Till helgen är det dags för 20e Rally Alpi Orientali Historic - det är inledningen på den sista kvarten i årets FIA-EM serie för de historiska bilarna.
Två Svenskbilar ses på startlinjen i Italienska Udine till helgen, med nummer 1 på dörren sätts EM ledarna Mats Myrsell och Esko Junttila på prov. De jagas på vägarna av Italienaren Massimo Pedretti i en Lancia Rallye 037 som dock går i den snabbare klassen.
Johnsens väl förberedda inför Rally Alpi.
I samma klass som Myrsell kör istället bil nummer tre, Nicholas Montini som också han rattar Porsche 911. Konkurrenter om EM titeln är en annan Svenskbil, Anders och Ingrid Johnsen - de ligger tvåa i serien med 11 poäng upp mot teamkollegan i Team Tractive.
- Nu förbereder vi oss för helgens drabbning, den körs i bergen i nordvästra hörnet av Italien, nära gränsen till Slovenien och Österrike. Det är en mycket kurvig tävling med låga medelhastigheter på flera SS, men så finns det ett par med partier där man nog kommer upp i rätt höga hastigheter. Det sägs att normalt innehåller tävlingen upp mot 250 tvära hårnålar när sträckorna snirklar sig längs bergssidorna och tar kliv uppåt och neråt där det finns plats för en hårnål. Totalt rör det sig om ca 150km special och 500km totalt över de 11 sträckorna. Fem sträckor används dubbelt och så körs tredje sträckan, en 1.6 km kort stadssträcka i Udine, säger Anders.
270 hästar i 40-åringen.
För övrigt har ni haft ordentlig översyn på bilen?
- Vi har byggt om bilen igen med asfaltfjädring, och även renoverat växellådan som krånglade på 2:ans växel i Finland. Styrväxeln har fått en annan utväxling, 3,2 varv i stället för 2,3 - samma utväxling som åkte i efter avåkningen i Finland för två veckor sedan, och det tror vi blir en förbättring på de asfalttävlingar där det svänger mycket. Vi har också hunnit med att bromsa motorn hos Dahlbäcks i Borlänge. Det blev hela 270 HK på bakhjulen! Inte illa av en över 40 år gammal motor!
Nu tas kampen upp för guldet i klassen?
- I de återstående tävlingarna har vi aldrig haft en chans mot Mats & Esko, så vi har redan ställt in oss på att komma i mål, åka många mil SS och att bevaka 2:a platsen i tabellen. Vi vill också fortsätta lära oss det nya notsystem som Jemba hjälper oss med och som hittills fungerat bra, avslutar Johnsen!
Exotisk vagnpark i startlistan.
Startfältet är fyllt med vassa och exotiska bilar, Erik Comas rattar Lancia Stratos, Carlo Falcone åker Lancia Delta Integrale - det ses också äkta Fiat Abarth, Porschar, Renualt 5:or i startfältet som täcker ett 50-tal ekipage.
Publicerad: 2015-08-25 20:17