R5 klassen har funnits några säsonger, fler och fler tillverkare tillkommer och samtidigt börjar bilarna gå ned i pris och hitta till de Nationella serierna - klassen är hetare än någonsin! Vi har tagit en titt på de tillverkare som finns - hur många bilar som finns ute men också vad som är på gång.
Mitsubishi och Toyota i Nationella.
Det finns närmare 400 R5-bilar ute på marknaden fördelade över sju tillverkare - då inkluderat de båda nationellt klassade Mitsubishi och Toyota projekten. Från Mitsubishi är det Svenska Mpart som står bakom Mirage R5 bilen, sju bilar har setts ute under årets säsong. I Sydamerika är det Toyota Etios R5 som körts i lokala mästerskapet, främst är det en av de båda bilarna som gått tävling och satsningen är ytterst lokal.
M-Sport först och störst.
När det gäller de Internationellt klassade bilarna är M-Sport och Ford störst - de var först ut i klassen och fick genom det ett ordentligt försprång i antal sålda bilar, med ett par hundra bilar tillverkade har 190 bilar setts ute på tävling. Bilen är den som används flitigast i de nationella mästerskapen och såväl Sverige som Norge har en allt större vagnpark från tillverkaren och fler bilar är på gång in under vintern. För snart ett år sedan släppte man också sin uppdaterade EVO version som snabbt sålde många kit.
Fransmännen väntar på nytt.
Peugeot och Citroen utvecklade båda bilar på egna håll trots sitt gemensamma moderbolag - koncernkollegorna hade båda problem och blev försenade ut på marknaden. Citroen är den som lyckades få ut flest bilar av märket med 53 bilar i skogen - 12 färre för Peugeot och båda verkar nu ha stängt såväl utveckling som utsläpp av nya bilar. För ett år sedan tog koncernen beslutet att Citroen tar över rallyverksamheten - er om det längre fram i artikeln.
Skoda en vinnare direkt.
Skoda Fabia R5 är bland de sista in på marknaden men med en vinnarbil från start skördar man stora framgångar och har nu fått ut ett 90-tal bilar till tävlande och väntetiden är lång från köp till leverans. Precis som med super2000 bilen lyckades den tjeckiska tillverkaren leverera en vinnarbil direkt, både för fabriksteam och privata köpare.
Hyundai på gång - Finland först i norden.
Allra senast att inta marknaden är Hyundai med i20 R5, tillverkaren har levererat sex bilar till kunder, men för varje vecka hämtas bilar på den Tyska fabriken. Orosmoln tändes under senhösten när bilarna havererade och orsakade flera avåkningar, något tillverkaren uppgavs bero på ett fabrikationsfel av ett stag i hjulupphängningen som snabbt upptäcktes. Kevin Abbring visade mellan varven sträcksegrar i WRC2 klassen under tuffa Wales Rally GB.
I norden är det Finland som blir först ut med bil, ett Finskt team handlade i tidigt skede bil och hoppas på leverans för start under vintern - vem föraren blir som ska köra det Finska Mästerskapet presenteras i december. Fler Nordiska länder väntas stå på beställningslistan för bilar.
Citroen och VW med nya bilar.
Intresset är stort för klassen - Citroen har efter sitt mindre lyckade Ds3 projekt nu släppt planerna på en C3 R5 som väntas till 2018 - här hoppas man ha dragit lärdom av tidigare problem. När VW lade ned sitt WRC projekt för snart två veckor sedan presenterade man en satsning på R5, en Polo R5 väntas bli klar 2018-2019.
Toyota och Proton?
Andra som väntas satsa på klassen är Toyota Gazoo Racing som redan nu uppges ha startat arbetet med en Yaris R5 - om ett eller två år väntas den redo. I England är det MEM-teamet som uppges bygga på en Proton Iriz R5 - de har tidigare byggt föregångaren Satria Neo super2000. Även fler tillverkare har visat intresse - sportavdelningar och bilbyggare knutna till såväl Renault som Honda och Opel uppges ha tittat på möjligheterna.
Mitsubishi Mirage R5 & Hyundai i20 R5.
Publicerad: 2016-11-14 21:26