Inför förra årets SM säsong var de stundande enhetsdäcken ett hett debattämne och flera hotade att bojkotta SM tävlande. När väl kravet på enhetsdäck föll ut i samband med South Swedish Rally hade det mesta snacket lagt sig och relativt snabbt insåg många att det kanske inte var så dumt. Många var de som snabbt upptäckte hur slitstarka däcken var, kanske tappade man det bästa fästet men istället höll däcken betydligt längre. Många klagade inledningsvis på att just fästet var aningen dåligt men när man började följa de rekommendationer som leverantören gav dem så var det mesta av snacket borta. Mot slutet av året summerade många belåtet däcksbudgeten, det kanske inte blev fullt så dyrt som man befarat. Några fortsatte att ha sina tidigare däcksponsorer fortsatt som sponsor på bilarna medan vissa valde att "begära pengar" från andra som därmed fyllde upp däcksbudgeten.
Några såg också fördelen att man nu kunde tävla på samma villkor, alla får samma däck och inte som tidigare där de storsponsrade fått tillgång till däck andra inte ens kunnat köpa.
En intressant iakttagelse är den däcksanvändning som varit, ett exempel som SM arrangören ställer är att Per-Gunnar Andersson som deltog i fyra deltävlingar, körde samtliga till målgång och dessutom i ett sådant tempo att han vann totalt, han använde totalt 14 däck - det är mindre än en ny uppsättning per deltävling - imponerande! Det var dock något som den utökade regeln att tillåta begagnade SM klassade däck gjorde möjligt! Den möjligheten fortsätter också 2010, då förra årets däck tillåts samt de som blir begagnade under året, enda kravet är att de köpts och monterats hos Svenska Pirelli agenten.
En nyhet kan dock bli att däcken blir riktigt billiga till årets säsong. Under förra året delade man ut ett stort antal däck i priser, något den stora massan hade synpunkter på då det bara var de i absoluta toppen som kunde fightas om flera däck. Flera var de som vann flera däck än vad de i stort sett kan göra av med under hela nästa säsong. Istället har det kommit en önskan när man talat med förarna om att skippa priser och istället förhandla bättre inköpspris på däcken så att fler kan ha råd att köra SM serien! Ett pris som man idagsläget förhandlar om, tyvärr ser det ut att inte bli klart före jul säger Bertil Klarin till SM seriens hemsida.
Det här är bara en av flera saker som kan få intresset för SM serien att öka 2010, kanske kan flera nya namn och bilar göra serien än bättre! SM serien är på rätt väg!
Publicerad: 2009-12-13 21:30