Femte dagen av East African Safari har traditionsenligt blivit en vilodag för förare och kartläsare, men inte lika lugnt för mekanikerna. Då är dagen när serviceteamet får några extra timmar på sig att serva och laga bilarna, och framför allt preparera dem för andra hälften av tävlingen, på nytt fyra tuffa dagar. Arrangören talar om än tuffare vägar och förarna som tidigare åkt tävlingen berättar att så är det, de regionerna vi kommer till brukar ha tuffare kondition.
En enkel dag hade dock mannarna hos Tuthill som sköter Björn Waldegårds bil, enklare service och framför allt översyn, stötdämparbyte och rutinkontroller hos de skickliga Porschemekarna. Grégoire de Mévius Porsche hade mer arbete för mekanikerna, den tidigare toppåkaren som fightades med Björn drabbades av problem igår och tappade tid bland annat med trasig hjulupphägning.
Totalt leder Björn Waldegård närmare 40 minuter före Geoff Bell i en Datsun 260Z. Steve Funk i en Porsche ligger trea, snart timman bakom tvåan. Gerard Mercy rullar in som fyra och följs av Stig Blomqvist, andre Svensk i tävlingen. Sjätteplatsen totalt håller Steve Perez med Staffan Parmander som co-driver - alla tre Svenskekipage i topp sex!
Waldegård på väg in mot servicedagen. | Datsunservice med Perez och Bell.
Foto; McKlein, East African Safari Classic.
Under fredagen väntar tre sträckor, närmare 22 mil special av de totalt 36 man ska avverka i bilarna.
Publicerad: 2011-11-24 21:00