 Stig Andervang, summerar fartfyllda rallyåret 2024. - Även detta år blev fartfyllt på alla sätt med 25 startade rallyn, varav 12 i utlandet. Det gav sju totalsegrar, totaltvåa två gånger, totaltrea tre gånger, totalfyra tre gånger, totalfemma två gånger - totalt 12 pallplatser. Det blev också en 5:e plats i Holländska mästerskapet, dock kördes int...Publicerad: 2024-12-01 15:46
|
|
Tidigare nyheter:
Så körs Italienska grusmästerskapet 2025. Bauhaus Royal Rally of Scandinavia populär i EM serien. Stig Andervang, summerar fartfyllda rallyåret 2024. 2022 års EM vinnare Efren Llarena startar eget, satsar fullt på EM med eget team. Clara och Richard, uppladdning inför Konst, Rally & Glögg andra advent! Vinnande Dapra straffad, Mille tvåa i Rally de Brunello. Fyra sträcksegrar och tredjeplats i klassen för Mille i Rally del Brunello. Rallykalendern fylls på, så körs Smålands DM 2025. Suzanne summerar lyckad Motorsportsalong, tankar om året och framtiden. Mille trea efter första dagen av Rally del Brunello. Ford tog hem Silver Fern Rally, Kireev och Andersson tog målgång. Mille i storsatsning med Italienska MS Munaretto - kör EM och Italienska Mästerskapet i Rally2. Sen EM-kalender skapade kalenderkrock, Svenska RallyCupens Rally Uppland flyttar. Powertsage i WRC2 hade gett Solberg guldet, Svensken toppar WRC2 statistik. Två nya SM Veckor klara, Växjö och Halmstad. Rally Uppland byter datum, en vecka tidigare för att undvika kalenderkrock. Ford fortsatt ledare av Silver Fern Rally, rullning för Evgeniy och PG. 200 rallyn och kurser inbokade i Rallykalendern 2025! WRC säsongen över, så fungerade årets poängsystem. Rovanperä med vässad Irländsk Starlet, Killarney Historic Rally i helgen.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |