* I Tjeckiska medier uppgavs i veckan att Petter Solberg inte länge var aktuell för en styrning hos VW - förhandlingarna skulle ha upphört och det ekonomiska upplägget skulle vara en faktor till att han inte längre var attraktiv för VW. Då uppgavs att han istället hade stort intresse för Citroen då Norska importören fortsatt ville se honom för märket. Men nya uppgifter i Tyska medier säger tvärt om - Petter är fortsatt intressant och teamchef Kris Nissen lovordar norrmannen som trots sin ålder har en brinnande drivkraft för rallysporten. Vad som än sker väntas tillverkaren kontraktera en första förare redan inom kort.
* PWRC mästaren Hayden Paddon kommer till start med en Subaru Impreza R4 till VM finalen i Wales. Hayden var klar mästare redan före Spanska VM rallyt, kan nu avstå finalen och istället testa bilar inför kommande säsong.
* Kimi Räikkönens intåg i Rally VM blev en rejäl snackis för ett par år sedan, men där efter har intresset för den fåordige Finländaren svalnat - nu sägs han vara på väg tillbaka till Formel 1 i Williams teamet.
* Skodas fabriksteam kritiseras hårt av konkurrenterna i IRC serien för att vara just ett fabriksteam - något serien inte förespråkar. Här ska privatåkare tävla som har betydligt stramare budget - de har med fabriksteam i startfältet förlorat på förhand då de inte har samma möjligheter för tester, men framför allt inte de senaste specifikationerna på delar. Skoda skakar av sig kritiken och pekar mot Kronos och Peugeot vars mannar kommer från just tillverkarens tävlingsavdelning. Från Skodas del pekar man på fortsatt rallysatsning, även att ägaren VW gör rallysatsning. Man räknar till och med att få tillgång till VW´s VM motor vilket skulle ge privatåkare möjlighet att tävla med Skoda i WRC - någon fabrikssatsning får det däremot inte bli för Skoda i VM.
* WRC promotorn vill sprida VM serien till nya områden, främst med tanke på förare och team från de aktuella områdena som satsar på serien - Brasilien, Ryssland och Sydafrika nämns. Nya WRC tillverkaren VW säger sig vilja ha in Kina på VM kalendern - det är trots allt tillverkarens största och expansiva marknad. Schweiz´iska Rallye du Valais är en annan kandidat till VM deltävling - de jobbar hårt och hoppas komma med till säsongen 2014.
* IRC serien uppges söka sig mer mot en ren Europeisk serie - enligt en intervju i brittisk media med Eurosports drivande ser man ut att gå mot en helt europeisk serie - de utomeuropeiska deltävlingarna blir för dyra för de tävlande som då helt enkelt hoppar över de dyrare deltävlingarna.
Publicerad: 2011-10-28 13:58