Det 23:e Historic rallye Vltava i Tjeckien med utgångspunkt Klatovy avgjordes under helgen, med start under fredagen togs fem sträckor. Resterande åtta sträckor i rallyt gick under lördagen, det var fyra som gick dubbelt.
- Det var spöregn de sista två sträckorna och det i mörker på asfalt, inte riktigt vad vi Svenskar är vana vid, sa Mats Myrsell under fredagskvällen.
Mats och co-driver Esko Junttila tillhörde favoriterna av de fyra Svenskbilarna som kom till start, med två raka EM guld i bagaget är Mats och Esko rutinerade i sammanhanget, efter fredagskvällen ledde Svenskarna EM tävlingen, endast lokale Jiri Kalista med en Subaru Legacy var före, dock inte ingående i EM klasserna och långt ifrån en historiker som fabriksbygge 1991.
Svenskarna i topp redan under fredagen.
Efter fredagsetappen ledde svenskarna EM totalt, det efter sex mil special, då 1:28 minut före Anders och Ingrid Johnsen. Under lördagens första fyra sträckor dubblerades marginalen och ännu tid adderades på avslutningen, första dubbelsegern i EM för Sverige var ett faktum, Mats tar segern med 3:41 minut före Anders. Trea och med fem nya minuter nedåt slutar Ferenc Wirtmann i en Ford Escort.
- Äntligen efter fyra års kämpande på Europas mest historiska rallyvägar så kom äntligen en totalseger i en deltävling, i den femte tävlingen för 2014, FIA EM Historic Rally Vltava i Klatovy i Tjeckien. Vi har vunnit många klassegrar och många gånger varit tvåa och trea totalt, men detta är första totalsegern. Detta trots att vi tävlar mot lite nyare bilar upp till 1986.
Svårkörda vägar.
Tjeckiska asfalttävlingar brukar vara svårkörda för utomstående, ofta skiftande kvalité på underlag. Hur var vägarna för er?
- Tävlingen är ett mycket tufft rally med mycket olika karaktärer på vägar, smalt och trångt genom massor av små byar, till breda riksvägar på 8 meter. Detta år var extra tufft då det regnade hela tävlingen vilket gör att greppet på asfalten är mycket olika på vilken typ av asfalt vi kör, grov eller slät eller "solkokad" asfalt som är lika hal som is när det ligger vatten på den. Samtidigt körs också en tävling med moderna bilar, de drar upp lera på asfalten då de genar i svängarna det gör det extra förrädiskt.
Christoffer trea i klassen.
Utanför EM klasserna deltog Tony Jansson och Christoffer Söderberg, Tony låg totalt femma och Christoffer sjua inkluderat samtliga bilar efter fredagen. Tony bröt tidigt på lördagen, enligt resultatlistan var det motorproblem. Christoffer tog där emot målgång, nia totalt och trea i klassen.
- Nu är ordning återställd i totaltabellen för EM mästerskapet vi leder före Luca Da Zanche från Italien, så här långt ser det bra ut för ett tredje EM Guld på raken till oss och Sverige men än är det en bit kvar, avslutar Mats innan resan fortsätter hemåt.
Här näst är det Grekiska Acropolis Rallyt som ligger i tiden för EM åkarna med de äldre bilarna, det om tre veckor!
» Resultatlista, se "Resultat".
Publicerad: 2014-05-18 19:09