I Norge har man avverkat tre av sju deltävlingar i sitt nationella mästerskap i rally - Sverige har kört sin första av fem deltävlingar i och med premiären i Östersund Winter Rally. Mycket är sig likt mellan mästerskapen, det Svenska och Norska - men på en punkt skiljer man sig - klassindelningen för medaljer.
Sex klasser i Norge.
Det Norska Mästerskapet tävlar om medaljer i sex klasser - 4wd där R5, R4, RRC och S2000 ingår - en klass för otrimmat 4wd och en för de nationella 4wd bilarna. Två klasser med 2wd där Internationella R-bilarna och N-klasserna ingår samt en klass för de Nationella 2wd bilarna.
Sjätte och sista, man ack så viktiga klassen är för co-drivers oavsett bilklass - man plockar helt enkelt med sig poängen från sin bilklass vilket skapar en jämn klass.
Fem klasser i Svenska Mästerskapet.
Det Svenska Mästerskapet delas ut i fem klasser - Trimmat 4wd som utöver R5, R4, RRC, och Super2000 också tillåter såväl de gamla som nya WRC bilarna och de äldre grupp A vagnarna. En klass för grupp N bilarna - d.v.s. otrimmat 4wd. I 2wd ses Otrimmat med R2, R1 samt N2 bilarna och övriga 2wd bilar i trimmat 2wd. Femte klassen är Junior SM som i år är en helt egen klass - där möts både trimmade och otrimmade bilar - gemensamt är förarens ålder som ska ligga på rätt sida "junior strecket".
Den Norska modellen - något för Sverige?.
Kanske vore den Norska modellen med en klass för co-drivers rätt väg att gå samtidigt som man ser över klassindelningen i SM. Co-drivern är en "yrkesroll" som allt för ofta hamnar i skymundan då det är förarna som först och främst nämns och som får stå och glänsa framför kamerorna.
Sex co-drivers inom 11 poäng.
I Norge är co-driver klassen den jämnaste klassen, de sex första inom 11 poängs marginal och representanter från fyra av klasserna.
Leder gör Torstein Eriksen som lotsar Frank Tore Larsen i en Ford Fiesta R5. Otto Øvestad är tvåa då han lotsar ledande Trond Sveinsvoll i otrimmat 4wd och följs av klasstvåan Roger Eilertsen som till årets säsong lotsar Anders Gröndal.
Fjärdeplatsen håller Veronica Engan som sköter notläsandet hos Steve Rökland, snabbaste 2wd ekipage i NM. Femma är Roar Sundsten som läser noter till Svenskbekante Bjørn Bækkevold som gjort många av sina rallystarter på Svensk mark.
Kanske vore en klass för co-driver nästa steg i arbetet för att höja statusen i Rally SM - rent av en nyhet för 2015?
Publicerad: 2014-03-25 22:02