Som så många gånger tidigare var M-Sport först in i en ny FIA klass med bil, inom kort är man först i Rally3 klassen och under året var man först in i Rally4.
Rally4 är namnet som ersätter tidigare R2, ett nytt reglemente där Ford Fiesta R2 uppgraderats i flera steg, i helgen i samband med Rally Hungary tog Ken Torn märkets 50:e seger i Rally4 kategorin, något företaget framhöll i ett pressutskick från sin Polska filial som driver byggnation, service och utveckling på de tvåhjulsdrivna bilarna.
Redan har bilen alltså hunnit leverera 50 segrar och toppar både ERC3 och Junior ERC3 klasserna och går som enhetsklass i Junior VM serien. Bilen som först lanserades som R2T19 har kunnat byggas om för nya Rally4 vilket många gjort, totalt finns nu 140-talet bilar ute som går under kategorin.
Samtidigt jobbas det för högtryck hos Peugeot Sport, likt M-Sport spottar de ut bilar för populära klassen. Med två enhetsklasser, i Spanien/Portugal och Frankrike har många bilar rullat ut trots Corona pandemin. I Frankrike avbröts serien dock med anledning av inställda deltävlingar samtidigt som Pedro Antunes tog segern i Spansk/Portugisiska Iberica serien.
I går skeppade Peugeot Sport ut sin första bil med destination Peru, sedan tidigare är det Europa som stått som destination för de flesta leveranserna. Totalt har märket lämnat ut 80-talet bilar sedan lanseringen och fortsatt är orderböckerna välfyllda.
Tredje bilmodell att lanseras i klassen är Opel Corsa Rally4, med basen i koncernkollegan Peugeots utveckling byggs bilen hos Opel med grundtanken på enkelt och billig drift för tävlande och team - inte samma ledord som presenterats hos konkurrenterna.
Publicerad: 2020-11-11 21:42