I mitten på april gjorde den officiellt sina första meter på testvägarna, till helgen gör den debut i två olika tävlingar. Redan i helgen kunde vi berätta att Efren Llarena kör Rally Comunidad de Madrid RACE kommande helg med helt nya Peugeot 208 R2t. Bilen kommer också ses i franska the Rallye du Var nu i helgen!
Med 450 sålda exemplar av sin föregångare 208 R2 som blivit en segermaskin är kraven högt ställda, den nya bilen med trecylindrig 1,2 liters turbomotor är andra bilen för klassen enligt det senaste R2 reglementet. Sedan sommaren 2018 har teknikerna arbetat med utvecklingen, bilen baseras på helt nya Peugeot 208 som bär samma plattform som PSA gruppens övriga bilar i b-segmentet.
Passande nog sätts hästkraftsantalet till 208 när motorstyrningen från Magneti Marelli gjort sitt, växellådan kommer från Sadev och stötdämparna från Öhlins. Under fortsatta hösten kommer testteamet jobba med inställningar för att kunna leverera färdiga setup till kunder.
Första kvartalet 2020 levereras bilar, man börjar ta emot beställningar i januari när homologeringen är klar. De första bilarna prioriteras för de tävlande i märkets två stora enhetsklasser, Franska och Spansk-Portugisiska Iberica serierna.
Bilen marknadsförs under Rally 4, FIA´s nya beteckning för den tidigare R2 klassen när sifferskalan görs om, Rally 1 blir värsta sortens WRC vagnar och i fallande skala ses R5 i Rally 2 klassen, de nya R4 bilarna går i Rally 3, R2 i Rally 4 och de minsta R1 bilarna ses i Rally 5.
En snabb titt på databladen mellan nya Peugeot 208 R2t och tidigare presenterade Ford Fiesta R2t ses 200hk vid 6500 rpm mot Peugeot med 208 hästar vid 5450 rpm.
Storleksmässigt är de rätt lika, 208:an är 13mm kortare, 3mm bredare men 65 mm längre hjulbas än Fiestan. Minimivikten är 50kg högre på Peugeots modell.
Publicerad: 2019-11-18 18:54