Ian Duncan slog till med två sträcksegrar när femte dagen av East African Safari Rally kördes. Vägarna passade tydligen den orange Mustangen bra, dock tappades lite tid på avslutande sträckan då det bara blev en fjärdeplats. Totalt har Ian utökat sin ledning, har nu fem minuter och en sekund till Björn Waldegård. Gerard Marcy åker fort, vann sista sträckan för dagen och har klättrat till en 8:e plats totalt men är över timman från täten. Steve Perez och Staffan Parmander har bra tider, kör jämt och ligger trea, halvtimman bakom Björn. Geoff Bell och Graham Alexander fortsätter att hålla platserna bakom.
Ledande Duncan har haft en relativt lugn dag utan större problem. För Waldegård och Iqbal Sagoo gick dagen sämre, de tappade mycket tid på inledningen.
En tredjedel in på första sträckan, sex mil lång, körde man punktering. I en kommentar efter dagens målgång så säger Björn att han såg stenen, försökte runda den men träffade med bakhjulet vilket resulterade i punktering. Ett par misstag på andrasträckan och nästan en snurrning på avslutningen, vi åkte sidledes av vägen och träffa ett träd lite lätt. Det syns inget på bilen och allt är okej med den.
Perez och Staffan Parmander fick en upplevelse idag, en sväng över ett krön stod som liten varning i road book, den var dock värd en mer utmärkt varning. Om vi missat en aning mer hade rallyt varit slut för oss, men vi lyckades få ner farten fastnade bara i diket. Geoff Bell stannade för att hjälpa till men då hade vi redan fått hjälp av lokal befolkningen, även lite tekniska problem uppstod under avslutningen på sträckan. -"Vi är mycket, mycket glada att vara här i Amboseli. Du nästan känner att Gud är på din sida när sådana saker händer" sa Steve efter målgång. På sista sträckan stod det också kameler på vägen, spännande.
Gerard Marcy som åkte snabbt på avslutningen hade även han lite problem, punktering och lite annat strul på första delen av dagen, de visar dock att de hör hemma i toppen även om oturen slagit följe med ekipaget i årets rally.
Många är de som haft problem under dagen, några avåkningar, tekniska problem och fastkörningar. Många klagade också på delar av rood book´en som idag stämde dåligt på sina ställen. De flesta ser nu morgondagen som en välkommen dag, då väntar nämligen vila för besättningarna och flera timmar service på bilarna. Dagen ägnas helt åt service och vila, inga specialsträckor när nu halva tävlingen är avgjord. Fem dagar, varav första med bara två mils prolog. På lördag morgon fortsätter dock allvaret, fyra avslutande dagar väntar.
Fredag - vilodagen.
Service mellan 8 och 17 intill ett sportområde, man uppmanas hålla sig vaksam för de vilda djur som rör sig i området! Reparation, service och underhåll av ekipagen samt vila för förare och kartläsare står på programmet.
Publicerad: 2009-11-26 22:13