Den 450 mil långa resan genom Kenya och Tanzania börjar nu se slutet. Efter nio tuffa dagar i tävlingsbilarna ser nog förarna med glädje mot slutet av East African Safari Classic. Dagens tre sträckor var en uppgörelse mellan de fyra toppande ekipagen totalt. Ian Duncan i en maffig Ford Mustang var snabbast på första och sista sträckan. Björn Waldegård, Steve Perez och Gerard Marcy hade platserna bakom. På mittensträckan var det Svensk seger där Björn plockade snabbast tid. Dagens summeras dock med tappat tid och utökad ledning för Duncan. Klyftan mellan Duncan och Waldegård är nu sju minuter och 52 sekunder. Tredje mannen, Steve Perez med Staffan Parmander i högerstolen är ännu 52 minuter bakom Waldegård men också närmare halvtimman före Gerard Marcy på fjärde plats. Platserna bakom håller Thomas Flohr, Graham Alexander och Steve Troman. Arrangören uppger också att dagens andra sträcka kunde ha blivit förödande för tävlingen, delar ur lokalbefolkningen runt vägen hade byggt upp en mur av stenar tvärs över vägen, något som dock arrangören och polisen i området upptäckte före start.
Ian Duncan kör på i bra fart, säger själv efter dagen att han haft en del problem, ett rör till servopumpen läcker och det måste ordnas på kvällens service. Även lite andra tekniska småfel har dykt upp på bilen under dagen som annars gått bra. Det måste även bli ett nytt startmotorbyte ikväll!
Björn Waldegård och Iqbal Sagoo förklarar dagen kort.
- Solen låg rätt i rutan på morgonsträckan så man fick ta det lite lugnt. Killen framför släppte inget, hade vi gjort det samma hade vi nog inte varit imål idag. I övrigt går bilen bra, den oroande misständningen igår berodde på dåliga kablar. Idag går den fint, enda är en mindre reparation på avgassystemet.
Steve Perez och Staffan Parmander beskrev deras dag i Datsun 260Z som en "dag utan drama". Men vi var tvungna att byta generatorn igen, vilket är den andra i rallyt.
Gerard Marcy och Stephane Prevot har drabbats av många punkteringar under rallyt. Vi hade en till idag! Jag vet inte vad vi ska göra för att få till bra fart och samtidigt undvika punkteringar. Idag var det också mycket hett att köra men tiderna var inte så illa.
Problem drabbade Geoff Bell och Tim Challen. Vi flög rejält på andra sträckan, vi landade fel och landade bland träden. Det var många träd och jag var säkert på att träffa något av dem, som tur var inte det största. Men det blev stora skador på bilen i fronten. Vi fick dock tag på en lastbil, kunde spänna bilen i ett träd och dra ut med hjälp av lastbilen berättar Geoff i en pressrelease.
Enklare gick det för Thomas Flohr som förklarar, "Inga punkteringar, inga kameler, inga träd - så rakt till baren!"
Sista och avgörande specialsträckorna.
Sista dagen, med solen i ryggen och hemlängtan kör man knappt 17 mil special. Hälften på inledningen med kurvig, smal och in i skogen. Där efter snabbare och med mer trafik. Fem mil på mittensträckan där den benämns som omväxlande flytande sträcka med sand och många hopp. 36km avslutar rallyt med ss25, mycket sand, hopp och flodövergångar tillbaka till Mombasa.
Publicerad: 2009-11-30 18:59