Fem deltävlingar är hittills planerade i det Kinesiska Rally Mästerskapet, precis som förra säsongen handlar det om sen start på säsongen. Inte förrän i mitten av juni, närmare bestämt 14-16 drar man igång med Rally Jiayuguan. Drygt en månad senare är det dags för Gansu Zhangye följt av Beijing Huairou den 16-18 augusti. Där efter blir det ett litet uppehåll innan man är tillbaka med Rally Longyou i början av november. Avslutning ser ut att bli första helgen i december då MoHe Rally körs. Med reservation meddelas att en deltävling kan tillkomma, det Rally Chenzhou - om det blir aktuellt är dock ingen datum angivet ännu.
Mitt under säsongen 2012 introducerades den nya huvudklassen, CRC - China Rally Car där man byggt vidare på grupp N bilar - fyrhjulsdrivna bilar tillverkade i Kina som vässats till ett steg över FIA klassen R4. Till årets säsonger släpper man ytterligare på tyglarna, under förra året krävdes att bilen fanns i produktion med 4wd som standard, det släpper man nu och låter team bygga bilar efter eget huvud, det öppnar upp för fler modeller och tillverkare - fortsatt ska dock bilen vara producerad i Kina.
I Kina är det team mästerskapet som slår högst, teamens insatser värderas högst även om man delar ut mästerskap för förare och co-drivers. Precis som de senaste åren ser det ut att bli en fortsättning på möjligheterna för teamen att kalla in förstärkning, en bil i respektive team tillåts åt en utländsk förare, bland de som senaste årens setts som hjälpryttare i teamen har varit Patrik Sandell, Niall McShea och David Higgins. Vilka som återfinns i år får vi veta först framåt våren - mycket talar dock för ett spännande startfält när såväl förbundet som teamen satsar på en sport där intresset ökar stort i Kina!
Kinesiska Mästerskapet 2013:
14-16/6 Jiayuguan.
12-14/7 Gansu Zhangye.
16-18/8 Beijing Huairou.
02-03/11 Rally Longyou.
06-08/12 MoHe Rally.
Publicerad: 2013-02-17 22:02